MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

17 Dis 2008

Forum Peluk Islam disabotaj : Timbalan Presiden PKR wakili suara siapa ?



Forum Peluk Islam disabotaj : Timbalan Presiden PKR wakili suara siapa ?


Timbalan presiden PKR Dr Syed Husin Ali memarahi ahli partinya sendiri, Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Noordin kerana mengetuai protes yang mana menggagalkan forum kontroversi Majlis Peguam 'Penukaran Agama kepada Islam' pada hari Sabtu

"Kami kesal bahawa malangnya yang 'paling garang' di antara mereka adalah seseorang yang dikenali sebagai peguam dan ahli parlimen yang secara berlagak mendakwa dirinya mewakili semua Muslim," kata Syed Husin dalam merujuk kepada Zulkifli.

Bekas Ahli Akademik itu dengan jelas tidak mahu untuk membuat sebarang kompromi dengan Zulkifli - yang mana menyatakan dia mewakili kumpulan peguam Muslim Pembela - dan ianya akan menarik untuk melihat bagaimana PKR berhadapan dengan Ahli Parlimen Kedah dalam kesan peristiwa pada hari Sabtu.

"Kami mengambil serius tindakan kasar oleh satu kumpulan kecil penunjuk perasaan yang mana menjerit dengan biadab dan menggunakan bahasa yang tidak bertamadun terhadap sesetengah penganjur dan peserta seminar," kata Syed Husin.

Dia juga mengkritik kegagalan pasukan polis dalam mengawal situasi tetapi walaupun muncul untuk bekerjasama dengan sesetengah daripada penunjuk perasaan yang mana merancang untuk membuka jalan mereka ke dalam dewan untuk menghentikan forum.

Bagaimanapun, Syed Husin menyatakan bahawa PKR bersetuju dengan pandangan pemimpin de facto Anwar Ibrahim bahawa sesi dialog perlu dianjurkan secara tertutup "dalam pandangan reaksi yang sensitif dan persepsi dalam sebahagian populasi Melayu-Muslim."

“Kami menyokong penuh penganjuran dialog antara agama yang mana mempromosikan kefahaman daripada acara unilateral yang mana boleh mewujudkan perbalahan etnik dan agama.”

"Ia (Majlis Peguam) perlu bertindak dengan bijak dan dengan cepat untuk mengumumkan bahawa seminar tersebut perlu diadakan secara tertutup untuk mengelakkan sebarang kesan yang tidak sihat dalam hubungan di antara etnik dan agama dalam negara ini," dia mengakhirinya.

Pemimpin Pakatan Rakyat dan NGO lain telah menyatakan sentimen yang sama dalam merujuk kepada forum di ibu pejabat Majlis Peguam.

Sisters in Islam (SIS)

Kelakuan penunjuk perasaan 'seperti pengganas' dan memberikan imej yang buruk kepada Muslim dan rakyat Malaysia. Polis perlu menjangkakan tindakan pada hari Sabtu, dan perlu mengambil langkah-langkah untuk memastikan bahawa acara tersebut dapat diteruskan tanpa sebarang gangguan.

Ianya pelik bahawa terdapat satu dialog di antara Allied Coordination Committee of Islamic NGOs (Accin) atau Jawatankuasa Penyelarasan Bersama NGO Islam dan Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism, Sikhism and Taoism atau Majlis Perundingan Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao seperti yang dilaporkan oleh media, membincangkan tentang perkara yang sama - dan ianya tidak disasarkan oleh penunjuk perasaan ini.

Seterusnya, NGO Muslim dan parti politik yang terlibat perlu menyedari bahawa terdapat ramai peguam dan peserta Muslim, yang mana tidak melihat forum tersebut menghina Islam.

Tambahan pula, terdapat pelbagai majlis dan jabatan Muslim yang dimaklumkan mengenai forum tersebut, dan majoriti penceramah yang disenaraikan adalah Muslim. Dalam pandangannya SIS menyatakan bahawa semua rakyat Malaysia mempunyai hak untuk membincangkan dasar dan undang-undang yang mana menjejaskan hak dan kepentingan rakyat.

Malay NGO Teras (NGO Melayu Teras)

Timbul bahawa isu yang mempertikaikan keadilan di mahkamah syariah secara berterusan dibangkitkan oleh sesetengah pihak yang bukan sahaja kurang memahami undang-undang ini, tetapi terdapat di antara mereka yang mempunyai niat untuk mencabar pelaksanaan undang-undang seperti ini di negara ini.

Penukaran agama, penceraian, hak penjagaan, hartanah dan pewarisan merupakan isu yang berhubung kait dengan undang-undang syariah. Ianya hanya sesuai yang mana persoalan berkaitan undang-undang Islam dibicarakan dan dihakimi di mahkamah syariah.

Teras juga merasakan bahawa terdapat sesetengah persoalan yang mana mesti diberikan perhatian oleh agensi Islam yang terlibat dalam menguatkuasakan undang-undang tersebut. Pandangan dan rungutan terhadap ketidakadilan boleh berlaku. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa tiada ruang dalam mahkamah syariah untuk mereka ini untuk mencari keadilan melalui proses undang-undang. Terdapat peruntukan untuk membenarkan bukan Muslim untuk dipanggil ke mahkamah syariah bagi menyatakan aduan mereka.

Jadi kenapa perlu sesetengah pihak untuk mengadakan satu debat terbuka bagi mempersoalkan bidang kuasa ini. Ini had yang mana membuatkan Muslim berasa sangsi. Ianya akan dilihat oleh Muslim sebagai satu cubaan untuk mengkritik undang-undang Islam dan membenarkan undang-undang sivil mendominasi undang-undang Islam. Ini adalah sebab kenapa Teras sentiasa mencadangkan penubuhan satu saluran khas untuk semua pihak menyalurkan aduan mereka dan pandangan terhadap perkara ini.

Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang

Kelakuan ganas dan jahat oleh sesetengah kumpulan penunjuk perasaan, yang mana termasuk UMNO dan beberapa Ahli Parlimen pakatan Rakyat, yang menghentikan forum dan menggunakan kata-kata penghinaan berbaur perkauman adalah sesuatu yang amat dikesali.

DAP mengkritik kelakuan yang hampir ganas tersebut dan mengalu-alukan tindakan disiplin yang diambil oleh parti-parti Pakatan Rakyat seperti yang diumumkan, untuk mengelakkan imej Pakatan daripada dicemarkan dan diletakkan sama taraf dengan UMNO.

Perkara yang berkaitan agama tidak boleh dikurangkan atau dijelaskan oleh pengisytiharan prinsip atau niat sahaja semata-mata. Memandangkan penderitaan manusia terlibat, pemahaman dan belas kasihan adalah perlu.

Kita perlu memahami kesengsaraan dan penderitaan sebuah keluarga Melayu Muslim sekiranya anak mereka yang amat disayangi membesar sebagai Muslim, tiba-tiba keluar dari Islam menjadi bukan Muslim, seperti yang mereka katakan, "seperti memotong darah daging sendiri."

Begitu juga, kita perlu melihat kesengsaraan dan penderitaan sebuah keluarga bukan Melayu "memotong darah daging sendiri" apabila anak mereka menukar agama kepada Islam, menentang kemahuan mereka untuk berkahwin dengan seorang Muslim. Dan apabila dia ingin kembali pada agama lama mereka selepas perkahwinan gagal dan ingin berkahwin sekali lagi, ia dihalang daripada berbuat demikian.

Perlu ada belas kasihan kepada penderitaan manusia seperti yang dialami oleh kedua-dua Muslim dan bukan Muslim. Sama seperti yang kita fahami kenapa Melayu Muslim sangat emosional apabila Melayu Muslim keluar dari Islam; kita juga perlu memahami perasaan yang sama daripada bukan Muslim apabila bukan Melayu bukan Muslim yang mana menukar agama kepada Islam dihalang daripada kembali kepada agama asal mereka.
Sekiranya kita dapat melihat melalui penderitaan Muslim dan bukan Muslim tersebut menerusi dialog dan belas kasihan selain daripada undang-undang mutlak, pengisytiharan agama yang formal oleh pihak yang berkuasa dan kepastian moral, dengan mengurangkan penderitaan kami akan menjadikan masyarakat Malaysia lebih bersatu padu dan harmoni.

Lim Kit Siang, Ipoh Barat MP and DAP adviser (Ahli Parlimen Ipoh Barat dan Penasihat DAP)

Malaysia telah gagal ujian utama dalam pembinaan negara untuk menunjukkan bahawa kita sedang membentuk satu masyarakat yang lebih bertamadun di mana isu masalah antara agama yang sensitif boleh dibincangkan dalam satu tingkah laku yang bertanggungjawab dan matang untuk mempromosikan penyatuan nasional dan keharmonian agama dalam negara.

Seperti yang dijelaskan oleh Majlis Peguam yang mana forum penukaran agama bukan untuk mempersoalkan Perkara 121 (1A) Perlembagaan yang mana membincangkan bidang kuasa syariah terhadap Muslim tetapi untuk memaklumkan konflik undang-undang yang dihadapi oleh keluarga-keluarga yang terperangkap dengan pengasingan bidang kuasa undang-undang sivil dan syariah - pemahaman yang lebih, toleransi dan sensitiviti perlu ditunjukkan oleh seluruh rakyat Malaysia yang mengambil berat.

Pemahaman, toleransi dan sensitiviti seperti ini tidak dinafikan telah berada dalam 4 dekad pertama kewujudan Malaysia dan saya tidak sangsi bahawa sekiranya forum seperti itu telah dianjurkan 10 tahun yang lepas, mungkin tidak akan terdapat rasa tidak sensitif, tiada toleransi dan reaksi kekesalan yang nyata seperti hari ini.

Youth for Change

Pada masa apabila masyarakat Malaysia yang berlainan cuba untuk menampal banyak lubang yang terdapat pada helaian sosial, tindakan tidak matang dan kenyataan yang tidak bertanggungjawab yang dikeluarkan oleh penganjur protes adalah sesuatu yang sudah tentu dikesali.
Dalam pada masyarakat awam Malaysia (seperti yang dilihat pada pilihan raya 8 Mac) menyatakan keinginan dan keyakinan mereka untuk masa depan yang lebih demokratik dan pelbagai budaya untuk negara, kami merasakan "bantahan" yang diketuai oleh pemimpin politik tidak menggambarkan aspirasi rakyat Malaysia yang mana mengundi untuk Malaysia yang lebih baik.

Ianya secara khusus akan tidak menggalakkan gerakan demokratik Malaysia dalam konteks ini kerana ahli politik telah sekali lagi membuktikan diri mereka untuk mementingkan diri sendiri dalam usaha untuk mendapatkan sokongan popular, dan sekali lagi telah menggunakan cara untuk membahagikan masyarakat awam Malaysia secara rasional, bertamadun atau demokratik, bergerak ke arah pemahaman dan toleransi yang lebih baik.

Centre for Independent Journalism (CIJ) atau Pusat Kewartawanan Bebas

Sekali lagi, ketika kerjasama secara senyap antara negeri-negeri, satu kumpulan telah menunjukkan kelakuan yang ganas yang mana telah menolak pandangan mereka yang tertindas - dalam kes ini terhadap hak untuk kebebasan agama, khususnya Islam, daripada dinyatakan secara terbuka.

Ketika penunjuk perasaan diberikan hak untuk tidak bersetuju, pihak berkuasa perlu mengambil langkah yang proaktif dan menenteramkan untuk menghapuskan persepsi bahawa satu perbincangan terbuka terhadap undang-undang Islam adalah sama seperti menyerang agama tersebut.

Kami menyeru kerajaan untuk menggalakkan perbincangan terbuka dalam perkara yang berkaitan undang-undang Islam dalam satu negara yang demokratik dan pelbagai agama yang mana memerlukan keterbukaan untuk persefahaman yang sebenar dan menghormati kepercayaan satu sama lain.

The Joint Action Group for Gender Equality (JAG) atau Kumpulan Tindakan Bersama untuk Persamaan Jantina


Dalam satu negara yang mempunyai pelbagai bangsa seperti Malaysia, kerajaan dan masyarakat awam perlu pada sepanjang masa menggalakkan dialog terbuka selain memberikan rasa ketakutan dan tiada toleransi.

Dialog terbuka dan perbincangan secara aman, berinformasi dan tingkah laku yang jujur akan membantu dalam mewujudkan persefahaman yang lebih mendalam di kalangan rakyat.

JAG menyeru kepada semua parti untuk membenarkan dialog seperti ini dalam keadaan ini untuk terus membantu dalam menyelesaikan masalah khususnya kepada keluarga yang berkaitan yang mana telah dibebankan dengan perkara ini sejak sekian lama. JAG berharap kerajaan akan mengambil pendirian yang tegas untuk membenarkan rakyat memiliki ruang yang demokratik untuk dialog terbuka dan untuk bertindak ke atas peraturan gengster.

AIDC menterjemah artikel Malaysiakini. Artikel asal klik di sini


Tiada ulasan: