MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

4 Ogo 2009

Sepatutnya Dr Hassan Ali tegur Khalid gagap, bukannya Ronnie Liu..

Oleh Tomyampoktek,AIDCclub

Kerajaan Selangor seperti dilaporkan menteri besarnya dalam sidang DUN baru-baru ini Khalid Gagap ingin mengunakan duit zakat untuk kerja-kerja pembangunan seperti membina jambatan di negeri Selangor. Rentetan itu berlaku kerana Selangor kini walaupun merupakan negeri maju namun dalam tempoh terdekat dikatakan mengalami kedudukan wang yang tenat hasil ketidakcekapan pentadbiran kerajaan negeri Selangor, serta kegagalan pihak berkuasa tempatan mengutip hasil kompaun, cukai taksiran perbandaran kerana dihalang campuratangan oleh Ecxo PBT Ronie Liu dan Teresa Kok.


Berdasarkan kutipan hasil sehingga 1 jun 2009 dikatakan terdapat pengurangan sebanyak Rm 140 juta jika dibandingkan tempoh yang sama pada tahun 2008. Dianggarkan kutipan hasil negeri akan merudum sebanyak 300 juta dan ia tidak pernah berlaku sejak 7 tahun yang lalu.

Laporan FDI pula seperti dinyatakan dalam media perdana menyatakan Selangor kini berada di tangga ketiga dibelakang Johor dan Sarawak dalam menerima kemasukan dana pelabur asing. Kurangnya kemasukkan pelabur asing ini memberi makna kerajaan Selangor sebenarnya gagal meneruskan kecekapan kerajaan sebelum ini untuk menawarkan Selangor sebagai destinasi pelburan terbaik kepada pelabur, hasilnya duit untuk hasil negeri akan merudum kerana tidak dapat mengenakan cukai keada pelabur.

Sehingga kini juga dilaporkan terlampau banyak penangguhan projek hartanah terpaksa dilakukan oleh kerajaan negeri Selangor tanpa alasana yang munasabah, itu tidak dikira projek Taman industri baru seperti yang diwawarkan kerajaan Selangor sebelum ini di beberapa tempat. Awam kini bertanya dan merungut kenapa situasi ini terjadi sedangkan segala prasarana dan insrfastuktur telah lengkap disediakan oleh kerajaan Selangor sebelum ini.

Dimana semua perancangan pelaburan sebelum ini, adakah kerajaan baru yang memerintah Selangor kini lebih sibuk merompak duit Khazanah selangor berbanding membantu rakyat Selangor sendiri.

Jika sebenarnya benar Menteri besar Khalid Gagap ingin mengunakan duit zakat Selangor elok kiranya meniluti kandungan dibawah ini sebagi rujukkan, Adakah PKR lansung tidak menghormati peranan PAS dalam mentadbir negeri, disebabkan fatwa dibawah ini digunakan oleh kerajaan PAS Kelantan maka secara atomatik PAS Selangor pun mengetahui mengenai dokumen ini. Adakah ini juga yang menyebabkan hari ini Dr Hasan Ali sudah keluar dari sarangnya dan menegur exco kerajaan negeri Selangor gara-gara keributan dalam memberi pendapat mengenai hal ehwal orang islam, Mungkin besok Khalid gagap pula akan ditegur oleh Dr. Hassan Ali gara-gara duit zakat Selangor.

Keputusan Fatwa Negeri Kelantan Darul Naim
Hukum Memberi Zakat Kepada Orang Bukan Islam Bagi Tujuan Dakwah

Isu :1. Persoalan mengenai perkara ini ditimbulkan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam yang bersidang pada bulan September 2007 yang lalu. Muzakarah membincangkan isu ini untuk mendapatkan satu keputusan atau dasar tentang hukum memberikan wang zakat kepada orang bukan Islam bagi tujuan dakwah di bawah asnaf Al-Muallafatu Qulubuhum.

2. Di Negeri Kelantan, program dakwah kepada orang bukan Islam khususnya dakwah kepada orang asli dilaksanakan oleh Unit Dakwah, Majlis Agama Islam Kelantan dengan menggunakan peruntukan wang zakat. Walau bagaimana pun sehingga sekarang tiada fatwa khusus yang memperincikan takrifan asnaf Al-Muallafatu Qulubuhum, samada ia meliputi orang Islam sahaja atau ia merangkumi orang kafir.

Keputusan :Setelah membincangkan isu ini dengan teliti, Mesyuarat Jamaah Ulama’ bersetuju memfatwakan seperti berikut :

1. Asnaf Al-Muallafatu Qulubuhum dibahagikan kepada

2 golongan iaitu golongan Muslim dan golongan Kafir.

Golongan Muslim meliputi :
a. Orang yang baru memeluk Agama Islam.
b. Ketua-ketua kumpulan Islam yang mempunyai hubungan baik dengan ketua-ketua kumpulan bukan Islam yang sama taraf dengannya.
c. Ketua-ketua kumpulan Islam yang masih belum mantap imannya tetapi masih berpengaruh.

Golongan bukan muslim (kafir) pula meliputi :
a. Orang yang berkemungkinan menerima Islam.
b. Boleh dipujuk supaya tidak memusuhi orang Islam.

2. Dalam urusan agihan wang zakat kepada al-muallafatu Qulubuhum ini, secara umumnya Mesyuarat bersetuju dengan pendapat rajih dalam Mazhab Syafie yang mengharuskan wang zakat diagihkan kepada golongan Muslim Sahaja.

3. Dalam konteks dakwah, khususnya dakwah kepada orang asli di Kelantan, mesyuarat bersetuju memfatwakan bahawa pengagihan wang zakat diharuskan kepada golongan bukan Muslim. Fatwa ini dikhususkan untuk tujuan dakwah semata-mata kerana kepentingan siasah syar’iyyah untuk pengembangan Agama Islam

sumber - tomyampoktek


Tiada ulasan: