MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

5 Mac 2009

Mahkamah Tinggi dengar kes liwat, Anwar rayu


PEGUAM kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, Sankara Nair ketika ditemuramah wartawan di luar Mahkamah Tinggi di sini, hari ini. --foto The Star oleh Norafifi Ehsan


Oleh ZANARIAH ABD. MUTALIB

Selepas tujuh bulan menjadi perhatian, kes liwat Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipindahkan ke Mahkamah Tinggi untuk dibicarakan.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah memutuskan perkara tersebut kira-kira pukul 9.50 pagi tadi.


Anwar, yang dituduhkan meliwat Mohamad Saiful Bukhari Azlan, di Desa Damansara Condominium, Bukit Damansara 26 Jun lalu, tiada di mahkamah ketika keputusan diumumkan.


Sebelum Mohamad Zabidin mengumumkan keputusannya, beliau bertanya kepada peguam yang mengetuai pasukan pembelaan, Sulaiman Abdullah sebab Anwar, yang juga Ketua Pembangkang di Parlimen, tidak hadir di mahkamah hari ini.

Sulaiman berkata, Anwar dikecualikan daripada hadir kerana prosiding hari ini adalah hanya untuk kajian semula dan hal itu seterusnya disokong oleh Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden.


Sulaiman memberi jaminan bahawa Anwar akan hadir apabila kes itu disebut semula di Mahkamah Sesyen Selasa ini.


Sehubungan itu, mahkamah menetapkan Selasa ini untuk sebutan semula kes itu di Mahkamah Sesyen, sekali gus menetapkan tarikh perbicaraan di Mahkamah Tinggi.


Dalam penghakimannya, Mohamad Zabidin berkata, Hakim Mahkamah Sesyen S.M Komathy Suppiah telah terkhilaf dalam memutuskan sijil pemindahan kes yang ditandatangani oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail sebagai tidak sah.


Katanya, Abdul Gani hanya menjalankan fungsi pentadbiran dengan menandatangani sijil tersebut dan bukan menjalankan fungsi penghakiman atau separa-penghakiman.


"Oleh itu, beliau bukan melaksanakan fungsi kehakiman atau separa kehakiman. Beliau sematamata menjalankan tugas pentadbiran yang ada dalam kuasanya dan yang perlu dilaksanakannya sendiri," katanya.


Mohamad Zabidin berkata, selain laporan polis yang dibuat oleh Anwar, tidak ada keterangan lain yang menunjukkan bahawa pengeluaran sijil pemindahan itu didorong oleh elemen berat sebelah.


Beliau berkata, Mahkamah Sesyen tidak ada bidang kuasa untuk menentukan sama ada sijil itu sah atau tidak dan tindakan memutuskan sijil itu sebagai tidak sah sekaligus menandakan yang Komathy telah membuat satu perintah pengisytiharan.


"Perintah perisytiharan oleh beliau bererti membatalkan keputusan pihak pendakwaan agar kes itu didengar di Mahkamah Tinggi sedangkan ia hanya boleh diperoleh menerusi perintah certiriori," katanya.


Berhubung jaminan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bahawa Abdul Gani tidak akan terlibat dalam kes itu, Mohamad Zabidin berkata, hal itu perlu dilihat daripada segi Anwar diber jaminan tidak akan dianiaya dan siasatan serta perbicaraan terhadapnya dijalankan secara adil mengikut undang-undang dan prosedur.


Anwar sebelum ini mempertikaikan kesahihan sijil pemindahan kes itu dengan alasan Abdul Gani tidak sepatutnya menandatanganinya kerana beliau sedang disiasat oleh Badan Pencegah Rasuah (kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) berhubung dakwaannya yang Abdul Gani memalsukan keterangan dalam insiden "mata hitam" yang dialami Anwar 10 tahun lalu.


Sementara itu, salah seorang peguam Anwar, Sankara Nair berkata, pihaknya kecewa dengan keputusan tersebut, namun terpaksa menerimanya.


Beliau berkata, pihaknya akan memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan esok bagi semakan semula keputusan Mahkamah Tinggi hari ini.


Pada 7 November lalu, Hakim Mahkamah Sesyen, S.M. Komathy menolak permohonan pihak pendakwaan agar kes itu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi selepas memutuskan sijil untuk memindahkan kes yang ditandatangani oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail adalah tidak sah.


Berikutan itu, pendakwaan memfailkan semakan terhadap keputusan itu pada 10 November atas beberapa alasan antaranya tindakan Abdul Gani menandatangi sijil itu hanyalah sebagai memainkan fungsi tadbir dan bukannya memainkan fungsi kehakiman atau kuasa kehakiman kerana pendakwa raya bukannya menghakimi apa-apa pertikaian di antara pihak-pihak.


Anwar dituduh meliwat bekas pembantunya, Mohamad Saiful Bukhari Azlan, 23 di Unit 11-5-1, Desa Damansara Condominium, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun lalu.


Jika sabit kesalahan, Anwar, 62, boleh dipenjara sehingga 20 tahun di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan. Beliau kini bebas dengan ikat jamin seorang penjamin sebanyak RM20,000.

sumber - Mstar

2 ulasan:

ChelsyB berkata...

~ bring it on!!! Clear the air Al-Juburi...

It's been a long time already since the report has been made...

No more excuse ~
No more reasoning ~
No more delaying ~

InsyaAllah.

ladybird berkata...

Akhirnya....dipindahkan jua ke mahkmamah tinggi...Anuwar semakin keresahan....