MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

7 Ogo 2009

Wang Zakat bakal diambil untuk pembangunan Selangor ?

KUALA SELANGOR – Tindakan Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hassan Ali yang menegaskan peruntukan wang zakat tidak boleh dimasukkan ke dalam akaun kerajaan negeri mengundang perasaan tidak puas hati segelintir pihak.

Ahli Majlis Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS), Azli Idris melahirkan rasa tidak bersetuju dengan kenyataan demikian berikutan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sendiri bercadang untuk meneliti sama ada peruntukan zakat berkenaan boleh digunakan untuk pembangunan rakyat negeri ini.

“Saya tidak menyokong kenyataan tersebut dan dia (Hassan) seolah-olah mengeluarkan kenyataan mengikut kehendaknya sahaja.

“Pada pandangan saya, tidak salah sekiranya wang berkenaan disalurkan kepada Kerajaan Negeri dengan tujuan untuk memajukan pembangunan masyarakat,” katanya.

Terdahulu, Hassan mengeluarkan kenyataan bahawa peruntukan wang zakat adalah sumbangan oleh orang Islam dan sepatutnya disalurkan kepada lapan asnaf seperti yang ditetapkan dan tidak boleh disalurkan kepada Kerajaan Negeri pada 4 Ogos lalu.

Azli berkata, ADUN Gombak Setia itu perlu mengkaji kenyataan yang dikeluarkannya itu dan bermuzakarah bersama bari san Pakatan Rakyat terlebih dahulu sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan.

Katanya lagi, Timbalan Speaker, Haniza Mohamed Talha ketika dalam Majlis Lawatan Ahli Jawatankuasa Khas mengenai pihak berkuasa tempatan (PBT) di sini kelmarin, memberitahu sekiranya Kerajaan Negeri tidak mempunyai dana mencukupi, wang zakat boleh digunakan untuk membangunkan rakyat.

“Barisan ahli majlis juga semakin bingung kerana Kerajaan Negeri dikatakan mempunyai dana untuk memajukan negeri tetapi apabila diminta oleh rakyat lain pula jawapannya.

“Sekiranya hal ini terus berlaku, kesannya pihak majlis daerah juga tidak mempunyai peruntukan dan akhirnya yang akan mendapat susah adalah rakyat.

“Sepatutnya ketua jaba tan berkaitan perlu turun padang dan menyelesaikan masalah rakyat dengan peruntukannya ada termasuklah peruntukan zakat yang dipungut,” katanya ketika ditemui Sinar Harian.

sumber - sinar harian


Tiada ulasan: