MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

8 Nov 2008

Kemenangan Obama Lebih Merugikan Dunia Islam



Kemenangan Obama Lebih Merugikan Dunia Islam


Oleh : Muhammad Yasin Jumadi, Mahasiswa Al-Azhar Mesir

Pada dasarnya, siapa sahaja yang menjadi Presiden, kaedah Amerika Serikat (AS) menghadapi negara-negara Islam akan tetap sama. Hal ini kerana strategi menangani dunia Islam tidak sepenuhnya berada di tangan presiden, tetapi melibatkan lembaga seperti Kongres AS yang didominasi Yahudi.

Boleh katakan, perbezaan antara Partai Republik dan Demokrat bagaikan perbezaan antara Partai Amal dan Partai Likud di Israel. Yakni perbezaan antara al-dzikbu wa tsa'lab (antara serigala dan serigala), cuma beza namanya saja.

Partai Republik berusaha meraih tujuan secara terang-terangan, menyatakan permusuhan dengan beberapa negara Islam, dan menggunakan kekerasan. Sedangkan Demokrat, juga menginginkan hasil seperti itu, tapi dengan cara yang lebih halus, melenakan, ibarat menitiskan racun di dalam madu.

Cara yang digunakan McCain lebih menguntungkan dunia Islam, kerana aksi terang-terangan biasanya akan membangkitkan kekuatan umat Islam yang terpendam. Kerana umat Islam menyedari diancam bahaya, sehingga mampu bangkit semula untuk mengurangi kerugian. Sedangkan Demokrat akan menjalankan kaedah yang sama, tapi secara halus, sehingga umat Islam akan terus dilenakan dan tidak mampu mempunyai alasan kuat untuk menghadapi kerugian tersebut.

Di samping itu, Obama akan tampil lebih setia terhadap Israel. Misalnya, Obama tidak pernah menghilangkan dukungannya terhadap Israel. Ia berjanji akan menambahkan dukungan terhadap Israel sebesar 30 milion dollar. Pada persidangan tahunan American Israel Public Affairs Committee (AIPAC), Obama berjanji akan menjadikan Jerusalem (Al-Quds) sebagai ibukota Israel tanpa diganggu-gugat. Obama juga mengatakan, "Israel adalah mukjizat bagi Timur Tengah."

Selain itu,kesetiaan Obama terhadap Israel semakin jelas pada dukungannya terhadap serangan Syria, dengan alasan bela diri Israel terhadap bahaya, khususnya bahaya nuklear Syria.

Mengenai masalah Iraq, Obama berjanji akan menarik pasukan AS secara bertahap. Hal ini karena Obama sangat memahami bahawa selama ini hegemoni AS terhadap dunia semakin pudar, akibat pendudukan AS terhadap Iraq yang tidak berdasarkan justifikasi kuat, di samping AS juga rugi besar di Iraq.

Sehingga Obama memfokuskan terhadap Afghanistan, untuk kembali berusaha mendapat sokongan penuh daripada Eropah dan dunia. Hal inilah yang tidak dilakukan oleh Bush dan Republik selama ini, kerana Bush melakukan serangan di banyak wilayah, sehingga AS nyaris kehilangan sokongan Eropah dan keharmonisan dengan dunia.

Dalam menjalankan roda pemerintahan AS, rancangan Obama nampak lebih rapi, iaitu memfokuskan Afghanistan dan Pakistan terlebih dahulu, kemudian AS berusaha mendapatkan sokongan internasional atas campur tangan di kedua negara tersebut, kemudian barulah tiba giliran Iraq, Syria, Mesir, dan negara Islam lainnya.

Rancangan inilah yang akan dijalankan oleh AS dan Zionis untuk kembali menampakkan wajah di hadapan dunia, setelah 8 tahun mendapat cercaan pemerintahan Bush. Hanya ini yang diinginkan AS, sedangkan Obama hanyalah korban dari strategi AS yang diarahkan Zionis.

Wallâhu a'lam bi al-shawâb.

Profil penulis : Muhammad Yasin Jumadi, lahir di Banda Aceh pada 26 Agustus 1987. Saat ini sedang kuliah di Universitas Al Azhar, Fakultas Syariah wa Al Qanun (Islamic Law and Jurisprudence).

AIDC menterjemah artikel eramuslim.com. Artikel asal klik di sini

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

betul,siapa yang jadi presiden u.s...hatta kalau ada nanti orang islam pun..kaitan dengan israel memang tak dapat dielakkan..mereka penyumbang dana terbesar dan terlibat dalam pembinaan negara bangsa amerika..apa-apa pun jangan beri harapan..tiada yang berubah..cuma takut...keadaan akan jadi lebih buruk..teringat zaman PAS memboikot U.S dahulu..sekarang senyap kerana bos pro Amerika hehe
wassalam