MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

5 Jun 2008

Anwar Ibrahim: Dari pejuang Islam ke pejuang sekular




Memikirkan ketentuan Allah kepada hambanya membuat saya banyak berdoa dan pasrah kepada Allah. Anwar adalah penasihat parti PKR dan tiada yang boleh menyangkal bahawa PKR adalah parti sekular yang tidak mempunyai dasar yang meletakkan Quran dan Sunnah sebagai rujukan. Keahlian dan kepimpinan PKR juga berbagai, dari paderi kristian sehingga kepada pejuang murtad.

Mungkin orang PAS marah dengan tulisan saya tetapi saya ingin menulis perkara yang haq supaya kita tidak terkeliru dengan batil.Soal pakatan pembangkang di bawah Tahallul Siasi di haruskan mengikut pendapat ulama pas....



Sebab itu lah pas bertahallul dengan pkr, dap, semangat 46 dan umno zaman dahulu. Mengata PKR parti sekular tidak lah menghinakan kerana itulah dasar mereka. Malah ada ahli dan pemimpin PKR mahu mempertahankan sekularisme nya kerana itu lah pokok penyatuan mereka. Anwar tidak di paksa menukar perjuangan dari pemimpin besar Islam zaman 80an kepada pemimpin besar parti sekular PKR sekarang. Itu sudah menjadi ketentuan Allah.


Masa saya berada di alam sekolah menengah saya adalah peminat penerbitan ABIM Al Risalah. Sungguh hebat penerbitan itu. Di dalam Al Risalah lah saya bertemu dengan nama Hassan Al banna dan Syed Qutb. Ada satu lagi majallah , kalau tak silap Dewan Ummah yang juga cukup hebat. Majallah ini merupakan terbitan rencana Islam yang juga hebat berkaitan masaalah ummah sejagat. Dari situ saya mengenali ungkapan ' Islam Syumul dan Islam Cara Hidup. Siapa kah pemimpin gelombang kebangkitan Islam ini. Tidak lain tidak bukan Anwar Ibrahim.

Apabila berada di luar negeri saya bertolak dari selatan ke Manchester untuk menghadiri majlis akad nikah Anwar dan Kak Zah. Hebat sekali . Saya pun tak dapat melihat kedua mempelai kerana terlalu ramai orang yang hadir.Saya juga bertemu dengan kawan saudara Anwar yang hebat Ustaz immanudin dari Bandung. Saya masih mengingat ceramah Ustaz Pak Imat dan dia memegang Quran kecil.

Beliau berkata kepada kami, ingat ini adalah kitab Allah dan inilah pedoman kita. Bawalah ia di mana saja dalam poket, baca lah ia, fahami maana nya dan amalkan apa yang di suruh oleh Allah. Perkataan itu saya ingat sampai sekarang.Itulah hebat nya Anwar pada zaman itu. Seorang pejuang Islam.


Anwar mula meninggalkan perjuangan Islam Al deen apabila beliau masuk UMNO. Masa itu tahun 80 an , PAS sangat kuat dengan pengaruh hebat Allah yarham Ustaz Fadhil. Adik ustaz fadhil Kak Lah juga seorang pejuang.Saya masih ingat kaset ustaz fadhil cerita tentang mahathir naik gajah. Sunguh hebat Allahyarham ustaz fadhil.

Mungkin kerana kekuatan PAS yang begitu kuat memegang perjuangan Islam al deen maka Mahathir menjemput Anwar masuk UMNO. Selepas itu untuk meyakinkan orang awam kesetian Anwar pada UMNO , Anwar sentiasa mengecam PAS di pentas dan semasa belanjawan di Parlimen. Antara unkapan sinis terhadap PAS ialah Pembangkang Tanpa Faedah. Dia bercakap tentang PERBANKAN tetapi dia buat tersasul untuk perli PAS. masa itu Anwar Menteri Kewangan malaysia. Sekarang Anwar jadi Raja Pembankang dan kalau kita ambil kata kata nya duli sekarang makna Anwar adalah Raja Pemangkang Tanpa Faedah. Walau bagaimanapun itu cerita lama sebagai nostalgic bagaimana seorang boleh berubah rubah.

Apabila Mahathir sudah merasa Anwar telah merancang untuk menjatuhkan nya maka Mahathir yang sangat sekular itu telah memecat Anwar dengan fitnah liwat dan berzina. Sungguh hina Anwar masa itu. Saya pun menyembunyikan akbar utusan malaysia dari anak saya kerana utusan Malaysia pada hari itu melapor dengan detail kemasukan kemaluan dalam dubur seseorang. Saya tak dapat bayangkan betapa malunya keluarga anwar dan familinya di buat oleh Mahathir tetapi inilah politik. Ada yang di ISA ada yang di fitnah. Semuanya lumrah politik malaysia.

Selepas di penjara, ramai ahli PAS menggangap Anwar akan masuk pas atau masuk abim namun tekaan itu meleset. Anwar meneruskan perjuangan isteri dan kawan kawan umnonya untuk memperkuatkan parti keadilan PKR yang boleh katergorikan parti sekular dan ahli PKR terbuka kepada semua tanpa mengira rekod politik atau social. Paderi, aktiis murtad, atheisit, liberal semua boleh masuk. Lebih kurang macam Northern Alliance aghanistan semasa usa menyerang afghanistan selepas 911. Terdapt juga unsur parti kekeluargaan macam parti Buttho Pakistan apabila tiga keluarga anwar menang pru12.

Sekarang Anwar sudah termashur dan mendapat restu dari USA , Arab , Turki dan negara sekular lain dan kerap kali Anwar menggelarkan dirinya PM in waiting. Namun dalam kehebatan Anwar yang bila bila masa di katakan akan jadi PM, ramai ahli PKR keluar PKR. Kita pun tak tahu apa sebabnya dan adakah benar ada 30 orang akan menyeberang dari Sabah dan Sarawak.


Anwar sekarang bukan lagi pejuang Islam Syumul, pejuang negara islam atau Islam al deen tetapi pejuang gagasan sama rata sama rasa 'Malaysian malaysia' dan bercita cita mahu menghapus DEB, social contract dan perkara perkara lain berkaitan orang Melayu dan Muslim.

Itulah kisah perjuangan seorang anak muda dari Kedab yang bertenaga tinggi Anwar ibrahim. Politik semasa begitu dinamik dan kita tidak tahu apa kah penghujung perjuangan anwar ibrahim.


sumber : blog Al Muslimin.

Tiada ulasan: