MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

22 Okt 2009

Anwar Atarturk punya hubungan dengan Dr.Pornthip?



Oleh Pochongmenulis, AIDCclub

Terkinja-kinja nampaknya beberapa pihak berseronok, apabila Dr Porntip atau lebih dikenali dengan Dr. Death mengatakan KEMUNGKINAN 80 peratus kematian Teoh Beng Hock dikaitkan dengan pembunuhan. Dengan sepintas halilintar Anwar Atarturk pun mengeluarkan kenyataaan bahawa dia tidak terkejut pun kenyataaan Dr. Porntip tersebut, seakan sudah tau apa yang akan diucapkan oleh Dr. Porntip pada sesi inkues kematian Teoh Beng Hock.

Di Ruang lobi Mahkamah, Roniu Liu sentiasa bergerak bersama dan tidak lekang dari punggung pakar tersebut yang dibawa khas dari negara gajah putih oleh Kerajaan Negeri Selangor. Agaknya pada fikiran Roniu Liu, Dr. tersebut kemungkinan besar mampu menyelamatkan imej dirinya, DAP dan Kerajaan Negeri Selangor .


Tukar Tiub ada menceritakan sedikit latar belakang Pornthip yang dipuja oleh sebahagian besar penyokong Anwar, namun tidak semua yang diceritakan hanya yang positif sahaja. Nama sebenar Dr. ini ialah Pornthip Rojanasunand lahir pada 21 Disember 1955 dan merupakan seorang ahli patologi forensik Thailand, juga merupakan penulis dan aktivis hak asasi manusia.


Lantaran penglibatan dalam Human Right beliau mengenali Tian Chua, Elizabeth Wong dan aktivis hak Asasi dalam PKR/DAP di Malaysia. Kini beliau merupakan Pengarah Institut Sains Forensik, Thailand. Dan orang yang bertangungjawab menjadikan DNA sebagai bukti di Mahkamah Thailand.


Nama beliau menjadi sebutan apabila berlakunya kejadian tsunami di Thailand dan beberapa Negara asia pada tahun 2004. Pada masa itu beliau telah masuk campur dalam banyak perkara berkaitan urusan pengenalan mayat hingga menimbulkan rasa kurang senang pihak berkuasa.

Sebenarnya pandangan mengenai hasil penemuannya bukanlah digunapakai semua pihak di Thailand, malah ada yang meragui kredibiliti Dr. Pornthip. Kerana wanita yang selalu berpenampilan imej rangi ini adalah seorang yang gila publisiti kerana sentiasa ingin menonjolkan kehebatan dirinya. Malah ada yang berpendapat sebagai penulis, tidak mustahil dia banyak menimbulkan kontoversi untuk melariskan jualan bukunya. Satu situasi yang pelik Pornthip seakan mempunyai dendam kepada pihak polis dan pihak keselamatan, hingga banyak kali berikrar untuk mencari kesalahan pihak berkuasa.


Dalam sebuah rencana akhbar Thailand diterbitkan pada tarikh 15 Disember 2005, Polis Diraja Thailand dan pasukan profesional perubatan Thailand mengatakan Dr Porntip menyalahguna dana kerajaan untuk SIFS (Central Institute of Forensic Science Thailand) untuk menampung kos autopsi mangsa tsunami - rujuk The Natio. Dikatakan juga Dr. Porntip gagal mengikut piawaian antarabangsa untuk identifikasi mangsa korban tsunami pada masa tersebut.

Ketidakpercayaan sepenuhnya masyarakat Thailand atas hasil Dr. Porntip dapat dilihat pada kes tahun 1999, apabila seorang ahli Parlimen Thailand Hangthong Thammawattana ditemui mati dengan peluru menembusi kepalanya. Hasil autopsi yang dilakukan oleh polis menunjukkan bahawa Hangthong telah membunuh diri. Namun autopsi kedua dilakukan oleh Dr Porntip menunjukkan bahawa dia dibunuh.

Ini menyebabkan kakak Hangthong iaitu Noppadol ditangkap dan didakwa dengan kes pembunuhan. Namun, pada tahun 2006, autopsi ketiga yang dilakukan oleh pakar forensik Universiti di Thailand, sekali lagi bersetuju dengan hasil autopsi yang dikelurkan OPFS (Pejabat Sains Forensik Polis Thailand), menyatakan bahawa Hangthong telah membunuh diri.

Kes ini menyebabkan wujudnya konflik antara Dr Porntip, Polis di raja Thailand dan ahli forensik Thailand. Beberapa pihak di Thailand berpendapat hasil keputusan autopsi Dr. Pornthip banyak dipengaruhi dari keterlibatannya dengan badan hak asasi manusia, khususnya Asian Human Rights Commission.

Sewaktu dia terlibat mencari punca kematian David Carradine, aktor Hollywood yang mati mengejut di Thailand, beberapa penganalisis mengatakan Pornthip hanya memberi pandangan berdasarkan apa yang dibaca oleh beliau dalam buku kes yang hampir sama melibatkan kematian mengejut orang barat/eropah dan bukan berasaskan fakta sebenar. Kematian David Carradine sehingga ini masih misteri dalam mencari punca sebenar, walaupun banyak kajian forensik telah dilakukan.


Jika berasaskan beberapa kisah seperti diatas, kredibiliti Dr. Pornthip yang kini dijulang oleh Anwar dan penyokongnya sebenarnya boleh dipertikaikan. Banyak persoalan yang meragukan berkaitkan latar belakang Dr. tersebut, seperti penglibatannya dalam kerja penulisan dan senada suaranya dengan badan hak asasi manusia.


JIka pasukan forensik profesional Thailand sendiri mempertikai hasil laporan yang dikeluarkan oleh Dr. Ponrthip , adakah beliau layak memberikan pandangan kes yang melibatkan kematian Teoh Beng Hock. Lebih-lebih lagi dia hanya menganalisa gambar sahaja dan langsung tidak terlibat dengan kerja-kerja bedah siasat mayat Teoh sebelum ini.

Hujah yang hanya bersandarkan perkataan MUNGKIN secara logik adalah hanya untuk membawa spekualasi sahaja, kerana ia bukanlah hujah terbaik untuk menafikan fakta yang telah dikeluarkan pihak yang lebih berautoriti.


Tentu kita masih ingat bagaimana sebelum ini kita digembarkan dengan dakwaan adanya tinggalan seakan darah ditangga pejabat SPRM di Plaza Masalam oleh Gobind Singh Deo peguam bela keluarga mendiang Teoh Beng Hock. Andaian Gobind itu menyebabnkan ujian DNA terpaksa dijalankan tiga pakar DNA iaitu Dr. Seah Lay Hong; bekas Ketua Unit Siasatan Tempat Kejadian (CSI), Amidon Anan dan saintis forensik Thailand, Somchai Chailermsooksant. Hasil yang dikeluarkan selepas dibuat ujian terperinci didapati ia bukanlah darah seperti yang diandaikan Gobind.

JIka benar kerajaan ingin melakukan bedah siasat semula keatas punca kematian Teoh Beng Hock, seharusnya kerajaan tidak terperangkap dengan mainan Anwar Atarttuk.

Sejarah pernah menunjukkan para golongan Yahudi dan barat pernah bersepakat memanipulasi fakta kematian kaum Armenia sewaktu pemerintahan Sultan Abdul Hamid hingga menyebabkan Kerajaan Bani Uthamaniyah diasak teruk oleh Negara barat yang waktu itu baru bangkit dari zaman kegelapan menuju era pencerahan.

Hakikatnya hingga ke hari ini, para sejarahwan dan pengkaji lain tidak dapat membuktikan bahawa kematian kaum Armenia adalah disebabkan arahan Sultan Abdul Hamid. Yang jelas orang Yahudi dan barat memainkan peranan yang menyebabkan kematian orang Armenia untuk menjatuhkan kerajaan Islam Bani Uthaminyah.

Sebagai ingatan Anwar banyak kali mengatakan bahawa Kerajaan Bani Uthmaniyah adalah zalim dan sewaktu berucap di NED dia seakan bersetuju dengan sebahagian tindakan yang diambil oleh Kamal Atarturk untuk menjatuhkan Kerajaan Bani Uthmaniyah. Maka itu seharusnya kita tidak hairan jika kita melihat Anwar orang paling awal memberi ulasan terhadap kenyataan Dr. Pornthip Rojanasunand semalam.


sumber - pochongmenulis


5 ulasan:

hatiminda berkata...

Porntip macam muka pekerja kelab malam...boleh caya ker? apa yg anwar jolok time anwar gi thailand ari tu... siut punya pempuan x boleh dipercayai...

Nasionalis1982 berkata...

mcm bomoh siam pun ada tu.

Suara minda berkata...

semuanya adalah dirancang anwar untuk merosakan kredibiliti pihak berkuasa di malaysia...

Cikgu Zul berkata...

cam muka mona fendy lak aku tgk..

cordova berkata...

katanya selepas pulih dari penyakit kanser yang dihadapinya, dr. ini menjadi seorang yang gila publisiti dan pendemdam dengan pihak berkuasa,

tahun 2005 dikatakan pihak berkuasa thailand ingin mengambil tindakan mahkamah kepada dr pornthip kerana cuba mencemar imej pihak berkuasa.

Publisiti yang diraihnya hasil penampilan ranggi dan beberapa kenyataan kontroversi membolehkan bukunya meletup dengan jualan melebihi 100 ribu naskah di thailand.