MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

26 Jun 2008

Keluarga Anwar kuasai syarikat Selangor ?



Abdul Rahim Sabri | Jun 26, 08 1:02pm

kemaskini 5:32pm Mohamad Ezam Mohd Nor mendakwa ahli keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim baru dilantik sebagai penasihat Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB), sebuah syarikat besar milik kerajaan Selangor.

Bekas setiausaha Anwar itu berkata pelantikan itu dibuat "beberapa minggu, bulan lalu".

"Apakah betul ada ahli keluarga Anwar Ibrahim yang dilantik menjadi penasihat KDEB?


"Saya mahu penjelasan mereka sebelum saya membuat kenyataan lanjut," kata bekas pemimpin kanan PKR itu kepada media selepas ceramah 'Sirih Pulang ke Gagang'.

"KDEB, saya nak tunggu penjelasan daripada pengerusi KDEB dulu. Hari ini saya lontarkan soalan, saya nak minta penjelasan daripada mereka."

Beliau bagaimanapun tidak menyebut nama "ahli keluarga Anwar" itu atau hubungan kekeluargaan individu berkenaan dengan bekas timbalan perdana menteri itu.

Sumber-sumber PKR lewat petang ini memberitahu, saudara kandung Anwar sendiri yang dimaksudkan oleh Mohamad Ezam tetapi adik bekas ketuanya itu telah meletakkan jawatan secara mengejut daripada KDEB semalam.

Sumber-sumber bagaimanapun tidak mengetahui jawatan atau tugas sebenar saudara Anwar di syarikat senaraian awam itu.

Tambah bekas setiausaha politik Anwar itu, beliau menerima maklumat mengenai perkara tersebut baru-baru ini.

Malaysiakini sedang berusaha mendapatkan reaksi presiden KDEB Datuk Abdul Karim Munisar.

Difahamkan beliau sedang menghadiri satu mesyuarat lembaga pengarah dan kemungkinan mengambil masa yang panjang.

Mohamad Ezam sebelum itu membangkitkan hal yang sama dalam ceramahnya, antaranya bagi menjelaskan sebab beliau menyertai Umno, di Dataran Kamara, Sungai Besi, malam tadi.

Ceramah tersebut anjuran Umno Bandar Tun Razak dihadiri kira-kira 200 orang.

Dalam sidang media yang sama juga, Mohamad Ezam mendakwa Selangor telah menyalahgunaan kuasa dengan menggunakan kepala surat kerajaan negeri untuk mendapatkan dana yang kemudiannya disalurkan kepada PKR dan individu tertentu.

"Ia merupakan satu jenayah. Satu jenayah tidak boleh dimaafkan hanya dengan pengakuan dan komitmen untuk memulangkan balik wang tersebut," katanya, mengulas kesediaan menteri besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Isnin lepas.

"Proses undang-undang harus berjalan terus dan sehingga siasatan dan dakwaan dibuat."

Menjawab soalan wartawan mengenai dokumen yang dimilikinya berhubung isu kutipan dana sempena sambutan 100 hari Pakatan Rakyat di negeri itu, beliau berkata:

"Kita hanya ada surat-surat yang dibuat atas nama kerajaan negeri, atas kepala surat kerajaan negeri kepada beberapa syarikat meminta supaya sumbangan diberi."

Badan Pencegah Rasuah (BPR) dilaporkan sedang menyiasat dakwaan pemindahan wang kerajaan itu ke akaun individu dalam PKR.

baca artikel asal di Malaysiakini.com

PKR: Adik Anwar letak jawatan 24 jam
Jun 26, 08 4:27pm

Ahli keluarga terdekat Datuk Seri Anwar Ibrahim telah meletakkan jawatannya secara mengejut daripada Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB), syarikat besar milik kerajaan Selangor, semalam.

Saudara kandung Anwar, yang tidak dinamakan, menyerahkan surat meletakkan jawatan dalam tempoh 24 jam, kata sumber-sumber PKR.

Tindakan adiknya dibuat setelah ditegur oleh penasihat PKR itu bagi mengelakkan tugasnya di syarikat itu "mencemarkan imej" beliau dan parti, kata mereka.

Sumber-sumber itu memberitahu Malaysiakini hari ini, Anwar tidak tahu-menahu mengenai pelantikan adiknya itu sehinggalah beberapa hari lalu.

Selain memaksa adiknya meninggalkan tugasnya di KDEB, menurut sumber-sumber lagi, Anwar juga memaklumkan perkara itu kepada menteri besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Mereka bagaimanapun tidak mengetahui jawatan atau tugas sebenar adik Anwar di syarikat senaraian awam itu.

"Beliau diambil bekerja dan tidak salah untuk bekerja (di KDEB) tetapi Anwar tidak mahu ia merosakkan imej parti," kata sumber-sumber sewaktu diminta mengulas dakwaan bekas pemimpin kanan PKR Mohamad Ezam Mohd Nor semalam.

Bekas setiausaha politik Anwar itu berkata pelantikan saudara kandung mantan timbalan perdana menteri itu dibuat "beberapa minggu, bulan lalu".

"Apakah betul ada ahli keluarga Anwar Ibrahim yang dilantik menjadi penasihat KDEB?

"Saya mahu penjelasan mereka sebelum saya membuat kenyataan lanjut," kata bekas ketua Angkatan Muda PKR itu kepada media selepas ceramah 'Sirih Pulang ke Gagang' di Sungai Besi malam tadi.

Malaysiakini sedang berusaha mendapatkan reaksi presiden KDEB Datuk Abdul Karim Munisar.

Difahamkan beliau sedang menghadiri satu mesyuarat lembaga pengarah dan kemungkinan mengambil masa yang panjang.

baca artikel asal di Malaysiakini.com

1 ulasan:

Unknown berkata...

Satu persatu pekung terdedah dengan sendiri. Berikan lagi 100 hari...punah lah negeri selangor