MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

12 Ogo 2008

IFC telah dilaksana di Selangor & Pulau Pinang ?



Tuntutan ke-8 Interfaith Commission (IFC) menyatakan “kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadah orang bukan Islam sebagimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.”

Pada 9 Jun 200, salah satu dari 14 tuntutan IFC telah berjaya diadakan di Selangor.
Kerajaan campuran Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas negeri Selangor telah membuat pengumuman untuk menghapuskan peraturan mengehadkan rumah ibadat bukan Islam boleh dibina dengan keluasan melebihi 10,000 kaki persegi di negeri itu.

Keputusan ini diumumkan oleh Dr. Xavier Jayakumar (Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin Negeri, Naib Presiden PKR) bersama Ronnie Liu (Pengerusi Tetap Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Penyelidikan dan Pembangunan Negeri, Exco DAP Pusat)



Biarpun Khalid Ibrahim (Menteri Besar Selangor) seorang yang beragama Islam tetapi dia tidak mempunyai kuasa apa-apa untuk menegur atau menghalang tindakan Xavier Jayakumar dan Ronnie Liu. Sebaliknya keputusan yang diambil ditentukan oleh barisan Exco negeri itu sendiri. Siapakah MB sebenarnya ?

Keluasan sesuatu rumah ibadat bukan Islam hanya ditentukan oleh kerajaan negeri dengan melalui pihak berkuasa tempatan. Sebab itulah Ronnie Liu juga mencadangkan agar diadakan pilihanraya di peringkat PBT.

Inilah padahnya membiarkan PKR memerintah Selangor, selepas membuat kandang “sesuatu” di Sepang, mereka membenarkan pula agenda IFC dilaksanakan di Selangor. Mana yang lebih utama, antara haramkan Islam Hadhari dan membiarkan rumah ibadat orang bukan Islam tersergam indah dan besar ketinggiannya di Selangor ?



Xavier ketika mula mula angkat sumpah jadi YB di Selangor. Xavier pakai songkok tidak seperti ahli ahli DAP di Johor. Xavier menjanjikan tapak yang lebih luas berbanding sekarang ini iaitu 0.4 hektar sahaja. Xavier turut berjanji menambah peruntukan tahunan sejumlah RM3 juta kepada rumah ibadat bukan Islam. Bukankah perkara ini ada dalam tuntutan ke-8 IFC ?. Di Selangor jumlah penduduk Islam ialah 4 juta orang dengan jumlah masjid ialah sejumlah 380 buah. Manakala penduduk beragama Hindu ialah sejumlah 700,000 orang dengan jumlah kuil sejumlah 1,000 buah. Apakah pula pendirian orang orang Melayu dalam PAS dan PKR tentang perkara ini ?


Apakah Anwar Ibrahim yang menjadi Penasihat kepada pakatan Pakatan Rakyat tidak dirujuk tentang cadangan Xavier ini ? Kalau Anwar Ibrahim tahu sekalipun apakah Anwar akan menegur Xavier dan Ronnie Liu agar jangan berbuat sedemikian. Atau Anwar lebih percaya kepada Guan Eng berbanding Khalid Ibrahim ?

Baru-baru ini dikhabarkan, Dr Dzulkefly (Ahli Parlimen Kuala Selangor) juga telah membaca ayat Al Quran di sebuah gereja di Selangor. Dr Dzulkefly menyatakan bahawa Islam memelihara hak semua orang tanpa mengira kaum. Hassan Ali nyatakan Islam Hadhari diharamkan di Selangor. Apakah pula pendirian Hassan Ali dan Dr Dzulkefly dengan keputusan Xavier ini ? Belum sampai 100 hari perintah Selangor sudah berbagai bagai perkara dibuatnya. Esok lusa entah apa lagi yang akan diminta.

AZRINIZAM IBRAHIM
Presiden Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia

baca artikel asal di anginperubahan.blogspot.com

1 ulasan:

Unknown berkata...

PERADUAN TEKA GAMBAR ANUWAR

Cuba korang tengok kat gambar paling atas...Apalah dialog diaorg ek..

LIM (dalam hati): Wa sudah jadi khalifah woo.. Lu satu nama tokoh Islam pun olang talak bagi sebab daorg tau lu dajjal.. Ha..ha..


ANUWAR : Saiful tuh stakat aku tepuk bontot je, terus menyerah depan aku. Aku depan Melayu pandai la aku berlakon, yang penting, geng2 DAP sokong aku dlm kes ni. Nnt aku jadi, aku bg kuasa autonomi kat Penang lak..Penang kan negeri aku..He..he..

KHALID (daam hati) : Kuat kencing betul dajjal sebelah aku i.. Lantak ko lah jangan ko cari pasal ngn aku, sudah. Ko nak taram bontot LIM pun, aku takder hal. Asalkan ko jangan taram bontot aku, sudah. Hmm..Kalulah aku dapat Elizabeth Wong... =)


SESIAPA ADA DIALOG YANGLEBIH MENGANCAM, SILA POSTKAN DI BAWAH YE.