MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

20 Mei 2009

Kenapa Anwar mahu saman Anifah, Puad pun mengaku

Menteri Luar Datuk Anifah Aman mengakui beliau adalah salah seorang Ahli Parlimen BN yang ‘ditawarkan jawatan amat lumayan’ oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk melompat ke pembangkang dalam gerakan 16 September. “Dia juga beritahu seperti (jawatan) Timbalan Perdana Menteri,” katanya.

Adik kepada Ketua Menteri Sabah itu memberitahu demikian ketika menjawab soalan seorang wartawan pada sidang akhbar bersama dengan Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hillary Clinton, di Washington baru-baru ini.Menurut laporan Bernama Anifah berkata selain beliau,Anwar juga memujuk ahli-ahli Parlimen BN yang lain.

"Ini semua tidak diketahui oleh dunia umum sehingga sekarang," katanya. Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pernah meminta beberapa ahli parlimen Barisan Nasional menandatangani surat untuk memberikan persetujuan kepada beliau menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke enam pada 16 September 2009 yang lalu. Surat tersebut ditujukan kepada SPB Yang Di Pertuan Agong.

Sebelum ini, perkara yang sama telah didedahkan oleh ahli Parlimen Batu Pahat yang terpilih sebagai Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO dan Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Puad Zarkashi dalam program Sembang petang “UMNO Dalam cabaran” anjuran UMNO Bahagian Gombak di Dewan Cempaka, Kelab Darul Ehsan petang tadi (19 April 2009) mulai jam 2.45 petang.

Menurut Dr. Puad, beliau telah menerima panggilan talipon daripada rakan Anwar Ibrahim, Dr. Abdul Rahim Ghaus, seorang ahli perniagaan pada 20 September jam 2 pagi tahun lalu yang menyatakan beliau ingin berjumpa dan berbincang mengenai pembentukan kerajaan pembangkang yang baru.Dr. Puad bersetuju berjumpa dengan Dr. Abd Rahim yang kemudiannya yang merayu dan menunjukkan surat yang ditujukan kepada SPB Yang Di Pertuan Agong bagi mendapatkan persetujuan melantik DS Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri yang baru menggantikan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi yang dikatakan telah hilang sokongan.

Untuk meyakinkan lagi, Dr. Abdul Rahim telah menalipon Anwar Ibrahim untuk bercakap dan meyakinkan beliau. Menurut Dr. Puad, Anwar Ibrahim telah menyatakan bahawa “Pak Lah is no longer in command..” Beliau merayu agar Dr. Puad menandatangani surat tersebut tanpa perlu keluar daripada Barisan Nasional. Anwar berjanji akan merahsiakan tandatangan beliau. Ia hanyalah untuk tatapan SPB Yang Di Pertuan Agong, tambahnya lagi.

“I need more Malay MPs like you”, tambah Anwar lagi. “And we already have enough numbers to form new government,” kata Anwar cuba meyakinkan lagi.Anwar cuba meyakinkan Dr. Puad dengan menyatakan bahawa empat Sultan telah menyatakan sokongan, termasuk SPB Yang Di Pertuan Agong !!.Dr. Puad secara fizikalnya terketar-ketar. Beliau hanya baru beberapa bulan menjadi ahli parlimen tiba-tiba menerima ujian yang begini besar. (petikan www.dakwat-kertas.blogspot.com)

Saya mengharap agar lebih ramai ahli parlimen yang tampil membuat pengakuan. Tarikh 16 September dan kerja-kerja buruk Anwar ini sebenarnya tidak dipercayai oleh ahli-ahli Pakatan Rakyat di peringkat bawah. Namun begitu, mengapa Anwar ingin menyaman Anifah sedangkan Puad Zarkhasi pun mengaku juga. Ini bukan soal mengaku tetapi soal jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Anwar mungkin terperangkap kerana jawatan Timbalan Perdana Menteri telah dijanjikan kepada Hadi Awang dan Lim Kit Siang sebagai TPM ke 2. Perkara ini sudah diwar-warkan dalam kabinet bayangannya jika projek 16 Sept menjadi kenyataan. Tetapi dengan pendedahan Anifah ini menunjukkan Anwar memerlukan 3 TPM iaitu wakil daripada Malaysia Timur. Perkara ini di luar pengetahuan Hadi Awang dan Lim Kit Siang.

Perkara ini sudah menjadi mangli kepada Anwar. Cuma mungkin dia merasa malu dan terjebak dengan Hadi dan LKS. Janji senang buat. Hendak menepati janji belum tentu. Bagi Hadi atau LKS, Anwar rupanya banyak menabur janji. Jika benar projek 16 September berjaya siapa pula yang menjadi mangsa sehingga tersingkir salah seorang untuk menjadi TPM. Mungkin Hadi, mungkin LKS atau mungkin Anifah yang terjerat. Jikalau beliau menerima dan kemudiannya tertipu mampu atau tidak dia berbalik ke BN?

Bagi menutup malunya apabila tembelangnya pecah, maka Anifah perlu di saman sebagai menutup kesilapan sendiri. Sebab itulah Anifah disaman tetapi tidak Puad kerana Puad tidak ditawarkan jawatan TPM.

Amir Hamzah
Batu Pahat

sumber - amirhamzah

Tiada ulasan: