MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

8 Okt 2008

Salah Itu Obama, Salah Tu... Ambil Anwar



Salah Itu Obama, Salah Tu... Ambil Anwar

Oleh penduduk

"Wednesday, October 08, 2008

Amerika sekarang sedang hadapi masaalah ekonomi dan kewangan yang sangat tenat.

Ekonomi mereka sudah tidak mengembang dengan pesat dan kenaikan minyak betul=-betul menyusahkan mereka. Krisis sub-prime dan kegagalan institusi kewangan, insurans, dan perbankan begitu besar hingga menyerupai Great Depression sebelum Perang Dunia.

Disamping itu, belanjawan ketenteraaan Amerika di Afghanistan, Iraq dan lain-lain tempat sudah diluar jangkaun kemampuan.

Dewan Senat Amerika pula melakukan kesilapan besar untuk meluluskan bailout sebanyak US$700 billion. Ini tidak akan memperbaiki keadaan.

Amerika sepatutnya mengikuti program IMF untuk membiarkan pasaran bebas memainkan peranannya. Biar yang berkebolehan, naik. Yang tidak effisen, tidak boleh dibantu dan disokong tidak henti-henti.

Untuk memulihkan ekonomi, Amerika patut berhentikan projek-projek pembangunan.

Ia patut digandingkan dengan polisi kewangan - menaikkan kadar faedah dengan mendadak, 30% dari pinjaman Bank patut disuruh bayar balik segera, bayaran minima kredit kad patut diturunkan dari 10% ke 5%, pinjaman jual beli kenderaan dikurangkan, dan lain-lain.

Husin tadi mendengar debat antara Obama melawan McCain.

Semasa disoal oleh Tom Brokaw, moderator debat, Tom Brokaw siapa mereka akan ambil sebagai Setiausaha Perbendaharaan (Secretary of Treasury) untuk menyelesaikan masaalah ekonomi.

McCain hanya jawab, "Bukan anda, Tom". Obama pula cadangkan Pengurus Dana hebat, Warren Buffet.

Salah tu Obama, salah.

Ambil Anwar Ibrahim sebagai Setiausaha Perbendaharaan.


Anwar adalah konsultan World Bank. Dan, juga pakar dalam program baik pulih ekonomi IMF. Walaupun dia hanya ijazah Malay Studies, keluar dari penjara dia jadi Adjunct Professor di Georgetown University dan hebat bercakap mengenai akauntabiliti dan Masyarakat Madani sampai ke Oxford dan Harvard.

Pendik kata, apa dia cakap, Amerika akan dengar. Mustahak tu.

Dialah Menteri Kewangan semasa Malaysia membangun dengan pesat. Minyak tak naik, ketika Anwar Menteri Kewangan.

Anwar tidak ada kroni, tidak rasuah, tidak main politik wang untuk menjatuhkan Tun Ghaffar Baba, tidak guna wang untuk bayar ADUN Sabah lompat parti dari PBS, dan tidak tolong adik beradik dia jadi Penasihat KDEB.

Nalla fitnah pasal duit RM60 juta. Azizan dan Saiful hanya fitnah.

Betul, itu yang dia cakap. Tak akan sampai nak bersumpah.

Jika Dr Mahathir tidak kacau dia, Anwar sudah pasti akan selamatkan masaalah krisis matawang tahun 1997. Malaysia lakukan bailout dan Selective Currency Control pada tahun 1997 kerana tidak mahu program IMF.

Walaupun Dr Mahathir dilihat berjaya pulih ekonomi, sejak tahun 2004 hingga sekarang, 2008, ekonomi menjadi caca marba dan teruk. Ini menunjukan program pembaikan pulih ekonomi tahun 1998/2000 gagal.

Obama, ambil Anwar.

Semasa menjadi Menteri Kewangan dulu, dalam setahun Time Magazine gelarnya sebagai Minister of Finance of the Year. Margret Thatcher siap kata, "Kalau ada pilihan, dialah Menteri Kewangan yang dia mahu."

Rugi tak ambil.

Dalam setahun, dia akan jadi Setiausaha Perbendaharaan of the Year. Selesai masalah Amerika. Percayalah guna cara IMF, tak payah bailout.
Nukilan Husin Lempoyang Pada 11:30 AM

http://the-antics-of-husin-lempoyang.blogspot.com/2008/10/salah-itu-obama-salah-tu-ambil-anwar.html"

sumber - Tranungkite

6 ulasan:

Kembara Politik berkata...

Bulleyes!!!

beruang berkata...

Iya lorr, ambil itu Bapak Liwat lorr. mesti ini Malaysia sula kaya laya macam Bapak Liwat juga. Talak perlu kelija kuat macam saya, jual tau foo fah hali-hali. Itu Bapak Liwat ada teori penyelamat Malaysia no 1 in the world. Letak saja Malaysia lalam pilamid mata satu, mesti semua akan ok. Kelajaan manyak degil maaa. Lulu, kalau ikut cakap Bapak Liwat, malaysia talak akan jadi macam sikalang. Malaysia akan jadi kaya laya, tapi hanya mimpi saja lorrrrr.... Luluk atas kelusi goyang-goyang, yg olang-olang tua suka luluk, kemudian mimpi jadi kaya laya sambil makan tau foo fah tepi pantai sama shakila juga beyonce.

Mimpi memang selonok juga mengkhayalkan. tetapi lealiti kena fikil dengan teliti. Bukan macam itu Bapak liwat, sendili sula mewah, harta simpan 7 ketulunan pun talak habis punya, amu kasi susah sama lakyat hali-hali.

beruang berkata...

Haiyya, wa manyak gelam sama itu Bapak Liwat. Hali-hali dia bikin issue saja. Mau olang lupa sama pelangai jahat dia ka? Ohhhh mungkin tilakkkkk.

Kepala sumua penyokong-penyokong cucuk hidung Bapak Liwat, sila ambil pelhatiaan. Ini altikel ialah mau belitau itu Bapak Liwat talak guna punya olang, Sindilan, bukan betul-betul punya maaaa. Mau cakap dia talak pandai ekonomi, tapi pandai eko no money saja, kasi banklap Malaysia. Pu yau, pu yau, pu yauuuuuuu.

institut peradaban melayu, universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 berkata...

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Truth prevails berkata...

"Washington Post said,go to hell to ANWAR, just not worth it, following the failure of 916..."

..geget jali lorrr,mole angan2 celupa itu Mat Jinin.....

KhairulAqmal berkata...

hahaha. anwar memang diperlukan di sana. tapi kat Malaysia. mintak maap.