MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

27 Dis 2008

Masyarakat Convivencia : Idea Anwar Ibrahim atau Yayasan Kristian ?

Dari kiri, Dr. Irmgard Schwaetzer, Anwar Ibrahim, Hubertus von Welck dalam persidangan tahunan FNF di Kuala Lumpur. Dr. Irmgard Schwaetzer adalah Member of the Board of the FNF, Potsdam, Germany. Hubertus von Welck adalah FNF’s Regional Director for East and South East Asia

Masyarakat Convivencia : Idea Anwar Ibrahim atau Yayasan Kristian ?


Dari segi sejarah, Eropah dan Islam telah bertemu beberapa kali. Kali pertama, semasa tentera Muslim menawan Sepanyol, hingga terhenti di bahagian Selatan Perancis pada 732 Tahun Masihi. Penaklukan ini mewujudkan pemerintahan Islam di Sepanyol selama 800 tahun yang digambarkan dalam perkataan Sepanyol,'convivencia' (hidup bersama). Ini merupakan percubaan pertama untuk mengintegrasikan antara kepercayaan Muslim dan Kristian dalam kehidupan bermasyarakat.

Sekarang, dalam peralihan abad ke-21, Eropah perlu mencari bentuk baru yang moden untuk convivencia, kerana di antara 15 hingga 20 juta Muslim telah berhijrah ke Eropah dari tempat asal mereka, sama ada sebagai pekerja sah atau pelarian.

Muslim membawa bersama tradisi mereka dan menyesuaikannya dengan prinsip hak asasi manusia dan kedaulatan undang-undang dalam masyarakat Eropah. Eropah mesti memastikan berjuta-juta Muslim hidup dalam lingkungan mereka, tidak berhadapan dengan sebarang bentuk diskriminasi yang didorong oleh keagamaan.

Pada masa yang sama Eropah tidak boleh menerima amalan dalam masyarakat Muslim yang dilaksanakan bertentangan dengan prinsip utama yang mendasari masyarakat Eropah.

Proses mewujudkan satu rejim baru convivencia Eropah, berdasarkan kepada saling percaya dan toleransi di kalangan semua kumpulan agama, memerlukan satu dialog di antara semua pemegang amanah (aktivis masyarakat).

Oleh yang demikian, Friedrich Naumann Foundation (Yayasan Friedrich Naumann), menjemput wakil terkenal daripada Central Committee of Muslims in Germany (Jawatankuasa Muslim Pusat di Jerman), Turkish-Islamic Union of the Office for Religion (Kesatuan Masyarakat Turki-Islam dari Pejabat Untuk Agama), Islamic Federation Berlin (Persekutuan Islam Berlin), dan Islamic Community Germany (Masyarakat Islam Jerman).

Kesemua mereka bertemu dengan Pengerusi Council of Evangelical Churches in Germany (Majlis Gereja- Gereja Evangelical di Jerman) dan wakil daripada Central Committee of the Catholic Church in Germany (Jawatankuasa Pusat Gereja Katolik di Jerman).

Count Lambsdorff, Pengerusi Friedrich Nauman Foundation telah memberikan ucapan pembukaan dengan menekankan kepentingan untuk mencari penyelesaian bersama berdasarkan prinsip hak asasi manusia dan demokrasi yang liberal.

Sesi berikutnya forum tentang kepercayaan Muslim pada masa ini, negara dan individu Islam yang moden, budaya Muslim dan pendidikan di Eropah, serta turut dibincangkan Islam moden dalam agenda dasar luar dan pembangunan Eropah.

Di antara pakar yang menyertai pertemuan penting ini adalah Bacharuddin Jusuf Habibie (BJ Habibie), bekas Presiden republik Indonesia, dan Datuk Seri Anwar Ibrahim, bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Anwar perlu berada di Malaysia untuk satu kes mahkamah dan telah menyertai sidang video secara langsung dari Kuala Lumpur.

Sumber rujukan adalah Prof. Abdullahi An-Na ’ im (Amerika Syarikat), Francois Zabbal (Perancis), Prof. Amin Abdullah (Indonesia), M.J.Akbar (India) dan Heba Raouf Ezzat (Mesir).

[Nota : Semua nama yang menjadi rujukan Friedrich Naumann Foundation di atas adalah pendokong Islam Liberal yang memperjuangkan pluralisme. Prof. Abdullahi An-Na ’ im - disenaraikan aktivis Islam Liberal oleh Charles Kurzman. klik di sini. Amin Abdullah adalah pendokong Islam Liberal di Indonesia dan menjadi ahli lembaga penasihat Yayasan Amerika di Indonesia - libForAll Foundation - klik di sini. Heba Raouf Ezzat. klik di sini dan M.J.Akbar klik di sini]


Sumbangan mereka dan satu rakaman sesi panel akan dimuatkan dalam laman web Friedrich Naumann Foundation di Jerman.


AIDC menterjemah artikel Friedrich Naumann Foundation. Anwar Ibrahim and Jusuf Habibie speak at FNF conference in Germany. Artikel asal klik di sini

1 ulasan:

UMNO PARTI PENJARA berkata...

Anwar ramai peminat ke :-)





(( Renungkan )) Ke Mana Kita Mahu Pergi?
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com
Forum Generasi Muda
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Pakatan Antara Parti Lawan Tidak Kekal
http://pro-faizal.blogspot.com