MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

9 Feb 2009

ADUN PKR letak jawatan Exco dan ADUN Bukit Salambau Kedah



ALOR SETAR: Di sebalik desas-desus menyertai Barisan Nasional (BN), Anggota Exco Kedah, V. Arumugam mengosongkan jawatan tersebut dan juga sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Bukit Selambau.


Ia diumumkan oleh Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak di sini pukul 9 malam tadi.

Sidang media itu merupakan yang kedua dalam tempoh 12 jam hari ini.


Tengah hari tadi beliau mengesahkan Arumugam melepaskan jawatan sebagai Exco Kerajaan Negeri.


Beliau berkata surat peletakan jawatan Arumugam itu bertarikh 8 Februari dan diterima oleh beliau pada pukul 5 petang tadi yang lengkap dengan tandatangan dan cop Pesuruhjaya Sumpah.


"Dukacita saya memaklumkan bahawa beliau (Arumugam) telah meletakkan jawatan sebagai ADUN Bukit Selambau dan juga Anggota Exco Kerajaan negeri berkuat kuasa serta merta," kata beliau pada sidang media di Kediaman Rasmi Menteri Besar di Seri Mentaloon di sini.


Azizan berkata sepucuk surat peletakan jawatan wakil rakyat itu turut diserahkan kepada Speaker Dewan Undangan Negeri Kedah, Dr. Abd Isa Ismail.


Abd Isa, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Paduka Syed Unan Mashri Syed Abdullah Shahbudin dan Pengerusi Perhubungan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Kedah Ahmad Kassim turut menghadiri sidang media itu.


Azizan berkata Arumugam, menerusi seorang wakilnya, telah menghantar dua pucuk surat iaitu sepucuk mengenai peletakan jawatan ADUN yang ditujukan kepada Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) dan sepucuk lagi kepada beliau untuk memaklumkan peletakan kedua-dua jawatan iaitu Exco Kerajaan Negeri dan ADUN.


"Saya telah memaklumkan kepada Tuanku (Sultan Kedah Sultan Abdul Halim Muadzam Shah) dan persembahkan surat peletakan jawatan Arumugam itu," katanya.


Beliau berkata Speaker DUN akan memaklumkan mengenai peletakan jawatan ADUN itu kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk membolehkan pilihan raya kecil kawasan berkenaan diadakan.


Azizan berkata beliau masih belum dapat menghubungi Arumugam sehingga sekarang dan beliau sedih dengan apa yang berlaku kerana menyifatkan Arumugam sebagai seorang wakil rakyat yang baik.


Mengenai tindakan Arumugam yang meletak jawatan, Azizan berkata: "Ia adalah amalan biasa dalam kalangan ahli politik, ramai orang meletak jawatan dan ia bukanlah sesuatu yang baru."


Mengenai sama ada terdapat kemungkinan wakil rakyat daripada Pakatan Rakyat akan melompat parti menyertai BN, beliau berkata: "Sekarang memang begitu rancak lompat-melompat dan orang 'offer untuk cross over' tetapi kena ingat ada 'traffic light'".


Sementara itu, Abd Isa berkata beliau akan memaklumkan kepada SPR mengenai kekosongan kerusi DUN Bukit Selambau itu pada esok pagi.


Ahmad pula berkata PKR akan mengadakan mesyuarat khas pra pilihan raya, termasuk pemilihan calon bagi pilihan raya kecil DUN Bukit Selambau esok.


Perkembangan itu turut membuka laluan kepada pilihan raya kecil bagi kerusi tersebut.


Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Yusuf ketika dihubungi sebentar tadi berkata, pihaknya akan meneliti kesemua dokumen berkaitan sebelum menentukan tindakan susulan.


"Kami juga akan melihat Perlembagaan Negeri Kedah apabila menerima notis pemakluman kekosongan," kata beliau ketika ditanya sama ada akan mengadakan pilihan raya kecil.


Dalam pada itu, Ahli Majlis Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Johari Abdul berkata, beliau telah dimaklumkan mengenai peletakan jawatan Arumugam sebagai ADUN Bukit Selambau.


"Malah, Presiden Parti (PKR) dan Ketua Umum juga sudah mengetahui mengenai perkara ini," kata beliau ketika dihubungi di Perak.


Tambah beliau, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga Penasihat PKR akan mengumumkan langkah susulan bagi menghadapi pilihan raya kecil itu esok.


Difahamkan Arumugam yang merupakan Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Hal Ehwal Masyarakat Siam, Perpaduan, Pekerja Ladang dan Hal Ehwal Masyarakat India, mengambil keputusan itu atas masalah peribadi.


BERITA TERDAHULU


Exco Kedah letak jawatan, pilihan raya kecil?


ALOR SETAR: Di sebalik desas-desus menyertai Barisan Nasional (BN), Anggota Exco Kedah, V. Arumugam mengosongkan jawatan tersebut tetapi masih kekal sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Bukit Selambau.


Demikian diumumkan oleh Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak di sini pagi tadi.


Azizan dijadual mengadakan sidang media susulan pukul 9 malam ini.


Difahamkan Arumugam yang merupakan Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Hal Ehwal Masyarakat Siam, Perpaduan, Pekerja Ladang dan Hal Ehwal Masyarakat India, mengambil keputusan itu atas masalah peribadi.


Semalam sekumpulan penduduk dari kawasan Sungai Petani mengemukakan memorandum kepada Sultan Kedah berhubung Arumugam.


mStar Online difahamkan Arumugam turut berhadapan dengan tekanan agar meletakkan jawatan sebagai ADUN Bukit Selambau.


Beliau yang menjadi perhatian banyak pihak ekoran cakap-cakap akan keluar daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan menyertai BN tidak dapat dihubungi dan "hilang" hampir seminggu yang lalu.



LETAK JAWATAN ADUN?


Dalam pada itu, Ahli Majlis Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Johari Abdul tidak menolak khabar angin yang berkemungkinan Arumugam akan turut melepaskan jawatannya sebagai ADUN Bukit Selambau.


Johari berkata beliau turut menerima maklumat bahawa Arumugam akan mengosongkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi kawasan yang diwakilinya itu.


"Saya ada menerima maklumat bahawa YB (Yang Berhormat) Arumugam berhasrat untuk melepaskan jawatan sebagai ADUN.


"Itu yang terkinilah saya dapat tahu selepas beliau ambil keputusan lepaskan jawatan exco," katanya kepada mStar Online petang ini.


Johari yang juga Ahli Parlimen Sungai Petani itu bagaimanapun tidak pasti sejauh mana kebenaran maklumat yang diperolehinya itu.


"Saya tak pasti tentang kesahihannya, maklumat lanjut daripada Presiden Parti (PKR) (Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail) pun belum kita dapat lagi.


"Saya fikir paling cepat pun kita boleh tahu esok pagi jika Presiden buat pengumuman secara rasmi mengenai statusnya (Arumugam)," katanya.


Bagaimanapun beliau menafikan Arumugam berhadapan dengan masalah 'skandal' seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak.


Johari sebaliknya menyifatkan Arumugam yang baru sahaja melepaskan jawatan sebagai Exco Kedah mempunyai masalah keluarga berhubung status isteri keduanya.


"Ini bukan skandal sebaliknya hanya salah faham.


"Kalau ikut masyarakat bukan Islam berdasarkan Akta Perkahwinan dan Penceraian 1976, mereka tidak boleh kahwin lebih daripada satu tanpa menceraikan isteri pertama.


"Tapi Arumugam telah mengahwini isteri keduanya kira-kira lapan atau sembilan tahun yang lalu," katanya.


Bagaimanapun menurut Johari yang juga Ahli Parlimen Sungai Petani, perkahwinan kedua Arumugam tidak didaftarkan secara sivil kerana undang-undang tidak membenarkannya berdasarkan kenyataan bahawa isteri pertamanya masih sah.


Oleh yang demikian jelas Johari, Arumugam telah mengahwini isteri keduanya mengikut kaedah keagamaan tanpa membuat pendaftaran.


"Dia tak ada anak dengan isteri pertama yang dikahwininya sejak 19 tahun lalu.


"Perkahwinan dengan isteri keduanya, beliau mendapat seorang anak yang berusia kira-kira lapan tahun.


"Jadi bagi saya ini hanya salah faham yang cuba dicetuskan oleh pihak-pihak tertentu untuk mengeruskan keadaan," katanya.


Johari bagaimanapun tidak dapat memastikan sama ada peletakkan jawatan Arumugam ada hubungkait dengan isu ini.


Mengulas mengenai memorandum yang diserahkan kepada Sultan Kedah berhubung dakwaan Arumugam telah menghina istana dengan membawa isteri keduanya menghadiri majlis-majlis rasmi kerajaan negeri, Johari berkata, perkara itu sengaja dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu.


"Dia dah kahwin lama dengan isteri keduanya, tapi isu ini baru dibangkitkan.


"Jelaslah semacam ada usaha untuk jatuhkan beliau," katanya.




CALON BEBAS


Beliau yang bertanding sebagai calon Bebas, menyertai PKR selepas pilihan raya umum 8 Mac lalu dan diberikan jawatan Exco dalam kerajaan negeri.


Arumugam memperoleh 13,225 undi manakala calon Barisan Nasional (BN) dari MIC, Krishnan Subramaniam pula memperoleh 10,863.


Calon asal PKR di kerusi itu tersebut dibatalkan pencalonan atas masala teknikal.


Kini Kedah diterajui oleh Pakatan Rakyat yang mempunyai 21 anggota manakala BN pula mempunyai 14 wakil. Seorang lagi merupakan ADUN Bebas iaitu Arumugam.



BERITA TERDAHULU


Arumugam mahu lepas jawatan Exco Kedah


ALOR SETAR: Di sebalik desas-desus bahawa Kedah kini menjadi sasaran Barisan Nasional (BN) untuk ditumbangkan, Exco Kerajaan Negeri itu, V. Arumugam mahu melepaskan kedudukannya dalam kerajaan pimpinan PAS di Kedah.


Namun beliau berikrar akan mengekalkan keanggotaan dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR).


Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Selambau itu telah memaklumkan mengenai perkara tersebut kepada Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada satu mesyuarat di Ipoh semalam.


Pengerusi Biro Latihan negeri, Zambri Yusuf memberitahu bahawa Arumugam telah menerangkan hasratnya kepada Anwar.


"Arumugam telah memutuskan untuk berhenti daripada kedudukannya sebagai Exco kerana menerima tekanan termasuk ke atas anggota keluarganya supaya berpaling tadah kepada Barisan Nasional (BN)," katanya.


Arumugam merupakan Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna negeri.


Bagaimanapun sehingga kini Arumugam masih belum memaklumkan peletakan jawatannya secara rasmi kepada Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN).


Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak yang mengumumkan perkara itu hari ini berkata Arumugam telah menghantar surat melepaskan jawatan Exco kepada Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.


Arumugam dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) bagaimanapun masih kekal sebagai anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Bukit Selambau yang dimenanginya pada pilihan raya umum tahun lepas, katanya.


"Surat itu (peletakan jawatan sebagai Exco) dihantar dari Kuala Lumpur ke alamat pejabat Tuanku di Wisma Darul Aman dan sepatutnya diterima hari ini," kata Azizan pada sidang akhbar di pejabatnya di Wisma Darul Aman di sini.


Menteri Besar berkata, beliau dimaklumkan oleh pembantunya pagi ini bahawa Arumugam menelefon pembantunya itu untuk memaklumkan mengenai keputusan melepaskan jawatan Exco.

sumber - Mstar.online


Anggota Exco Kedah, V. Arumugam mengosongkan jawatan sebagai exco tetapi masih terus menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Bukit Selambau.
Demikian diumumkan oleh Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak di sini hari ini.


Arumugam merupakan Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna negeri.


Beliau menjadi perhatian banyak pihak ekoran cakap-cakap bahawa akan keluar daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan menyertai Barisan Nasional (BN).



BERITA TERDAHULU


Arumugam mahu lepas jawatan Exco Kedah


ALOR SETAR: Di sebalik desas-desus bahawa Kedah kini menjadi sasaran Barisan Nasional (BN) untuk ditumbangkan, Exco Kerajaan Negeri itu, V. Arumugam mahu melepaskan kedudukannya dalam kerajaan pimpinan PAS di Kedah.


Namun beliau berikrar akan mengekalkan keanggotaan dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR).


Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Selambau itu telah memaklumkan mengenai perkara tersebut kepada Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada satu mesyuarat di Ipoh semalam.


Pengerusi Biro Latihan negeri, Zambri Yusuf memberitahu bahawa Arumugam telah menerangkan hasratnya kepada Anwar.


"Arumugam telah memutuskan untuk berhenti daripada kedudukannya sebagai Exco kerana menerima tekanan termasuk ke atas anggota keluarganya supaya berpaling tadah kepada Barisan Nasional (BN)," katanya.


Arumugam merupakan Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna negeri.


Bagaimanapun sehingga kini Arumugam masih belum memaklumkan peletakan jawatannya secara rasmi kepada Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN).

sumber - Mstar


Tiada ulasan: