MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

30 Jun 2009

Ulamakah Anwar : Selalu ceramah antara agama di luar negara ?



email Aku,Pasbuih dan Siamang

Semasa kecil, beliau bersekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Stowell, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Kemudian, beliau meneruskan pengajian persekolahan menengahnya di belajar di Maktab Melayu Kuala Kangsar(MCKK) dari tahun 1960 hingga 1966 .



Semasa di MCKK, beliau aktif dalam Persatuan Bahasa Melayu dan wakil pemidato sekolahnya.

Beliau juga pernah dilantik sebagai Ketua Pengawas MCKK.Semasa di MCKK , Anwar mengenali Sanusi Junid, Kamaruddin Jaafar dan Yahaya Ahmad .

Selepas itu pada tahun 1967, beliau melanjutkan pelajaran tinggi di Universiti Malaya dalam Pengajian Melayu ( Sastera ) .

TIDAK PULA TERCATIT Anwar mendapat pendidikkan dari mana-mana Mahhad tahfis,atau mana mana pondok atau madrasah islamiah? Atau berguru dengan guru-guru pondok …yang bertaraf ulamak tersohor..samada ulamak tempatan atau mana-mana ulamak luar negara, sebaliknya yang kita tahu Anwar dan rakan2 hanya pengasas Yayasan Anda Akademik untuk pelajar pelajar tercicir,manakala Allahyarham Ust Fadzil Nor dari PAS Pula dengan Yayasan Budi di Jalan Kuala Kedah satu masa dulu.

Inilah saja asas secara ringkas yang dimiliki oleh anak kelahiran Tok Kun ini sebelum menonjol diri dalam arena politik Antarabangsa sehingga ia tersingkir dari Kerajaan yang ada.

Tetapi hari ini anak kelahiran Tok Kun ini kehebatannya mengalahkan alim ulamak dan mufti yang ada bila berbicara tentang Islam dan agama, begitu juga bila berbicara hal ekonomi semasa dan dunia mengalahkan pakar pakar ekonomi yang bertaraf Antarabangsa?

Yang peliknya semuanya akur dan tunduk padanya lebih lebih lagi yang memiliki ilmu melebihi darinya,terutama dalam bidang Agama yang bertaraf Ulamak dan mufti? Sehingga membiar Anwar membicara hal-hal agama sesuka hati.

Hari ini rakyat begitu keliru..siapa sebenarnya Anwar? Ulamakah dia?atau muftikah dia…apakah Anwar mengambil alih atau bersuara hal-hal Agama bagi pihak mufti atau ulamak yang ada? Siapa pula yang memberi mandat padanya atau mentauliahkan imu agama yang dia ada?


1 ulasan:

x-pkr berkata...

BRO....

andaian yg bagus, mmg jika kita tgk, AnWAR ni semua boleh! berpuisi, karaoke, menari, baca khutbah, ekonomi, sosiologi dan mcm2!

secara psikologi,manusia spt ini pasti ada sesuatu yg ingin beliau lindungi krn itu beria-ia benar beliau menonjolkan dirinya dlm semua bidang...

salam dari x-pkr