MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

11 Sep 2009

Anwar Atartuk : Yusuf Qardawi kritik pemimpin Islam bersekongkol orang hina Islam

Oleh Tomyampoktek, AIDCclub

Apabila Islam dihina suatu ketika dahulu oleh Wilders seorang ahli politik Belanda, DR. Yusuf Qardhawi, pemimpin gerakan Ihwan Muslimin, menyatakan lima asas berisi seruan perlu diambil orang islam untuk melawan serangan yang memburukkan Islam dan kitab sucinya.


Seruan ini disampaikan apabila film "Fitna" yang ditayangkan oleh ahli politik radikal Belanda Geert Wilders di internet.
“Kita tidak boleh menganggap mudah tindakan menyalakan api terhadap Al-Quran, ” tegas Qardhawi'

Qardhawi menegaskan tindakan Wilders dalam "Fitna" yang menyatakan bahawa Islam mengajarkan kebencian dan pembunuhan, sangat tidak tepat kerana Islam adalah agama yang menyeru kepada kecintaan dan hidup berdampingan secara damai dengan pihak lain.

Qardhawi dalam kesempatan yang sama juga menyatakan rasa kesal sikap sebahagian umat Islam yang terikut-ikut dengan tindakan musuh islam hingga membuka ruang bagi musuh-musuh Islam untuk memburukkan citra agama Islam yang suci.

Dalam keterangannya kepada Islamonline, Qardhawi menegaskan, “Apa yang dilakukan oleh ahli politik radikal Belanda itu, sama dengan menyalakan api terhadap Al-Quran.”

Ia menambah, “Film yang mengatakan al-Quran sebagai kitab suci fasis adalah pembohongan, dan merupakan perkataan yang tidak dikeluarkan kecuali oleh orang yang bodoh, sombong dan keras kepala. Ini rangkaian baru dari rangkaian musuh islam yang telah digerakan oleh gerakan di Barat, yang mengambil keuntungan di sebaliknya.”

Lima hal yang yang digariskan Qaradhawi dan harus dilakukan umat Islam adalah; pertama, ialah ketegasan.

“Bertindak tegas menolak pembohongan ke atas Rasulullah SAW yang menyatakan beliau haus darah dan seorang haus seks, secara ilmiah. Tindakan ini harus dilakukan secara menyeluruh, hingga sampai kepada orang-orang yang selama ini mempunyai persepsi imej buruk terhadap Rasulullah dan orang yang tidak tahu akan kemuliaan Rasulullah saw.”

Kedua, “Secara politik, sikap negara-negara Islam besar harus berdiri secara jantan untuk membela Islam dan RasulNya.”

Ketiga, “Ketegasan masyarakat islam dengan mendesak pemimpin islam untuk memiliki sikap tegas berdasarkan keimanan bahawa umat Islam masih hidup dan masih memiliki kecintaan besar terhadap keyakinannya.”

Keempat, Qardhawi menyeru agar ada tegas di lingkup ruang seni dan budaya. Ia menyatakan sekiranya dapat itu drama, filem atau terbitan lain memberi iemj yang baik terhadap islam.

Kelima, “boikot ekonomi terhadap negara-negara yang mengizinkan penduduknya menghina kesucian Islam. Pemboikotan ini adalah senjata yang mampu menyakitkan suatu negara.”

Ekoran tidakan Wilders itu dikatakan Parti Islam Belanda turut bertindak tegas menanggah dan membidas pandangan ahli parlimen Belanda tersebut. Walaupun parti islam belanda bukanlah parti besar namun mereka berani menyatakan kebenaran.

Di Malaysia pasca pilihantaya 2008 menyaksikan pelbagai kejadian yang menghina islam berlaku, dari tindakan mempersendakan azan hingga tindakan Jeff Oii menghina islam dengan menyamakan agama tersebut dengan pengganas. Dan sehingga kini seolah tiada apa pun tindakan diambil dan dillakukan terhadap ahli politik tersebut.

Yang boleh dikatakan orang islam di Malaysia kini termasuk mana2 parti politik termasuk parti Islam, atau NGO terlalu ingin menjaga pengundi bukan islam sehingga sanggup membiarkan hinaan terhadap umat islam dibiarkan berlalu tanpa ada tindakan.

sumber - tomyampoktek


Tiada ulasan: