MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

14 Apr 2009

Angin perubahan dalam PAS ? - Faisal Tehrani

Khabarnya di Machang 13 April lalu Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyerahkan kepada para perwakilan muktamar parti PAS untuk menentukan barisan kepimpinan parti tersebut, termasuk bagi jawatan presiden.

Isyarat yang diberikan oleh beliau menunjukkan ia satu 'restu' supaya sekiranya perlu, maka Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri perlu dilengserkan (lihat sini). Isyarat tanpa lapik tersebut amat mengejutkan beberapa teman saya dalam PAS.

Tuan Guru juga dilaporkan berkata, barisan kepimpinan parti sedia ada tidak semestinya kekal, dan jika para perwakilan inginkan perubahan maka ia wajar dilakukan ketika berlangsungnya muktamar parti itu kelak.

"Kalau ada yang perlu diubah, ubahlah. Ia bergantung kepada ahli-ahli di peringkat cawangan dan perwakilan yang dipilih untuk mengundi nanti. Malah kalau ada sesiapa rasa berkemampuan bertanding, tidak salah untuk tawarkan diri kerana mereka mempunyai hak."

Nik Abdul Aziz mengulas kemungkinan berlaku perubahan barisan kepimpinan parti itu untuk disesuaikan dengan 'tuntutan keadaan'.

Sekiranya Mursyidul Am PAS sendiri sudah menyarankan yang sekiranya 'perlu' Presiden PAS wajar ditukar, maka mungkinkah juga ada gerakan untuk menukar Mursyidul Am itu sendiri? Inilah yang disarankan oleh teman-teman saya tersebut, sewaktu kami minum-minum di Restoran Haslam berdekatan pejabat Harakah kelmarin.

Merujuk perlembagaan PAS, Fasal 7: Hukum, Kekuasaan dan 'Majlis Syura Ulama' pada bahagian 4 kurungan (d) kita akan dapati mesyuarat majlis syura ulama berhak melantik Mursyidul Am dan Timbalannya dalam kalangan ahli majlis tersebut. Jawatan Mursyidul Am ada had masanya iaitu 3 tahun (ingat: 3 tahun); dengan syarat ia boleh berhenti sebelum cukup tempoh tersebut dan boleh diberhentikan dengan persetujuan dua pertiga daripada ahli-ahli Majlis Syura Ulama dan boleh pula diperbaharui setelah tamat tempoh (sekiranya perlu).

Tiga tahun adalah satu tempoh yang munasabah. Tempoh yang terlalu lama akan mendorong pemimpin tersebut melakukan lebih banyak kesilapan.

Untuk setiap ahli politik, mereka ada expiry date. Sekiranya kita mendengar rungutan ahli, kita akan mendapati terlalu ramai yang berasa tidak puas hati dengan Mursyidul Am, terutamanya 'pergeseran' beliau secara terbuka termasuk menulis surat terbuka kepada Presiden yang tentunya tidak perlu di zaman ada emel, sms, mms dan telefon bimbit. Mereka bagaimanapun tidak ada telor untuk menyuarakan hal ini secara terbuka; dan antara cara untuk meluahkan perasaan ialah dengan menelefon saya di tengah-tengah malam, dan merungut macam kerbau berkubang.

Menurut mereka, kecenderungan Mursyidul Am mempertahankan kumpulan moderat-liberal dalam parti Islam tersebut membimbangkan. Tambahan pula Tuan Guru telah ikut turun padang melancarkan buku aktivis Islam Liberal yang menurut sesetengah ahli PAS begitu menjolok mata.

Ingat, iklim politik boleh berubah dan mengena batang hidung sendiri. Gorbachev menggalakkan perubahan dan reformasi dalam pentadbirannya di Soviet Union, dan akhirnya beliau sendiri menjadi mangsa sistem ciptaan sendiri. Seperti juga Pak Lah yang terbalik dan diterbalikkan oleh kumpulan yang mahu mengekalkan status quo 'isme'nya.

Episod politik UMNO amat menarik apabila Mahathirisme kembali bertakhta. Jun ini kita akan melihat pula apakah PAS akan menjadi parti memperjuangkan Islam yang sebenar atau menjadi Parti Islam Liberal sepenuhnya.

Justeru, saya kira jangan salah seruan seperti memberi isyarat merubah kepimpinan sewenang-wenangnya; kerana jawatan di dunia ini tidak selamat dan tidak kekal. Hari ini orang boleh suka, esok orang boleh benci.

Pandai-pandai memilih. UMNO perlu berubah, PAS juga perlu berubah. Jika kedua-duanya tidak berubah kemaraan jaringan liberalis penyokong kebebasan mutlak, free-market dan anti pemurnian budaya akan terus berkembang.

Ingat musuh kita bukan 'sesama sendiri'. Tetapi musuh kita adalah 'dalam kalangan kita sendiri', yang duduk dalam selimut, dengan guntingan yang akan menjahanamkan agama, bangsa dan negara. Tidak cukup dengan front sendiri, 'ejen', biak dan juak mereka juga mara dalam kedua-dua parti, dan jika politikus kita terus leka peradaban dan agama akan seluruhnya runtuh.

sumber : Faisal Tehrani

3 ulasan:

Unknown berkata...

Assalamualaikum saudara Faisal Tehrani, bagus saudara menyatakan seperti ini.

Ini menunjukkan bahawa PAS pun diserang oleh golongan liberal ini.

Saya amat tertarik dgn sumber saudara yg menyatakan sebegini:-

"Menurut mereka, kecenderungan Mursyidul Am mempertahankan kumpulan moderat-liberal dalam parti Islam tersebut membimbangkan. Tambahan pula Tuan Guru telah ikut turun padang melancarkan buku aktivis Islam Liberal yang menurut sesetengah ahli PAS begitu menjolok mata."

Bolehkah saya ingin mengetahui dgn lebih lanjut ttg berita ini, kerana elemen ini amat berguna kepada kita semua mengetahuinya. Lebih2 lagi jika ada seseorang yg bergelar Ulama' besar ini menyokong Islam Liberal.

Diharap saudara Faisal dpt memberitahu serta menerangkan situasi ini dgn lebih lanjut dan informatif.

Terima Kasih.

Yang Benar,

Gurren Lagann

TAAVEEKUN PERAK berkata...

Antara isi kandungan ucapan Anwar,untuk memancing undi orang bukan Melayu, di Bukit Selambau. Anwar berkata, kalau PR memerintah:



1. Lebih ramai orang bukan Melayu akan diambil bekerja dalam kerajaan, bukan macam BN sekarang.



2. Orang bukan Melayu akan di lantik menjadi Naib Cancelor IPTA.



3. Orang bukan Melayu akan dilantik menjadi YDP Majlis Daerah atau Bandaran



4. Setesyen PETRONAS akan diberikan juga kepada bukan Bumiputra



5. DEB akan dihapuskan.



6. Peruntukan rumah ibadat akan diberikan secara adil, kalau masjid 1 juta, kuil juga 1 juta, gereja juga 1 juta (katanya dah diamalkan di Selangor).

Unknown berkata...

Sama ada orang Pas sedar atau tidak / sengaja buat-buat tidak sedar sindrom Liberalisme & Pluralisme telah meresap ke dalam parti mereka dek kerana tamakkan kuasa seperti yang dijanjikan oleh Bapak Liberalisme Malaysia.Usah tangisi jika parti memperjuangkan Islam dikapankan & rohnya akan ditiupkan oleh Muslim Moderat.

Sama-samalah kita saksikan Muktamar Pas nanti, masih bergunakah lagi golongan ulamak untuk 'berdakwah' / Muslim Moderat menjadi pilihan untuk merealisasikan negara yang mempunyai hak kesamarataan?