MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

17 Mac 2009

Dakwaan hasutan, Karpal mengaku tidak bersalah

Oleh ZANARIAH ABD. MUTALIB

KUALA LUMPUR: Pengerusi DAP, Karpal Singh hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas dakwaan menghasut.

Beliau didakwa di bawah Seksyen 4(1)B, Akta Hasutan 1948.

BERITA TERDAHULU

Karpal akan didakwa hari ini, sedia wakili diri sendiri

KUALA LUMPUR: Pengerusi DAP, Karpal Singh dijangka akan menghadapi tuduhan di bawah Akta Hasutan hari ini atas dakwaan menghina Sultan Perak.

Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu akan didakwa di Mahkamah Sesyen Jalan Duta kerana mengancam untuk mendakwa Sultan Perak Sultan Azlan Shah yang dikatakan bertindak di luar bidang kuasanya serta membenarkan pelantikan Menteri Besar Perak yang baru.

Beliau tiba di Kompleks Mahkamah Jalan Duta kira-kira pukul 9.15 pagi bersama dua anak lelakinya, Gobind Singh Deo dan Jagdeep Singh Deo.

Karpal ketika ditemui sebelum memasuki mahkamah berkata beliau akan mewakili dirinya sendiri tetapi akan turut dibantu oleh peguam.

"Saya bersedia untuk menghadapi dakwaan hari ini," katanya.

Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut hadir kira-kira pukul 10.20 pagi sebagai tanda sokongan pada prosiding hari ini dan dilihat berbua-bual bersama Karpal.

Bagaimanapun prosiding yang dijadual pada pukul 9 pagi masih belum bermula kerana urusan pendaftaran kes masih belum selesai.

Semalam anak lelaki beliau, Ram Karpal Singh mengesahkan bapanya menerima notis untuk hadir bagi menghadapi dakwaan mengikut Akta Hasutan.

"Kami dimaklumkan bahawa ia di bawah Akta Hasutan 1948 tetapi kami tidak tahu Seksyen mana...biasanya ia di bawah Seksyen 4," katanya.

Karpal dilaporkan mengeluarkan kenyataan tersebut pada 6 Februari lalu.

Ekoran itu, pelbagai parti politik, badan bukan kerajaan (NGO) dan orang perseorangan tampil membuat laporan polis terhadap beliau di seluruh negara.

Bagaimanapun ini bukan kali pertama Karpal menghadapi tuduhan di bawah Akta Hasutan.

Karpal sebelum ini bertegas mahu memfailkan kes mahkamah ke atas Sultan Azlan Shah kerana menitahkan Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak.

Beliau tetap mempertahankan pendiriannya untuk menyaman Sultan Perak dengan alasan tindakannya itu tidak menyalahi mana-mana peruntukan undang-undang.

sumber: mStar Online

1 ulasan:

Jumayatara berkata...

Ada yang kena bogel kat mahkamah nanti..harap mahkamah tak derhaka.


Say No to "Oral Sex". Respect your Wife.