MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

21 Apr 2009

Bila Guan Eng Marah Anwar…

Oleh Gelagat Anwar

Guan Eng dikatakan amat kecewa dan marah dengan sikap ‘lepas tangan’ dan ‘tidak peduli’ Anwar berkenaan kes politik PKR di Pulau Pinang. Guan Eng kecewa kerana dia sendiri hanya tahu Fairus letak jawatan melalui akhbar. Bayangkan, dengan kerjasama yang baik antara DAP-PKR sebelum ini, Guan Eng tetap bosan dan kecewa dengan politik Anwar. Sudahlah PKR bermasalah, Anwar sendiri buat macam tak tahu dan lepas tangan. Guan Eng memang kecewa.

Anwar dikhabarkan berada di luar Negara pada ketika ini. Baru sahaja diwawancara sebuah stesen antarabangsa mengenai politik Malaysia. Banggalah konon, bilamana dia dikatakan sebagai ‘the x factor’ kepada penyerlahan demokrasi di Malaysia. Keluar balik cerita mata lebam, tidur atas lantai, dipukul dan dihenyak. Bukannya ada modal lain pun. Itulah modal Anwar dari dulu. Cerita lama…tak pernah improve.

Kita faham, Guan Eng memerlukan segala bantuan dan pertolongan untuk memastikan kepimpinan Pulau Pinang akan kekal kepada DAP (Pakatan Rakyat) dalam pilihanraya akan datang. Setakat ini, agenda ketelusan dan pembersihan, tidak nampak sangat adanya ‘nanah’ di dalam kepimpinan BN lama di bawah Koh Tsu Koon. Koh tidak ada nampaknya menggunakan wang kerajaan Negeri untuk melawat Disneyland - atas alasan lawatan sambil belajar, mengenai ’sistem saliran’!!! Koh Tsu Koon masih penuh integriti.

Tanpa kelemahan penggunaan wang Disneyland dan penggunaan wang BALKIS dan agensi Kerajaan Negeri; Guan Eng hanya tinggal performance dan kemampuan pengurusan. Tidak ada yang lain. Kalau gagal juga, bererti dia mencari masalah. Setakat ini, PKR sedikitpun tidak membantu dan hanya lebih merosakkan imej DAP. Guan Eng hilang sabar.

Guan Eng menganggap kepimpinan di Pulau Pinang ini sangat ‘pertinent’ dalam menentukan kepimpinan ‘Cina’ yang mampu dan dapat memberikan yang terbaik kepada rakyat. Jika kalangan pimpinan sendiri korup dan longgar disiplin - Guan Eng berhak berasa marah dan kecewa.

Anwar perlu kerja keras untuk memastikan Guan Eng akan kembali ‘hormat’ kepadanya seperti dahulu. Masalah Fairus dengan Zahrain Gemuk - perlu diselesaikan seberapa segera. Fairus dengan Zahrain, ini sama sahaja naik korupsinya. Tidak ada yang lebih baik dari yang satu lagi. Demikianlah buruknya PKR di Pulau Pinang.

Dalam keadaan imej parti dan kerajaan Pulau Pinang yang sedemikian ‘teruk’ sekalipun, Anwar masih mahu bermain dan bersikap tidak peduli. Sengaja, atau memang sudah tidak mampu mengawal anggota bawahan. Tersepit, antara kawan dan imej parti? Tersepit antara Fairus dan Zahrain?

Anwar mesti cepat turun ke bawah dan menyelesaikan segala macam ‘gawat politik’ di Pulau Pinang. Ya, mungkin BN tidak akan bertanding - tetapi imej dan pembawaan parti tetap rosak teruk dan tidak mampu lagi nak diperbaiki. Anwar pasti faham dengan keadaan ini.

p/s: cepat balik Pak Sheikh…

sumber - gelagat anwar


Tiada ulasan: