MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

19 Nov 2008

Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP), Parti Islam Turki?

Erdogan bersama bekas Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert



Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP), Parti Islam Turki?


Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) tidak boleh dipisahkan dari Parti Refah yang sudah dibubarkan. Pengalaman masa lalu membuatkan Erdogan mengubah strategi dan tidak lagi mendukung politik pro-Islam secara terus terang untuk menghindari pertikaian dengan kelompok sekular.

Kemenangan AKP dalam pilihanraya Turki terlalu janggal disebut sebagai kemenangan Islam. Walaupun Recep Tayyip Erdogan dilihat sebagai berpewatakan Islam, namun dia sebenarnya mudah tunduk kepada tekanan hingga sanggup mengadaikan prinsip-prinsip Islam. Baru-baru ini Erdogan mendukung demontrasi yang membawa sepanduk berbunyi: “No to a military coup, no to Sharia (Islamic) Law. (Reuters, 15/5/2007).

Erdogan juga menegaskan, AKP bukan parti agama, tetapi parti yang ingin menciptakan kesejahteraan bagi rakyat Turki. “Tidak ada peranan agama dalam parti politik dan juga tidak ada parti agama dalam politik,” tegas Erdogan.

“Saya bukan politikus Islam dan tidak pernah selama karier politik saya, saya melaungkan, saya politikus Islam; tetapi saya Muslim yang akan memberi komitmen menjalankan ajaran Islam,” lanjutnya.




Seterusnya, Erdogan menegaskan, beliau bersedia mempertahankan hubungan saling menguntungkan di antara Turki dan Israel. Tentang rancangan serangan Amerika Syarikat (AS) terhadap Iraq, Erdogan hanya berkata terlalu awal untuk membahas isu itu. Namun, Erdogan tetap mengkritik larangan hijab di kampus Turki.




Dia begitu megah mengutarakan kekagumannya terhadap amalan sekularisme di AS yang memberi kebebasan para penganut agama menjalankan ajaran agamanya.

Menurutnya, jika partinya boleh membentuk pemerintahan tanpa campuran dengan parti politik lain, pemerintahannya nanti bersedia berunding dengan IMF untuk program penyelamatan ekonomi Turki yang sebelum ini dibantu oleh IMF sebanyak 16 milion dolar AS. Dia juga berjanji akan mempercepatkan proses kemasukan Turki ke dalam UE (Kesatuan Eropah) serta memperkuatkan interaksi ekonomi Turki dengan ekonomi dunia terutamanya membuka pintu Turki kepada para pelabur asing.

Erdogan dan Paul Wolfowitz


Untuk menghilangkan kebimbangan di kalangan sekular Turki, Erdogan juga berjanji akan membawa rakyat agar tetap memegang komitmen prinsip sekularisme di Turki sepertimana yang tertera dalam perlembagaan.

Erdogan bersama Angela Merkel, pemimpin parti Christian Democratic Union (CDU), Jerman. Parti CDU ini merupakan penaja utama Konrad Adeneur Foundation (KAF) yang menjadi penaja demokrasi dan pluralisme di seluruh dunia, termasuk Malaysia.


Erdogan yang kini menjawat jawatan sebagai PM Turki mengatakan bahawa sudah sewajarnya kerajaan, atau siapapun, memberi komitmen dengan sistem sekular Turki, sebagaimana dalam perkataannya : “Pemerintah harus komitmen untuk memelihara undang-undang dasar negara dan harus terus mempertahankannya.” [Farid Wadjdi, dari berbagai sumber]

AIDC menterjemah artikel Hizbul Tahrir Indonesia. Artikel asal klik di sini

Artikel pilihan :

1. Anwar model Islam Amerika Asia Tenggara


Tiada ulasan: