MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

10 Jul 2008

Layakkah "Nasihat" Taha Jabir Al 'Ulwani Dikatakan Fatwa?

Taha Jabir Alalwani, President of the International Institute of Islamic Thought (IIIT) in Herndon, Virginia, US. Beliau juga President of Cordoba University US yang mengadakan kerjasama dengan Washington Theological Consortium sebuah universiti Kristian terbesar di Amerika.


Layakkah "Nasihat" Taha Jabir Al 'Ulwani Dikatakan Fatwa?

Thursday, July 10, 2008

Pertama sekali, penulis membaca di Harakahdaily tentang "fatwa" yang dikeluarkan oleh seseorang yang bernama Dr. Taha Jabir Al 'Ulwani.

Penulis agak kehairanan kerana siapakah sebenarnya Dr Taha ini. Selalunya, kita jarang mengambil sesuatu "fatwa" melainkan daripada seorang mufti.

Dr Taha Jabir Al 'Ulwani adalah Presiden Cordoba University yang dahulunya adalah Graduate School of Islamic and Social Sciences di Washington.

Oleh itu, beliau bukanlah mufti mana-mana negara ataupun negeri.

Maka, boleh dikatakan ia adalah nasihat tetapi bukannya fatwa. Jikalau begitu, barangkali nasihat daripada Prof. Dr. Ahmad Hidayat Buang, Pengarah Akademi Pengajian Islam UM pun boleh dikatakan fatwa. Mungkin ada yang membandingkan dirinya dengan Syeikh Qaradhawi ataupun Syeikh Al Albani, tetapi dalam keadaan isu yang tengah hangat sekarang ini lebih baik "fatwa" ini dikatakan nasihat dari ulama' luar negara bukannya dilabel sebagai fatwa.

Anwar meraikan rakan-rakan di rumahnya iaitu A. Hamid Abu Sulaiman dan Jamal Barzinji. Kedua-duanya adalah rakan kepada Dr Taha Jabir Al 'Ulwani. A. Hamid, Jamal Barzinji, Taha Jabir, Anwar adalah pengasas International Institute of Islamic Thought(IIIT), sebuah organisasi yang diwujudkan di Herndon, Virginia, Amerika Syarikat pada 1981. Mereka berketuakan Dr Ismail al Faruqi, Professor Perbandingan Agama di Universiti Temple Amerika Syarikat. Selepas Ismail Al Faruqi mati dibunuh secara misteri, presiden IIT diambil alih oleh Sheikh Taha Jabir Al-Elwani. Mereka juga bergiat cergas dalam slogan 'Demokrasi Islam' dan 'Persefahaman Antara Agama' (IFC)di bawah badan tajaan Amerika yang dinamakan 'Center for Study of Islam and Democracy' (CSID)


Lantas, penulis pun membaca apa yang dinamakan "fatwa" tersebut. Penulis bersetuju dengan kebanyakan perenggan awal "fatwa" tersebut sehinggalah tiba-tiba terdapat tuduhan daripada terjemahan Dr Taha Jabir Al Ulwani tersebut yang bermaksud:

"Justeru, kita amat rasa sedih apa yang sedang berlaku di Malaysia sekarang ini di mana para pemimpin kerajaan bertindak serupa dengan apa yang pernah berlaku di Iraq, mereka lakukan itu adalah semata-mata untuk kepentingan politik kotor mereka dan menyekat kemaraan pengaruh lawan dengan apa sahaja cara sekali pun walaupun melibatkan harga diri seseorang"

"Mereka ini bukanlah pemimpin kerajaan yang baik yang boleh menjaga kebaikan dan kemaslahatan negara, tetapi untuk diri mereka semata-mata, tapi bagaimanapun tindakan mereka itu akan dibalas, kalau pun tidak pada diri mereka, mungkin isteri serta anak-anak mereka. "

Adakah patut bgi seorang yang bergelar ulama' menjatuhkan hukum terhadap kerajaan Malaysia walaupun tiada bukti? Walaupun inilah yang hendak didengar oleh pihak pembangkang terutamanya PKR dan PAS, tetapi ini adalah tuduhan yang tiada bukti.

Hubungan akrab Anwar dengan pengasas IIT tidak boleh dipertikaikan. Ketika Anwar jadi Presiden UIA, beliau lantik A. Hamid Abu Sulaiman dan Jamal Barzinji sebagai rektor dan pensyarah UIA. Bahkan IIIT cawangan Malaysia diwujudkan di UIA. Ketika Anwar dipecat UMNO 1998, A. Hamid lari meninggalkan UIA secara senyap-senyap dan IIIT Malaysia cawangan UIA terbakar. Bahkan kemasukan Anwar ke dalam UMNO 1982, berasaskan ijtihad tokoh-tokoh IIIT terutamanya almarhum Ismail Al-Faruqi. Sekarang tokoh-tokoh IIIT bersubahat dengan Amerika memerangi 'teroris' seperti Sadam Hussein dan Osama Laden serta memperjuangkan 'Demokrasi dalam Islam' dan persefahaman antara agama.


Dikatakan kerajaan Malaysia sama seperti Kerajaan Atheis Ba'ath Iraq.Oleh itu, tidak patut bagi sesuatu fatwa yang mengandungi fitnah dan pembohongan pada hal sepatutnya perkara ini perlu dikaji dan diperiksa.

Tidak patut bagi seorang intelek yang mengetuai sebuah institusi Islam di Amerika berlaku begitu an "fatwanya"mempunyai unsur malafide dan fitnah.

Oleh itu penulis sukalah mengingatkan agar umat benar-benar menghayati ayat 6 surah Al Hujurat yang berbunyi:

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. "

Oleh itu mari kita selidik latar belakang Dr Taha Jabir Al 'Ulwani dan kenapakah Dr Taha Jabir Al 'Ulwani sanggup mengeluarkan "fatwa" berkenaan?

Dr A. Hamid Abu Sulaiman, Dr Jamal Barzinji, Almarhum Prof Ismail al Faruqi, dan Dr Taha Jabir Al 'Ulwani adalah pengasas IIIT (The International Institute of Islamic Thought ).Di dalam laman Cordoba University juga mengesahkan perkara ini bahawa Dr Al Ulwani adalah Pengarah International Institute of Islamic Thought.

Mentor mereka adalah Almarhum Prof Ismail al Faruqi, bekas Professor of Religion di Universiti Temple Amerika Syarikat. IIIT ditubuhkan pada tahun 1981 dan berpusat di Herndon, Virginia, Amerika Syarikat .

Dikatakan Anwar juga salah seorang daripada pengasas IIIT dan Dr Taha pernah memimpin Anwar selepas kematian Prof. Ismail Faruqi dalam MSA Canada, USA. Oleh itu, tidak hairanlah Dr Taha Al Ulwani terus mengeluarkan fatwanya untuk menyokong Anwar.

Selain itu mari kita lihat apakah yang cuba dibawa oleh Dr Taha Al Ulwani. Perkara ini terdapat dalam objektif dan misi Cordoba University iaitu:

"The curriculum develops an "ijtihad orientation" that is capable of overcoming the drawbacks of the classical Islamic legacy, while benefiting from the depth and richness of its contributions."INTRODUCTION TO THE GRADUATE SCHOOL OF ISLAMIC AND SOCIAL SCIENCES

Bermaksud, kurikulum yang dibentuk untuk pengajian Islam di Cordoba Universiti adalah berdasarkan panduan ijtihad yang berupaya menyelesaikan kemunduran warisan Islam klasik di masa yang sama mendapat faedah dari kedalaman dan kekayaan sumbangannya.

Jadi apakah maksudnya? Ia disimpulkan oleh Prof. Charles Kurzman sebagai Islam Liberal dan Islam liberal inilah yang ditentang oleh PAS.

Selain itu, Dr Taha giat mempromosikan dialog antara agama terutamanya dengan agama Kristian. Dr Taha Al Ulwani terlibat dalam Washington Theological Consortium (WTC)sebagai ahli bersekutu dalam lembaga pemegang amanahnya yang dianggotai oleh ramai pemuka-pemuka Kristian Amerika.

Malahan, salah seorang public trustees (pemegang amanah awam) adalah Mary Hennes Brown, pegawai belanjawan dan politik karier untuk CIA.

Oleh itu, hubungan WTC dan CIA tidak dapat dinafikan.

Dengan itu, penulis berharap Harakah agar perlu berhati-hati sebelum menyiarkan sesuatu "fatwa". Bagi penulis, Harakahdaily perlu memeriksa dahulu latar belakang pemberi fatwa kerana dibimbangi boleh menyesatkan fikrah ahli jamaah.

Posted at 02:50 pm by maharaja_zhou

baca artikel asal di maharajazhou.blogdrive.com

Baca lanjut artikel berkaitan bertajuk "Meraikan Dr. A Hamid dan Dr. Jamal..tersingkap episod Anwar IIIT "

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alla hu akhbar!!!

Tanpa Nama berkata...

Alamak pak lebai.

Kantoi lagi skali ka??? Isk isk isk... malu den malu den... Mana nak sorok muka nih... Pak Lebai nak sorok behind my ass??

Tanpa Nama berkata...

rupa2 syeikh taha ni kroni anwar..boleh ker kroni beri fatwa sokong kroni..adil ker cam tuh

nape lak ulamak dlm negara cam nik aziz, tak beri fatwa cam syeikh ni..nik aziz serah kpd pengadilan..tak wat keputusan terburu2

ulamak luar ni, cam lebih tau dari ulamak dlm negara jer..

anwar lak lebih caya ulamak luar nape..ulamak dalam tak standard ker..

anwar nih sume suka barang luar..kerja kat luar..lari kat kedutaan luar..berceramah kat luar..

masa keje kat US 2/3 tahun hari tu, tak gian wan azizah ker..lama tu..

ohh..dapat barang luar gak ker ?

Tanpa Nama berkata...

Time duk luar negara..Apa barang ingat jijah beb..jijah babrang lama beb..

Baik cari barang luar beb..luar negara lak tue..

barang luar negara lagi hebat beb..macam2 style diaorang leh entertaint anu anu war..

doggy style..foot job..gangbang..deep throat..hand job..

agak2 lu mana satu style anu anu war suka..

Unknown berkata...

nuar suka style doggy le kot. nuar suka kat twinkle, twinkle little star. tau ke apa yg little star? lbg bontot la...
x caya tanya pui dgn jijah...

perasan x pui pernah jalan ngengkang?....rupa2nya baru kena taram dgn nuar

fred berkata...

fatwa jabir ni lebih baik jika nak banding dengan syed hamid albar mahupun pirdaus

magictawau berkata...

org yg tulis artikel ni sudah diupah untuk memutarbelitkan fakta...jadi apa yg benar dia tetap akn batilkan..dia akn berusaha dan berusaha terus burukkan anwar...yg betul dia salahkan salah...lagilah dia salahkan...jadi kepada semua pembaca bolgger yg bijak dan pintar menilai....berikn tepukan gemuruh untuknya kerana usahanya hanya sia2..anwar tetap jadi PM...