MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

7 Nov 2009

Zaid Ibrahim sebagai penasihat PR..., Kehancuran yang semakin hampir

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri sewaktu era pemerintahan Tun Lah, Zaid Ibrahim telah dilantik sebagai Penasihat PR. Zaid Ibrahim telah diamanahkan oleh pemimpin-pemimpin PR untuk mencari dan melaksanakan ‘titik persamaan’ supaya gabungan tiga parti dalam PR iaitu PKR, Pas dan DAP dibawah satu lambang menjadi kenyataan.

Dan apabila setelah penubuhan PR sebagai satu badan politik yang berdaftar berjaya dilaksanakan, kemungkinan besar nama Zaid Ibrahim akan ditonjolkan sebagai Pengerusinya yang pertama. Walaupun kemungkinan ini telah dinafikan oleh MB Selangor, Khalid Ibrahim dan juga Pengarah strategik PKR Tian Chua, kemungkinan ia berlaku tetap ada.


Dan kini juga semakin hangat diperkatakan telah wujud tiga kumpulan didalam PR Selangor. Satu kumpulan yang menyokong kepimpinan Khalid Ibrahim, satu kelompok lagi yang menyokong kuat Azmin dan terbaru wujud kumpulan pengikut Zaid Ibrahim yang semakin menghimpit pengaruh Azmin dan Khalid Ibrahim.

Kemasukan Zaid Ibrahim kedalam PKR telah banyak menimbulkan huru hara dan rasa tidak puas hati dikalangan beberapa pemimpin PKR. Zaid dilihat mempunyai muslihat politik yang hanya mahu mengejar kedudukan didalam PKR dan inilah perkara utama yang mencetuskan perbalahannya dengan Azmin Ali.

Siapa yang tidak kenal "belang" sebenar Zaid Ibrahim?

Zaid Ibrahim lah yang mencetuskan polemik didalam barisan kabinet kerajaan apabila mencadangkan permohonan maaf kepada kes Tun Salleh Abas yang telahpun berlanjutan selama 20 tahun.

Zaid Ibrahim lah juga yang mempertikaikan serta menempelak undang2 Islam didalam satu seminar anjuran Suhakam sempena Hari Hak Asasi Manusia Malaysia.

Zaid mempertikaikan dua kes mahkamah berprofil tinggi – kes Lina Joy dan S. Shamala, dengan berkata, kes-kes tersebut patut dianggap sebagai situasi perundangan sahaja dan tidak perlu mengatakan Islam sedang diancam.

Dan apabila menyertai PKR selepas dipecat dari Umno berikutan kes disiplin, Zaid Ibrahim berseteru pula dengan Azmin Ali yang merupakan anak emas kepada Anwar Ibrahim. Zaid dilihat cuba meluaskan pengaruhnya ke Sabah dan Sarawak dimana ia tidak mendapat restu dari Azmin. Ini mengakibatkan Zaid dipaksa bercuti selama 6 bulan dari arena politik PKR setelah campur tangan dari Anwar.

Nampaknya, dengan perlantikan Zaid Ibrahim sebagai penasihat PR bakal menjahanamkan lagi Pakatan Pembangkang itu. Semua parti gabungan didalam PR kini dilihat semakin huru hara dan Zaid bakal menambahkan lagi beban kepada mereka.

Jika dahulu parti-parti gabungan didalam PR dapat bersatu untuk merebut kuasa pemerintahan dari Umno dan Barisan Nasional, tetapi kini mereka berada didalam kemelut perebutan kuasa sesama mereka.

Benarlah seperti kata Tun Mahathir, pihak pembangkang memerlukan mungkin 100 tahun lagi untuk belajar memerintah negara Malaysia ini.

sumber - mykmu


Tiada ulasan: