MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

12 Jun 2009

Anwar di luar negara, Azizah suarakan kegusaran..



Oleh Gelagat Anwar

Anwar masih belum balik dari luar Negara. Bawak siapa ke luar negara? Ada coffee boy yang ikut? Nanti timbul masalah lagi. Ini Kak Wan kena perhati betul-betul. Dato’ Seri punya ‘taste’ luar biasa. Luar tabie. Nak elak, mesti kena senantiasa pastikan tidak ada ‘unsur dan elemen’ yang mendekati. Tapi di Paris apa salahnya. Tak payah cover. Kalau setakat nak cium mulut se’jenis’; boleh dilakukan di mana-mana. Baru ada ‘passion’. Walaupun berlaga misai – takpe.

Akhirnya, keluarlah ’statement’ setengah masak Presiden PKR mengenai isu kerajaan perpaduan. Setengah masak sebab – bahasanya nampak sangat ‘meletihkan’. Tidak ada suara-suara yang lebih garang. Manakan tidak, yang buat statement pun ‘Wanita Pertama Pembangkang’. Jadi, suara mesti jadi lebih rasional.

Yang diungkap Kak Wan adalah bagaimana PKR ’sanggup tunggu’ penjelasan PAS mengenai konsep Kerajaan Perpaduan. Tidak perlu ada usaha untuk menidakkan usaha PAS. PKR ingin menampakkan kononnya bukan parti itu yang menidakkan usaha PAS. Tapi orang lain. PKR nampak steady dan tidak ribut. Walhal, hampir lumpuh PAS dikerjakan oleh ‘agen PKR’ di dalam PAS sebelum muktamar tempohari. Nasib baik Allah SWT tidak membenarkan planning mereka.

Kak Wan patut terus terang bahawa Anwar kepanasan di Paris disebabkan isu ini. Anwar tidak mahu PR runtuh dek kerana usaha ‘kerajaan perpaduan’ ini. Anwar tidak mahu niatnya berada di Putrajaya runtuh sebelum waktunya. Bagilah dia masuk ‘Seri Perdana’ dahulu, sebelum apa-apa berlaku.

Kak Wan kena terus terang, suami tersayang meminta sekali lagi Kak Wan menggunakan ‘gesture simpati’ dan merayu dengan kepimpinan PAS dengan keadaan ini. Anwar nak ada ‘usaha’ melembut dan melebur hati orang PAS daripada terus berusaha ke arah kerajaan perpaduan.

Anwar patut juga risau dengan usaha ‘reform’ PKR yang sedang berlangsung. Penulis tidak pasti samada Anwar menyedari usaha ini. Ataupun ada usaha untuk memastikan Anwar tidak tahu dengan usaha ‘reform’ yang sedang berlangsung di dalam PKR:-

- PKR nak buat ‘direct election’ memilih Presiden dan Jawatan Tertinggi parti tersebut (Anwar mungkin berkata ok dengan cadangan ini; sebab dia percaya tidak ada watak dalam PKR yang mampu bertanding dengannya);
- wujudkan ‘term limit’ kepada jawatan tertinggi termasuk Presiden (Anwar pun mungkin setuju, sebab setakat Presiden sahaja – tidak melibatkan Ketua Umum);
- wujudkan kuota supaya tidak ada dominasi kaum di peringkat tertinggi dan negeri (PKR masih ada problem ini…ingatkan sudah wujudkan ‘kaum Malaysia’ sebenar!)

Reform dalam PKR ini macam setengah masak juga (sama dengan statement Presiden PKR). Setakat boleh dan bertujuan memastikan Anwar kekal berkuasa sampai bila-bila. Tidak ada reform sebenar dalam PKR selagi Anwar ada. Itulah masalahnya dengan PKR – menjadi parti yang sangat ‘centralized’ dengan Anwar. Jika Anwar tidak ada. Runtuh. Confirm.

sumber - gelagat anwar


Tiada ulasan: