MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

12 Okt 2009

Kenapa Anwar tidak serang Isa ?

Oleh Gelagat Anwar

Ramai orang PKR sendiri yang merungut dengan ceramah Anwar yang dirasakan tidak menggigit di Bagan Pinang. Anwar sendiri turun beri ceramah; kepada hampir 1000 orang di Bagan Pinang – pun tidak menjanjikan apa-apa kepada pencapaian PR di Bagan Pinang. Kekalahan di Bagan Pinang bukan kekalahan PAS sangat. Tapi kegagalan PR kerana gagal nak wujudkan satu pasukan mantap di PRK tersebut. Masing-masing ikut kehendak hati masing-masing. Jentera PAS koyak teruk. Sampaikan terpaksa diambil alih oleh jentera PKR. Azmin Ali, dalam satu mesyuarat di Bagan Pinang – memulangkan paku buah keras, ‘PAS ini kalau nak bertanding; beria-ia – tapi bila nak jalankan kerja?’.

Kehadiran Anwar tidak menampakkan sebarang perubahan undi. Malahan, ada juga yang mengatakan bahawa kehadiran ’sang peliwat agung’ sudah melarikan banyak undi PAS di Bagan Pinang. Mereka tidak boleh ‘correlate’ wajah PAS dengan Anwar. Macam tak serasi. Ini kata orang. Blog ini hanya mengkhabarkan sahaja.

Jeritan ‘reformasi’ sewaktu ceramah Anwar pun macam berbunyi atau tidak. Anwar mengakui bahawa PRK Bagan Pinang sangat penting. Anwar memulakan dengan penerangan mengenai kes RM3 bilion. Tapi tidak ada penerangan terperinci. Setakat sekali lalu sahaja. Maka, Anwar pun mengalihkan isu kepada soal perkauman (pecah kuil hindu, kepala lembu).

Anwar sudah tidak mahu menyerang Tan Sri Isa, kerana takutkan ‘deal’nya didedahkan kepada khalayak. TS Isa orang lama. Offer Anwar untuk dia bertanding atas tiket PR – adalah antara perkara yang Anwar tidak mahu didedahkan kepada umum.

Kali ini, Anwar tidak menyerang Isa langsung. Dia serang Najib. Dia serang pemimpin UMNO. Tetapi bukan Isa. Apabila Isa tidak diserang; kredibiliti calon BN tidak diragui. Hakikatnya, dulu disebutkan bagaimana Isa akan memberikan ‘advantage’ kepada PR. Kenapa tidak ada kesan langsung?

Anwar mungkin sibuk sewaktu di Amerika, sehingga lupa bahawa sewaktu dia menjawat jawatan TPM; Isa adalah antara MB yang menyokongnya kuat. Isa antara yang menari dengan rentak politik Anwar. Kalau nak serang, Isa pun tahu sama banyak cerita Anwar. Itu yang Anwar tidak boleh serang Isa sangat.

Bagan Pinang sudah memberikan mesej jelas kepada Anwar bahawa dia belum tahu tentang harapan masa depan politiknya di Malaysia. Bukan sebab kes liwat. Bukan sebab kes Saiful Bukhari. Bukan sebab Anwar tidak ada karisma. Bukan sebab Anwar tidak ada ‘command’. Tetapi, pada hakikatnya Anwar tidaklah begitu kuat sebenarnya. PR juga tidak lah hebat sangat.

Masa hadapan politik Anwar belum tentu menjaminkan syurga.

Percayalah Pak Sheikh, selepas daripada Bagan Pinang – banyak lagi pentas yang Pak Sheikh akan kalah.

sumber - gelagat anwar


Tiada ulasan: