MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

7 Nov 2009

Kes liwat Anwar:Mahkamah Rayuan tolak serah dokumen penting

Usaha Datuk Seri Anwar Ibrahim hendak dapatkan dokumen-dokumen kes liwatnya gagal.

Ini bila Mahkamah Rayuan di Putrajaya petang Jumaat membenarkan pihak pendakwa kes liwatnya supaya tidak menyerahkanya.

Ia diputuskan sebulat suara oleh Hakim Datuk Hasan lah, Datuk Wira Abu Samah Nordin dan Datuk Sulaiman Daud.

Keputusan itu mengetepikan keputusan yang telah dibuat oleh Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah pada 16 Julai lalu yang mengarahkan pendakwa menyerahkan salinan dokumen dan bukti berkaitan kes itu kepada peguam Anwar.

Dokumen-dokumen itu ialah rakaman keterangan bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan,pemilik kondominium Hassanuddin Abdul Hamid, tiga keterangan saksi lain, laporan Dr Osman Abdul Hamid dari Pusrawi ,nota tiga doktor dari Hospital Besar Kuala Lumpur,nota ahli kimia,slaid dan gambar.

Bagaimanapun mahkamah itu menolak permohonan Anwar mendapatkan sampel spesimen Mohd Saiful.

Mahkamah Rayuan itu juga menolak rayuan balas Anwar bagi mendapatkan sampel spesimen itu.

Dalam keputusannya, Hakim Hasan berkata dokumen yang diminta Anwar tidak termasuk dalam ketetapan Seksyen 51A Kanun Acara Jenayah kerana terdapat batasan bagi pihak pendakwaan untuk membekalkan dokumen tertentu kepada tertuduh.

Hakim Hasan berkata mahkamah tidak bersetuju dengan tafsiran Hakim Mahkamah Tinggi terhadap Seksyen 51 kanun itu. Seksyen 51 bermakna pihak pendakwaan perlu menimbangkan arahan untuk membekalkan dokumen atau benda lain, seperti diminta oleh tertuduh.

"Dalam prosiding jenayah, mahkamah tidak membenarkan sebarang cubaan bagi mendapatkan siasatan," katanya ketika menyampaikan keputusan itu secara lisan dan menurutnya penghakiman penuh secara bertulis akan diberikan tidak lama lagi.

Seksyen 51A memperuntukkan ketetapan bagi pembekalan dokumen tertentu oleh pihak pendakwaan kepada tertuduh sebelum bermulanya perbicaraan bagi membolehkan tertuduh menyediakan pembelaan.

Pada 24 Julai ,mahkamah membenarkan penggantungan pelaksanaan bagi perintah itu kepada pihak pendakwaan, sehingga penyelesaian rayuannya kepada Mahkamah Rayuan.

Namun sekalipun sudah lewat , ding dong kes ini tidak berhenti di sini.Peguam Anwar, Karpal Singh berkata, mereka akan membuat rayuan ke Mahkamah Persekutuan, Isnin depan.

“Tanpa dokumen-dokumen ini mana boleh kami dapatkan perbicaraan yang adil,” katanya.

Anwar, 62, didakwa meliwat Mohd Saiful, 24, di sebuah kondominium di Bukit Damansara,Kuala Lumpur pada 26 Jun tahun lepas.


Permohonan Anwar gugurkan pertuduhan liwat didengar 23 Nov

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan 23 Nov ini untuk mendengar permohonan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menggugurkan pertuduhan liwat terhadapnya.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah, pada Selasa turut menetapkan tarikh yang sama bagi sebutan semula kes liwat itu.

Anwar, 62, yang hadir di mahkamah dengan diiringi isterinya Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, dituduh meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan, 24, di sebuah kondominium di Bukit Damansara pada 26 Jun, 2008.

Terdahulu, Peguam Cara Negara II Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden, yang mengetuai pasukan pendakwaan, meminta mahkamah menetapkan tarikh bagi pendengaran permohonan itu.

Seorang daripada peguam Anwar, R.Sivarasa, mencadangkan mahkamah menetapkan permohonan bagi sebutan itu sementara menunggu keputusan rayuan oleh pihak pendakwaan dan pembelaan pada Jumaat di Mahkamah Rayuan berhubung dokumen yang dipohon oleh Anwar.

Sivarasa berkata keputusan Mahkamah Rayuan itu mungkin akan dirujuk ke peringkat Mahkamah Persekutuan dan perlu menunggu keputusannya pula.

Hakim Mohamad Zabidin berkata apa juga keputusan Mahkamah Persekutuan kelak, pendengaran permohonan untuk menggugurkan pertuduhan liwat itu masih perlu diteruskan.

"Saya lebih berminat mengenai apa yang akan diputuskan oleh Mahkamah Rayuan mengenai rayuan itu Jumaat ini," katanya.

Prosiding mahkamah kemudian ditangguhkan 10 minit selepas peguam utama yang mewakili Anwar, Raja Aziz Addruse memaklumkan mahkamah yang beliau perlu berbincang dengan pasukan pembelaan dan juga Anwar.

Selepas prosiding mahkamah bersambung semula, Mohamed Yusof memaklumkan kepada mahkamah yang kedua-dua pihak bersetuju bagi pendengaran permohonan itu diteruskan.

Pada 16 Julai, Hakim Mohamad Zabidin membenarkan permohonan Anwar untuk memerintahkan pihak pendakwaan menyerahkan kenyataan yang direkodkan daripada para saksi iaitu Mohd Saiful, Dr Osman Abdul Hamid dari Hospital Pusrawi, pemilik kondominium Hassanuddin Abdul Hamid, daripada tiga saksi lain dan dokumen-dokumen lain, kepadanya.

Pihak pendakwaan merayu terhadap perintah itu dan pada 24 Julai, mahkamah membenarkan penangguhan pelaksanaan perintah itu sementara menunggu keputusan rayuan pihak pendakwaan di Mahkamah Rayuan.

Anwar juga memfailkan rayuan balas terhadap perintah yang sama yang menolak permohonannya untuk mendapatkan sampel DNA Mohd Saiful.

Mahkamah Rayuan menetapkan Jumaat ini untuk memberikan keputusan terhadap kedua-dua rayuan itu.

Hari ini, Hakim Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) Lau Bee Lan menetapkan 15 Dis bagi sebutan semula permohonan Anwar bagi semakan kehakiman untuk menggugurkan kenyataan bertulis oleh pihak pendakwaan, berkaitan kes liwatnya, sementara menunggu keputusan Mahkamah Rayuan.

Pada 24 Jun, Anwar menerima kenyataan bertulis yang ditandatangani oleh Timbalan Pendakwa Raya Mohamad Hanafiah Zakaria yang menyatakan tiada fakta yang memihak kepada pihak pembelaan dalam kes liwat itu.

Pada 3 Ogos, Anwar memfailkan permohonan untuk menggugurkan kenyataan bertulis pihak pendakwaan di Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) dengan menamakan Mohamad Hanafiah dan Kerajaan Malaysia sebagai responden.

Dalam permohonan itu, Anwar juga memohon perintah mandamus untuk memerintahkan pihak pendakwaan membekalkan fakta-fakta yang memihak kepada beliau mengikut Seksyen 51A (1)(c) Kanun Acara Jenayah.

Beliau turut memohon perintah untuk menghalang pihak pendakwaan daripada meneruskan kes liwat itu sehingga fakta berkenaan diberikan kepadanya

sumber - agendadaily


Tiada ulasan: