MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

22 Jun 2009

Menjelang 1 Julai : Usaha keras Anwar gugurkan kes liwat!



Oleh : Cyber1Trooper, AIDCclub

Sekurang-kurangnya dua peristiwa lagi penting lagi akan berlaku menjelang perbicaraan liwat, 1 Julai - 24 Julai 2009. Bermula hari ini, 22 Jun, perbicaraan 'memohon dokumen' dan pada 26 Jun perbicaraan 'menggugurkan kes'.

Kedua-dua perbicaraan ini diminta oleh peguambela Anwar dan didengar di Mahkamah Tinggi oleh Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

Kedua-dua ini merupakan muslihat Anwar untuk menggugurkan kes. Tiada lain tujuannya, bermatlamat untuk melenggah-lengahkan kes dan sekaligus matlamat terakhir menggugurkan kes!

Usaha menggugurkan kes ini sudah menjadi SATU AGENDA UTAMA Anwar. Siang, malam, pagi, petang, dia berbincang dengan barisan peguam belanya, bagaimanakah usaha-usaha berkesan untuk MENGGUGURKAN KES.

Huraian terperinci dua permohonan Anwar :

1. 10 Jun - Failkan permohonan dokumen

Anwar Ibrahim memohon Mahkamah Tinggi supaya memerintahkan pihak pendakwa raya untuk membekalkan semua dokumen berkaitan kes liwatnya secepat mungkin. Dokumen yang diminta adalah pita rakaman CCTV yang asal yang diambil di beberapa lokasi di tempat kejadian di Kondominium Desa Damansara, Jalan Setia Kasih, Bukit Damansara dari tarikh 25 Jun hingga 27 Jun 2008, sampel DNA, kenyataan-kenyataan saksi termasuk pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan, kenyataan polis dan beberapa dokumen lain. Anwar mahu semua dokumen itu DENGAN ALASAN, relevan dan mustahak kepadanya untuk menyediakan pembelaannya dengan secukupnya dan secara bernas.

DESAKAN Anwar : Memohon mahkamah supaya prosiding kes liwatnya ditangguhkan atau digantung sementara menunggu dan sehingga permohonan itu selesai. Mendesak mahkamah supaya melepaskan dan membebaskan dia serta merta daripada tuduhan liwat atau prosiding kes liwatnya itu digantung selama lamanya jika pendakwa raya tidak mematuhi perintah mahkamah supaya membekalkan dokumen dokumen tersebut.

Keputusan mahkamah : Mahkamah putuskan perbicaraan permohonan ini dibahaskan pada 22 Jun.


2. 17 Jun - Failkan permohonan GUGURKAN kes liwat

Anwar Ibrahim menfailkan satu permohonan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk mengetepikan pertuduhan liwat yang bakal dihadapinya mulai awal bulan depan.Ketua umum PKR juga menfailkan satu notis usul untuk menangguhkan perbicaraan kesnya yang akan berlangsung antara 1 hingga 24 Julai ini.

Alasan Anwar : Permohonan itu difailkan atas dasar bahawa tuduhan keseluruhan itu adalah satu persendaan, tidak masuk akal dan tidak mempunyai asas sama sekali dan dapat dirumuskan sebagai KONSPIRASI Politik.

Hujah Anwar ini berasaskan penelitian kepada empat dokumen yang telah diberikan oleh pihak pendakwaraya iaitu rakaman Kamera Litar Tertutup (CCTV), laporan kimia, kenyataan saksi Anwar dan laporan perubatan pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Keputusan mahkamah : Mahkamah memutuskan 26 Jun ini untuk mendengar permohonan Anwar itu.


Berdasarkan dua premis ini dapat disimpulkan, tujuan meminta dokumen bukanlah untuk menyediakan draf jawapan bernas, tetapi untuk digunakan semula sebagai usaha untuk MENGGUGURKAN KES.

Jadi perbicaraan hari ini, 22 Jun, untuk memohon dokumen sebenarnya sudah tidak relevan, kerana pihak penguambela sendiri mengakui 4 dokumen penting telah diserahkan kepadanya. Tetapi dalam masa yang sama pihak peguambela mengakui, masih terdapat beberapa dokumen lain yang belum diserahkan sepenuhnya.

Jadi sekiranya sudah tahu masih terdapat beberapa dokumen lain yang belum diserahkan, kenapakah pihak peguambela membuat rumusan awal dengan membuat fail baru MENGGUGURKAN KES?

Maknanya di sini matlamat utama Anwar bukan soal dokumen, tetapi bermatlamatkan untuk GUGURKAN KES!


Adakah percubaan menggugurkan kes usaha baru Anwar ? Jawapannya TIDAK. Sebenarnya Anwar dari awal lagi sudah menunjukkan sikap negatif, enggan berkerjasama dengan pihak polis, hospital dan mahkamah yang menunjukkan dirinya benar-benar bersalah.


1. 28 Jun 2008: Saiful Bukhari membuat laporan polis terhadap Anwar Ibrahim kerana mendakwa dirinya telah diliwat. Reaksi Anwar : Dia melarikan ke Kedutaan Turki di Jalan U-Thant, Kuala Lumpur.

2. 2 Julai 2008 : Dr Mohd Asri (ketika itu Mufti Perlis) mencabar Anwar dan Saiful bersumpah untuk membersihkan diri kedua-dua belah pihak. Cabaran itu dibuat oleh Mufti Perlis ketika menyampaikan Kuliah Hadis di Masjid Alwi, Kangar. Saiful menyahut seruan Mufti Perlis itu dengan membuat sumpah laknat di Masjid Wilayah Persekutuan pada 15 Ogos 2008 TETAPI Anwar enggan bersumpah tanpa alasan kukuh.

3. 14 Julai 2008 – Anwar ENGGAN hadir beri keterangan berkaitan siasatan polis kes liwat di IPK, walaupun sebelum ini pihak Anwar berjanji untuk memberi kerjasama. Pihak polis menunggu dengan kehampaan dari jam 2.30 petang hingga 5 petang.

5. 16 Julai 2008 - Polis buat temujanji kali kedua, pada tarikh ini, jam 2.00 petang. Pihak Anwar berjanji beri kerjasama. Pada sebelah pagi, Anwar bergegas ke Putrajaya untuk membuat laporan ke pihak SPRM berkenaan dakwaan menyelewengan Ketua Polis Negara dan Ketua Pendakwaraya tahun 1998. Pada sebelah tengahari, Anwar masih ghairah menjawab soalan wartawan di putrajaya. Polis kemudiannya menahan Anwar di persimpangan jalan balik ke rumahnya, kerana mengesyaki Anwar tidak mahu ke IPK seperti yang dijanjikan. Tindakan polis ini bertujuan membawa Anwar ke IPK sebelum sampai ke rumah kerana tidak mahu Anwar mengunci pintu rumahnya.

6. 16 Julai 2008 - Walaupun dibawa ke IPK dan hospital, Anwar ENGGAN beri kerjasama kepada pihak polis dan hospital. Anwar ENGGAN beri sampel DNA walaupun diminta oleh pihak hospital sebagai bukti kes.

7. 28 Julai 2008 : Raja Petra Kamaruddin (blogger upahan Anwar) menyiarkan satu laporan doktor Hospital Pusrawi (hospital swasta) mendakwa pemeriksaan Saiful Bukhari Azlan 'mengesahkan' tiada kesan liwat. Anwar menggunakan 'laporan doktor' ini untuk mendesak siasatan polis dihentikan serta merta. Pihak pengurusan Pusrawi membuat kenyataan media pada 30 Julai mengatakan Dr Mohamed Osman Abdul Hamid bukan doktor pakar yang layak memeriksa Saiful kerana dia adalah doktor biasa, malah Dr Mohamed Osman menasihati Saiful agar menjalani pemeriksaan lanjut di HKL.


Jadi jika dibuat kesimpulan berasas kronologi di atas, sudah jelas, Anwar TAKUT dan tidak mahu bekerjasama kerana bimbang rahsianya AKAN TERBONGKAR!

Sebelum masuk mahkamah 1 Julai ini pun, sebenarnya Anwar telah meletakkan dirinya sebagai seorang yang BERSALAH!

Artikel lain berkaitan :

. Berjayakah Anwar gugurkan kes sebelum perbicaraan ?

. Pendakwa miliki bukti kuat..rakaman CCTV ?

. Kes liwat : Anwar kehilangan sokongan ulama ?



Tiada ulasan: