MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

16 Okt 2009

Antara RM3 ribu Teoh & 3 Billion Anwar

Oleh gelagat anwar

Naik kasihan dan rasa nak menitis air mata dengan kenyataan di inkues Teoh Beng Hock bahawa dirinya hanya mempunyai RM3 ribu sebelum mahu melaksanakan perkahwinannya. Bayangkan, dengan kerja ‘underground’ yang dilakukannya. Dengan ratusan penipuan resit yang dia lakukan – semuanya perlu dikembalikan kepada DAP dan tidak dirinya sendiri. RM3 ribu ini ada dalam dua akaun berbeza. Satu ada RM2 ribu. Satu lagi ada RM1 ribu. Sebagai apa yang digelar sebagai ‘Setiausaha Politik’ kepada EXCO Kerajaan Negeri – jumlah ini dirasakan tidak munasabah bagi seorang yang diibaratkan sebagai the rising star di dalam parti tersebut.

Ronnie Liu sepatutnya menjaga TBH dengan lebih baik. Lebih elok, kalau Ronnie mengarahkan satu kumpulan kongsi gelap Seri Kembangan, menjaga dan memberikan apa sahaja yang diperlukan TBH. Sepatutnya begitu. Bagi memastikan TBH tidak belot dan tidak rasa dipermainkan. Sayangnya, Ronnie sudah menggunakan ‘income’ sampingan kongsi gelapnya untuk menguruskan kawasannya sendiri. TBH kekal seorang pekerja parti yang miskin sehingga membuat keputusan membunuh diri.

TBH kecewa, kerana setelah dia menggila menguruskan usaha ‘menggelapkan’ wang rakyat; wang yang dikumpul masih belum cukup. Majlis perkahwinan orang Cina sangat teliti. Mahunya makan RM40/50 ribu. Itupun kalau nak semuanya cantik. Takkanlah SUPOL nak buat majlis kokak di kedai babi goreng Liu Pu Ki sahaja. Mestilah ada stail sedikit. Inilah sahaja kehendak dan kemahuan anak muda ini. Dalam masa yang sama, kandungan tunangnya semakin membesar.

Ketika mana TBH ada RM3 ribu di dalam akaun; mentor kepada Pakatan Rakyat sedang sibuk menyusun fail bon dan saham yang berjumlah RM3 bilion. Patutlah Anwar tak pernah nampak miskin walaupun keluar penjara. Kalau masuk FD pun dah berapa interestnya. Itu belum lagi kalau Rahim Ghouse menguruskan dana ‘venture capitalists’ bagi pihak Anwar. Sebab itulah Anwar masih mampu mengekalkan stail hidup bagaikan seorang ‘mantan Perdana Menteri’.

Anwar seharusnya menghargai sumbangan orang seperti TBH yang sanggup bermati-matian mempertahan idealisme dan ‘rasional’ dan niat perjuangan PKR. Walaupun berada dalam DAP, TBH adalah mereka yang menyanjung tinggi Anwar Ibrahim. Kepadanya, Anwar adalah lambang dan ikon keadilan. Anwar perlambangan seorang yang menitikberatkan perjuangan dalam kehidupan.

Agaknya kalau roh TBH bangkit dari kubur dan menuju ke bank ‘angkat’ Anwar; dia akan menitiskan air mata; memikirkan bagaimana ikonnya itu mempunyai RM3 bilion di dalam akaun banknya. Apakah Anwar tidak mahu memberinya sedikit untuk majlis perkahwinan kecilnya di Restoran Bak Kut Teh yang berdekatan. Anwar memanglah seorang ahli pejuang; namun dia berjuang kerana wang ringgit dan harta benda.

Sedih mengenangkan bagaimana seorang pejuang sebenar seperti TBH hanya mempunyai RM3 ribu di dalam banknya. Anwar, juga seorang pejuang, mempunyai RM3 bilion. Fuhh…jauhnya beza.

sumber - gelagat anwar


Tiada ulasan: