MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

12 Feb 2009

Anwar: Utamakan calon kalis sogokan dan ugutan



Feb 12, 09 2:19pm
Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan perlunya ditonjolkan calon yang komited dengan perjuangan dan tidak mudah goyah dengan sogokan dan ugutan, bertanding dalam pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau.


Sambil menyifatkannya sebagai keperluan mendesak, Anwar yang juga ketua umum PKR berkata:

"Pengalaman terkini harus mengajar kita. Dan parti perlu memastikan hasrat murni ini tidak dikorbankan hanya untuk agenda terpencil."

Menulis dalam blognya, Anwar berkata, Naib Presiden PKR, Azmin Ali telah mula menggerakkan jentera pilihanraya bagi DUN Bukit Selambau bersama pimpinan parti itu di Kedah dan Bahagian Merbok petang semalam.

"Maka bermulalah tunjuk rasa penyokong melobi calon mereka," kata beliau yang juga ahli Parlimen Permatang Pauh.

"Malah terdapat gesaan dari parti rakan dan tuntutan calon Melayu, Hindraf, pejuang lama dan lain-lain, dengan pelbagai kaedah - sopan, tuntutan dan ugutan!" tambahnya.

Selain PKR, parti-parti gabungan dalam Pakatan Rakyat sebelum ini, turut menyatakan hasrat mereka untuk meletakkan calon masing-masing bertanding dalam pilihanraya kecil Bukit Selambau.

Ramai berminat

DAP dan PAS, malah Hindraf yang telah diharamkan, berminat untuk bertanding dalam pilihanraya kecil tersebut. Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) akan bermesyuarat esok berhubung pilihanraya kecil di Bukit Selambau dan Bukit Gantang.

Dalam hubungan itu, Anwar yang juga ahli Parlimen Permatang Pauh mengingatkan tentang keperluan memperkukuh muafakat yang berhasil melahirkan kerajaan Pakatan Rakyat.

Kerusi DUN Bukit Selambau kosong ekoran keputusan penyandangnya, V Arumugam meletakkan exco kerajaan negeri dan Adun kawasan berkenaan atas alasan tidak tahan dengan ugutan pihak tertentu yang memaksa meninggalkan PKR dan menyertai BN.

Arumugam - yang memenangi kerusi tersebut dalam pilihanraya umum lalu sebagai calon bebas sebelum menyertai PKR.

Awal bulan ini, Arumugam telah membuat laporan polis mendakwa, antara lain, terdapat percubaan untuk menculiknya. Arumugam juga mendakwa beliau dan pegawainya telah menerima banyak ugutan.

Kedah turut tumbang kepada pembangkang dalam pilihanraya umum lalu.

Pakatan Rakyat memerintah selepas memenangi 22 daripada 36 kerusi di DUN negeri. BN pula mempunyai 14 kerusi.

Daripada 22 kerusi tersebut, 16 dimenangi PAS, PKR (5) dan DAP (1).

sumber - Malaysiakini

Pakatan juga berebut kerusi?
Athi Veeranggan | Feb 11, 09 3:20pm
Parti-parti gabungan dalam Pakatan Rakyat telah menyatakan hasrat mereka untuk meletakkan calon masing-masing bertanding dalam pilihanraya kecil Bukit Selambau di Kedah.

V Arumugam - yang memenangi kerusi tersebut dalam pilihanraya umum lalu sebagai calon bebas sebelum menyertai PKR - telah meletak jawatan exco dan Adun pada 9 Februari lalu, dan kini sedang bersembunyi kerana bimbangkan keselamatan dirinya.

DAP dan PAS, malah Hindraf yang telah diharamkan, berminat untuk bertanding dalam pilihanraya kecil tersebut. Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) akan bermesyuarat Jumaat ini berhubung pilihanraya kecil di Bukit Selambau dan Bukit Gantang.

Setiausaha penganjur DAP Kedah, Teoh Teik Guan mengesahkan spekulasi yang partinya berminat untuk bertanding kerusi tersebut kerana calon DAP pernah bertanding di situ sebelum pilihanraya umum 2008 apabila pembangkang bertanding di bawah Pakatan Rakyat.

"Ia adalah kerusi DAP sebelum 2008. Jadi kita berhasrat untuk bertanding semula di situ," katanya kepada Malaysiakini, sambil menambah DAP Kedah akan bermesyuarat tidak lama lagi untuk memutuskannya.

Kepimpinan DAP negeri, katanya, telahpun menyampaikan hasratnya untuk mengenal pasti 'calon yang berwibawa' tetapi menyerahkan kepada pemimpin parti untuk memuat keputusan muktamad selepas berbincang dengan rakan-rakan lain dalam Pakatan.

Antara calon yang disebut-sebut ialah ahli seumur DAP, S Neelamekan, 49, yang dilahirkan di Pulau Pinang.

Neelamekan yang juga pengerusi cawangan Lunas, pernah bertanding kerusi DUN Perai tetapi kalah kepada penyandang dari Barisan Nasional (BN), Dr K Rajapathy pada 1999.

Pada tahun 2000, beliau merupakan antara calon-calon yang dipertimbang bertanding dalam pilihanraya kecil Lunas di bawah tiket DAP.

PAS difahamkan juga berminat untuk meletakkan calonnya bertanding yang berturunan India-Jegadeeson Thavasu - dari Sungai Petani.

Beliau yang merupakan ahli kelab penyokong PAS di Kedah, Jegadeeson aktif berkempen untuk calon parti itu dan Pakatan dalam pilihanraya umum lalu.

Jegadeeson dilihat oleh pemimpin PAS tempatan sebagai calon yang mampu menarik sokongan pengundi semua kaum.

Sementara itu, penyelaras nasional Hindraf, RS Thanenthiran, 45, yang mungkin bertanding atas tiket PKR.

sumber - Malaysiakini


1 ulasan:

Taminsari berkata...

Salam..

Ini adalah contoh ketam yang nak mengajar anaknya berjalan dengan betul???

Salam perjuangan