MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

5 Ogo 2009

Teoh Dilihat Masih Hidup Lewat Petang Sehari Sebelum Kematian

SHAH ALAM, 5 Ogos (Bernama) -- Rakaman kamera video litar tertutup (CCTV) di lobi Plaza Masalam, Shah Alam pada 15 Julai, sehari sebelum Teoh Beng Hock dijumpai mati, menunjukkan kelibatnya yang sedang berjalan di situ.



Peguam Tan Hock Chuan yang membantu Koroner Azmil Muntapha (ulang: Muntapha) Abas memberitahu inkues mengenai kematian Teoh bahawa seorang ahli Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) juga turut melihat Teoh pada pukul 6.10 petang hari yang sama.

Teoh, 30, setiausaha politik kepada Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kampung Baru dan Pengurusan Kilang Haram Selangor, Ean Yong Hian Wah, ditemui mati pada 16 Julai lalu di tingkat lima plaza tersebut, selepas memberi keterangan sebagai saksi siasatan penyalahgunaan wang kerajaan negeri Selangor kepada SPRM Selangor yang berpejabat di plaza itu.

Sebelum itu, seorang pengawal keselamatan di plaza itu Abdul Rahman Rahim, 51, yang ditunjukkan 10 keping gambar CCTV mengesahkan kehadiran beberapa anggota SPRM.



Antara yang kelihatan ialah anggota SPRM yang dikenali sebagai 'Ashraf' (orang terakhir melihat Teoh), pegawai yang menemuduga pada hari berkenaan; dan seorang lagi pegawai kanan SPRM Selangor.

Kesemua rakaman itu diambil dari pukul 8 pagi 15 Julai sehingga pukul 8 malam keesokannya.



Abdul Rahman berkata sebelum kejadian beliau tidak pernah melihat kehadiran pegawai kanan SPRM Selangor itu di situ seawal pagi begitu (antara pukul 4 hingga 8 pagi).

Ditanya Tan adakah beliau ada melihat atau mendengar sesiapa jatuh dari bangunan semasa bertugas dari pukul 4 hingga 8 pagi, 16 Julai lalu, Abdul Rahman berkata: "Tidak".

Selain Abdul Rahman, rakan setugasnya Wan Rosli Wan Adam, 38, turut ditunjukkan 10 keping gambar CCTV, iaitu gambar yang berlainan.

Beliau mengesahkan terdapat gambar beberapa lelaki yang bekerja di SPRM tetapi tidak mengetahui nama mereka kerana mengenalinya melalui wajah sahaja.

Tan kemudiannya memberitahu mahkamah antara kelibat itu adalah pegawai merekod, salah seorang pegawai yang menemuduga Teoh, dan ketua operasi siasatan SPRM.

Wan Rosli juga berkata dari pukul 12 hingga 1 pagi di kawasan lobi, beliau melihat empat anggota SPRM masuk bersama seorang lelaki Cina (tidak disahkan ia adalah Teoh atau orang lain kerana saksi tidak mengenali Teoh) dan pada pukul 1 hingga 2 pagi muncul seorang anggota Jabatan Pendaftaran Negara (JPM).

Dalam prosiding hari ini, Abdul Rahman dan Wan Rosli, masing-masing mengakui tiada sebarang catatan dibuat bagi merekod individu yang keluar masuk ke plaza itu kerana mengenali mereka serta mengetahui anggota SPRM bertugas 24 jam sehari.

Keadaan bertukar tegang apabila Gobind Singh Deo, wakil keluarga Teoh mempersoalkan kenapa perkara itu tidak dibuat sedangkan ia amat penting dan Abdul Rahman menjawab ianya tiada perlu kerana yang bekerja hingga lewat malam hanyalah anggota SPRM.

Katanya, walaupun mengenali dan pernah berbual dengan anggota SPRM, beliau tidak pernah mengambil tahu mengapa mereka bekerja hingga lewat malam dan siapa yang disiasat.

Selain Tan, prosiding ini turut dibantu oleh Timbalan Pendakwa Raya Abazafree Mohd Abbas, peguam Malik Imtiaz Sarwar mewakili kerajaan Selangor serta beberapa orang peguam dari Majlis Peguam.

Prosiding disambung esok.

sumber - bernama


1 ulasan:

denaihati berkata...

Bos tajuk tu kena betulkan bukan petang tapi pagi 6.10 am sebelum dia terbunuh....