MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

22 Jul 2009

40 saksi dipanggil bantu siasat kematian Teoh



Oleh Rafidah Mat Ruzki dan Suhana Roslan
bhnews@bharian.com.my

PETALING JAYA: Seramai 40 orang awam akan dipanggil polis untuk memberi keterangan bagi membantu siasatan berhubung kematian Setiausaha Politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock, Khamis lalu.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata mereka akan dipanggil dalam masa terdekat ini bagi memastikan siasatan yang dijalankan dapat menyelesaikan misteri kematian Teoh.

Beliau berkata, sekiranya masih wujud persoalan yang belum dijawab selepas semua saksi terbabit memberi keterangan, pihak polis akan mencari pendekatan lain dalam siasatannya.

"Saya juga sedih atas apa yang berlaku kepada mendiang serta ahli keluarganya dan kita serahkan kepada polis menjalankan siasatan.

"Jika sebelum ini siasatan hanya membabitkan individu yang berada dalam bangunan dan bilik Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), tetapi kini orang awam juga akan diambil keterangan mereka," katanya pada majlis perasmian Balai Polis Ara Damansara di sini, semalam. Hadir sama Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar.

Teoh, 30, ditemui mati di koridor luar Tingkat 5 bangunan Plaza Masalam di Shah Alam, yang turut menempatkan pejabat SPRM Selangor di Tingkat 14, pada jam 1.30 tengah hari, Khamis lalu.

Teoh yang juga Setiausaha Politik kepada Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Perumahan dan Penyelesaian Kilang Haram Selangor, Ean Yong Hian Wah, adalah seorang daripada saksi dalam siasatan SPRM berhubung dakwaan penyalahgunaan peruntukan negeri, baru-baru ini.

Hishammuddin berkata, hasil rakaman keterangan 33 individu termasuk 25 pegawai SPRM serta Yong yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Kembangan dan Adun Kota Alam Shah, M Manoharan akan dilaporkan kepada Kabinet, hari ini.

Beliau juga memberi jaminan polis akan melaksanakan tugas mereka dengan menyiasat kes itu sehingga akar umbi tanpa memilih bulu.

Sementara itu, polis merakamkan kenyataan Manoharan berhubung kejadian itu di pejabat Yong di Shah Alam, semalam. Pegawai penyiasat dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam, Asisten Superintendan Mohd Amirul Abdullah dilihat tiba di pejabat Yong, jam 3.45 petang, setengah jam selepas ketibaan Manoharan.

Bagaimanapun, hanya Manoharan dirakamkan kenyataannya, manakala Yong meminta kenyataannya dirakam hari ini kerana sudah lewat. Polis mahu merakamkan kenyataan kedua-dua Adun itu mengikut Seksyen 112 Kanun Acara Jenayah kerana mereka adalah dua individu terakhir menghubungi Teoh sebelum dan ketika bekas wartawan itu disoal siasat SPRM .

Mohd Amirul mula merakam kenyataan daripada Manoharan pada jam 3.45 petang dan selesai jam 7 malam.

Manoharan berkata, beliau disoal mengenai panggilan telefon terakhir Teoh kepadanya antara jam 6 petang hingga 6.15 petang, 15 Julai lalu, sehari sebelum kematian Teoh.

"Teoh menghubungi saya memaklumkan beliau sudah tiba dan bertanya di mana saya berada," katanya.

sumber - berita harian


Tiada ulasan: