MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

18 Jun 2009

Apa sudah jadi dengan PAS Kelantan ?

Oleh MSO

FENOMENA el nino benar-benar sudah melanda Kelantan kini. Bermula semalam suhu Kelantan melebihi 100 darjah celcius menyebabkan semua orang hampir-hampir pengsan. Rumput dan rami kering sudah terbakar! Mereka yang tidak tahan cuaca panas melampau menyebabkan mudah ditimpa penyakit sakit kepala dan sakit jantung.Hingga ke saat ini ada yang kepalanya berdenyut-denyut memikirkan hawa politik anih Kelantan.

Orang tidak percaya negeri yang disanjungi dengan Serambi Makkah negeri Tadahan Wahyu dipimpin oleh orang bertaraf ulama boleh jadi sepanas itu. Orang juga tidak percaya kerajaan yang menggunakan slogan Membangun Bersama Islam politiknya boleh jadi kacau macam negeri-negeri Yahudi dan Israel. Tetapi itulah yang berlaku. Dan apa yang berlaku menyebabkan orang konfius dengan Kelantan pada masa ini.

Apakah doa-doa mujarab dan mustajab Tok Guru itu sudah tidak bisa menyamankan bumi Kelantan lagi?

Macam-macam yang berlaku di Kelantan kini yang tidak terfikir sebelum ini. Keadaan Kelantan yang dikatakan aman makmur selama kira-kira 19 tahun lalu kini sudah berombak dan berkucar lana, berselerakan. Apakah Kelantan kini dalam proses gelombang politik untuk menyalin pemerintahan daripada Pas kepada UBN semula? Bahawa kerajaan Kelantan sedang membuang tabiat untuk berakhir?

Banyak kerenah dan juga tingkah laku Nik Aziz yang bersalahan dengan adat dan bertentangan dengan keperibadian sebagai ulama terjadi. Nik Aziz dilihat seperti sudah menghadapi satu sindrom ataupun rasukan kuasa ghaib! Jika beliau tidak dirasuk dan masih waras seperti dulu mungkin kata-kata kesat memalukan tidak dihemburkan kepada timbalan presiden Pas, Nasharudin Mat Isa kelamrin.

Mungkin juga beliau tidak sedar ketika mengeluarkan kata-kata itu, atau pun hanya membaca skrip yang ditulis dan disediakan oleh pihak-pihak tertentu sejak pada waktu malamnya lagi? Jika diukur kepada keperibadian dan keluhuran sifatnya seperti dikenali selama ini, beliau tidak akan tegal mengeluarkan kata-kata begitu. Nik Aziz seorang berhemah, berlemah lembut dan senang untuk diajak bicara di mana-mana saja. Dia juga seorang pendengar dan penanya yang baik. Dia juga seorang yang selalunya bertindak dengan penuh keadilan dan kebenaran. Itu Nik Aziz yang dikenali dulu.

Tetapi bila beliau bersikap begitu kelmarin ia benar-benar menghairankan. Pasti ada sesuatu yang tidak kena sudah berlaku dan dilakukan ke atasnya. Mungkin beliau sudah terminum racun atau pun tersalah memakan ubat.

Sikapnya ketara berubah sejak akhir-akhir ini. Paling ketara ia jadi tidak ‘normal’ setelah selesai muktamar Pas ke 55 baru-baru ini. Apakah ini ada kena mengena dengan kekalahan calon pilihannya dari Kelantan. Masakan beliau jadi begitu emosi sekali kalaupun calon beliau kalah. Adat perlawanan begitulah ada kalah dan menang.

Apa yang orang tidak faham, kalaulah beliau begitu percaya dan syok dengan calon dan dikatakan sebagai bakal penggantinya itu kenapa beliau tidak serahkan jawatan Menteri Besar dan Pesuruhjaya Pas kepada orang itu. Bukankah orang itu selama ini sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan jawatan itu? Kenapa harus ditunggu lagi. Nik Aziz sepautnya menyerahkan jawatan itu ketika ini dan bukannya menanti disaat-saat akhir.

Sementara beliau masih dihormati dan diberi kepercayaan inilah kalau beliau hendak serahkan jawatan itu. Tidak ada sesiapa akan membantahya kalau beliau menyerahkan kerusi itu. Walaupun orang itu tidak disokong, namun kalau beliau sudah menyerahkan ‘jabil’ kepada orang itu, orang lain akan ikut. Serahkan..lah. .. apa nak tunggu lagi.

Perkembangan terbaru di Kelantan sudah sampai ke peringkat kronik. Secara sedar sudah ada dua kumpulan Pas di Kelantan. Satu yang menyokong orang yang memperalatkan tok guru itu untuk kepentingannya dan satu lagi yang menentang orang berkenaan. Nik Aziz sepatutnya menyedari hakikat ini dan beliau tidak sepatutnya membiarkan keadaan ini berterusan. Ia sangat bahaya kepada Pas.

Nampaknya kumpulan yang memperalatkan Nik Aziz sudah mencapai beberapa hajat mereka. Setiausaha Badan Perhubungan Pas Kelantan yang dipegang Takiyuddin Hassan kini katanya sudah bertukar tangan kepada orang lain yang menyokong puak yang memperalatkan Nik Aziz hari ini.

Katanya kedudukan dua orang timbalah pesuruhjaya juga, Mohd Amar Abdullah dan Ahmad Yaacob hendak disingkir dan digantikan dengan kumpulan yang menyokong orang yang peralatkan Nik Aziz itu. Usaha sedang dijalankan. Elok juga kalau Ahmad Yaacob dan Mohd Amar melepaskan secara sukarela jawatan itu dan serahkan kepada kumpulan berkenaan. Tidak ada gunanya mereka berada di situ kalau kedudukan mereka dipertikaikan. Kita percaya Mohd Amar dan Ahmad Yaacob tidak pelahap jawatan itu.
Moleknya sejajar dengan terbentuknya susunan baru badan perhubungan Pas Kelantan Nik Aziz juga melepaskan jawatan MB dan Pesuruhjaya Pas Kelantan. Nik Aziz tidak payah nanti ada signal baru perlu meninggalkan jawatan itu. Beliau harus markrifat dengan suasana politik ini dan bertindaklah sebelum beliau juga suatu hari nanti akan dihalau seperti mana berlaku ke atas Nasharudin Mat Isa itu.

sumber - mso


2 ulasan:

rizal berkata...

mgkin ini tanda-tanda....nik aziz akan pergi meninggalkan kita buat selama-lamanya.....

Shah berkata...

Surat khabar lama, bateri lama, kau kau paper, kau kau bateri