MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

21 Jan 2009

Israel-Palestin : Barack Obama gagal membaca pemikiran strategik badan pemikir Annapolis Summit



Israel-Palestin : Barack Obama gagal membaca pemikiran strategik badan pemikir Annapolis Summit


Oleh Steve Clemons


Ben Smith dalam blog terkemukanya, "Politico" menjelaskan bahawa Barack Obama sudah memberi pandangannya mengenai kriteria-kriteria siapakah yang yang paling bermasalah di dunia perlu berjumpa dengan Presiden sepertinya dan Jimmy Carter (bekas Presiden Amerika yang bertanggungjawab adakan rundingan Israel/Palestin melalui The Carter Center).

Dia berpendapat Carter tidak perlu berjumpa dengan mana-mana pemimpin Hamas.

Saya fikir pengasingan hanya berkesan untuk sesetengah pihak dan tidak kepada yang lain – tetapi, tidak siapa mengetahui apa yang terbuku kotak pemikiran Obama?

Secara jelas, dia (Obama) bersetuju bertemu dengan pemimpin Israel kerana mereka menafikan keganasan – tetapi mereka masih melindungi dan mewujudkan penempatan haram dan telah menambah lebih banyak halangan serta sekatan kepada pergerakan penduduk Palestin semakin meningkat semenjak Sidang Annapolis Summit.

Dan ketika usaha memeranjatkan dibuat Carter (berunding dengan Hamas), Obama dilihat gagal berbicara dengan lancar seperti rundingan yang tidak termasuk dalam acara, hasilnya percubaan itu (rundingan dengan Hamas) menjadi kurang diyakini.

Seorang Ahli Knesset (parlimen) di Israel yang amat menyokong Senator Obama memberitahu saya baru-baru ini, jika sekiranya dia berpeluang untuk mengundi dalam pilihan raya Amerika, kebimbangannya adalah sikap Obama iaitu arahannya kepada White House (Rumah Putih), dia pada dasarnya perlu membuang stail pendekatan pragmatiknya untuk menyelesaikan masalah dan menunjuk kepada pengkritik “bahawa dia lebih Israel daripada orang Israel.”

Untuk membuktikan pandangan ini, lihat sahaja jadual kerja rakyat Amerika yang hebat ini - kesemua pemimpin dasar luar peringkat kebangsaan, pemimpin tentera, bekas pegawai kerajaan, dan cendekiawan umum – telah melihat Barack Obama sebagai tidak mampu.

Kesemua mereka telah menandatangani sepucuk surat kepada Presien Bush dan Setiausaha Negara Rice ketika Sidang Kemuncak Annapolis yang berkata :

Tentang Hamas, kami percaya bahawa dialog sebenar dengan pertubuhan ini jauh lebih baik daripada pengasingannya ; ia boleh dianjurkan, sebagai contoh dilakukan oleh utusan PBB dan Kuartet Timur Tengah . Mempromosikan gencatan senjata di antara Israel dan Gaza mungkin merupakan titik permulaan yang baik.

Ketika dia tidak menandatangani surat kami, Colin Powell menyatakan bahawa Hamas tidak boleh dipinggirkan dan mesti terlibat.

Pemimpin Amerika yang telah mendahului surat tersebut adalah :

BRENT SCOWCROFT, ZBIGNIEW BRZEZINSKI, THOMAS PICKERING, CARLA HILLS, LEE HAMILTON, THEODORE SORENSEN, ERIC SHINSEKI, NANCY KASSEBAUM BAKER, dan PAUL VOLCKER.

Mereka yang lain yang termasuk dalam senarai penandatangan adalah :

Timbalan Pentadbir USAID, HARRIET "HATTIE" BABBITT; Bekas Ketua USIA, JOSEPH DUFFEY; Bekas Senator A.S, GARY HART; Bekas Senator A.S. LINCOLN CHAFEE; Ahli Lembaga RAND Corporation dan New America Foundation/American Strategy Program Chair, RITA HAUSER; Bekas Penolong Setiausaha Negara, JAMES DOBBINS; Bekas Pengarah Perancangan Jabatan Dasar Negara, MORTON HALPERIN; Bekas Timbalan Duta ke PBB, WILLIAM VAN DEN HEUVEL; Bekas Menteri Luar Israel, SCHLOMO BEN-AMI.

Bekas Senator A.S. BIRCH BAYH; Bekas Ahli Kongress dan CEO Corning CEO, AMO HOUGHTON Jr.; Bekas Pengerusi Majlis Perisikan Negara, ROBERT HUTCHINGS; Dekan Sekolah Fletcher dan Bekas Duta A.S. STEPHEN BOSWORTH; Bekas Penolong Setiausaha Pertahanan, LAWRENCE KORB; Bekas Presiden Persatuan Sains Politik Amerika dan Profesor Columbia University, ROBERT JERVIS; Pengerusi Kings College Terrorism dan Felo Kanan Yayasan Amerika Baru, ANATOL LIEVEN; Bekas Pengarah Agensi Keselamatan Negara Lt. Jeneral WILLIAM ODOM.

Jawatankuasa untuk Presiden Republik, WILLIAM NITZE; Felo Pelawat Kanan Brookings,DIANA VILLIERS NEGROPONTE; Bekas Timbalan Pengarah CIA, JOHN McLAUGHLIN; Bekas Duta A.S JOHN MALOTT; Bekas Pesuruhjaya EU untuk Hubungan Luar, CHRISTOPHER PATTEN; Bekas Pegawai Perisikan Negara untuk Near East Timur Tengah, PAUL PILLAR; Bekas Senator A.S. LARRY PRESSLER; Bekas Senator A.S. FELIX ROHATYN.

Pengarah Pusat Pengajian Antarabangsa MIT RICHARD SAMUELS, retired Jeneral Kor Marin (Bersara) JOHN J. "JACK" SHEEHAN; Princeton University Dekan Sekolah Woodrow Wilson, Princeton University ,ANNE-MARIE SLAUGHTER; Bekas Ahli Kongres, STEPHEN SOLARZ; Bekas CEO First USA Bank CEO and CEO Adagio Partners, RICHARD VAGUE; Bekas Senator A.S. dan Presiden Yayasan PBB, TIMOTHY WIRTH; dan Bekas Duta A.S. dan Naib Presiden AIG, FRANK WISNER.

Bekas Gabenor New Jersey dan Pentadbir Environmental Protection Agency (EPA) semasa Pentadbiran Bush, CHRISTINE TODD WHITMAN; Presiden Pusat Nixon dan Penerbit National Interest, DIMITRI SIMES; Bekas Penasihat Keselamatan Negara kepada Naib Presiden Al Gore, LEON FUERTH; Felo Kanan Brookings, PHILIP GORDON; Bekas Duta A.S. ke NATO, ROBERT HUNTER; Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, ANWAR IBRAHIM; Bekas Timbalan Pengarah CIA. JOHN McLAUGHLIN.

Bekas Ketua Staf Jabatan Negara, LAWRENCE WILKERSON; Pengarah Urusan Lehman Brothers, THEODORE ROOSEVELT IV; Bekas Duta A.S. JOSEPH WILSON; Bekas Ketua Pemantau Middle East Roadmap di Jabatan Negara, JOHN S. WOLF – dan lain-lain.

Langkah Bekas Presiden Jimmy Carter adalah betul berusaha melakukan apa sahaja tindakan alternatif, penyelesaian dalaman politik di Palestin. Usahanya mungkin gagal – tetapi usahanya berbaloi kerana telah dicuba.

Pendirian yang sepatutnya diambil oleh Obama adalah untuk menyatakan yang dia berfikiran terbuka seperti Jimmy Carter…atau Colin Powell atau Tony Blair, Joschka Fischer, Javier Solana, Vladimir Putin, Hu Jintao, atau Raja Saudi Abdullah yang mungkin akan berjaya melalui Hamas dan Fatah. Orang tengah adalah penting, dan mereka boleh mewujudkan peluang dimana seorang Presiden tidak perlu mengambil risiko untuk melakukannya sendiri.

Obama, pada pandangan saya, telah memudarkan kelayakannya sebagai Presiden di sini. Jika dia tidak dapat melakukan apa yang telah dilakukan oleh orang Amerika ini – dan apa yang telah dicadangkan untuk dilakukan kepada Hamas oleh Senator Chuck Hagel – jadi apa gunanya dia membuat padangan baru ?

Apakah pendiriannya hari ini, jika tidak dipengaruhi oleh pihak-pihak yang kepentingan khas di mana keutamaan politik telah melemahkan kepentingan strategi Amerika Syarikat?

- Steve Clemons menerbitkan blog politik popular, The Washington Note


AIDC menterjemah artikel Steve Clemons dari Huffington Post . Obama Triangulates and Won't Go Where Other Great Americans Will on Hamas. Artikel asal klik di sini

Tiada ulasan: