MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

30 Okt 2008

Pemuda PAS tidak wajar bantah pelantikan Low Siew Moi di PKNS kata DAP




Pemuda PAS tidak wajar bantah pelantikan Low Siew Moi di PKNS kata DAP


DAP menyifatkan bantahan Pemuda PAS terhadap cadangan supaya dimansuhkan 30 peratus pemilikan bumiputera dalam syarikat tersenarai sebagai berpunca daripada salah faham walaupun berniat baik.

Begitu juga dengan bantahan PAS Selangor terhadap pelantikan Low Siew Moi sebagai pemangku pengurus besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), kata setiausaha publisiti DAP kebangsaan, Tony Pua.

Menurutnya, ketua Dewan Pemuda PAS pusat, Salahuddin Ayub berkata ekuiti 30 peratus itu mesti dikekalkan dan "perlu dipertahankan walaupun jika sasarannya telahpun dicapai".

"Menurut beliau, sebelum tahun 1969, ekuiti orang Melayu adalah hampir kosong dan selepas 40 tahun, ia hanya mencapai 19 peratus. Jika ini berterusan, kita memerlukan 20 tahun lalu untuk mencapai
sasaran 30 peratus itu," kata Pua yang juga ahli Parlimen Petaling Jaya Utara.

Menurut Pua lagi, kegagalan bumiputera untuk mencapai sasaran 30 peratus ekuiti - walaupun hampir 40 tahun Dasar Ekonomi Baru (DEB) dilaksanakan - hanya membuktikan bahawa pencapaian ekuiti menerusi pengawalan peraturan, tidak akan mencapai matlamat untuk meningkatkan kekayaan bumiputera dalam tempoh masa yang singkat.

"Malah, 19 peratus sasaran pemilikan kekayaan itu, jika tepat, tidak berganjak sejak tahun 1990-an," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sehubungan itu, Pua berkata, untuk membolehkan bumiputera mencapai sasaran 30 peratus pemilikan kekayaan negara itu, maka adalah penting bagi pasaran modal diliberalisasikan untuk menarik modal global.

'Rakyat Malaysia rugi'

Menurutnya lagi, matlamat negara untuk menjadi pusat kewangan serantau sejak 1980-an telah terjejas kerana Malaysia telah ketinggalan di belakang banyak pusat-pusat kewangan yang lain di rantau ini.

Pua berkata, Bursa Saham Kuala Lumpur, sehingga 1993, merupakan bursa saham kedua terbesar di rantau Asia-Oceania, tetapi hari ini ia telah terkeluar daripada senarai 10 bursa teratas, dan ketinggalan kepada pasaran kewangan di Singapura, India, China, Taiwan, Korea Selatan, Australia dan New Zealand.

Akibatnya, kata beliau, bukan sahaja syarikat asing tidak berminat dengan bursa Malaysia, malah syarikat di Malaysia sendiri juga beralih kepada pasaran kewangan yang lebih menarik.

Akhirnya, tegas Pua, yang rugi adalah rakyat Malaysia sendiri.

Oleh itu, katanya, langkah progresif ke arah meliberalisasikan pasaran kewangan, akan membolehkan perkembangan ekonomi yang lebih dinamik, dan disertai dengan pewujudan kekayaan yang lebih besar.

"Pasaran yang lebih liberal juga akan memangkin tenaga kerja yang lebih produktif, yang mampu bersaing secara sama rata dalam ekonomi global," katanya.

Pelantikan Low

Menurut Pua lagi, PAS Selangor juga salah faham dalam reaksinya terhadap pelantikan Low sebagai pemangku pengurus besar PKNS.

Katanya, ini kerana Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim telah pun menyatakan dengan jelas bahawa buat masa ini, Low adalah individu paling layak untuk mengisi jawatan tersebut.

Dengan itu, tegas Pua, ia bermakna Low mampu menguruskan PKNS secara lebih berkesan dan cekap, yang seterusnya akan memberi faedah kepada negeri Selangor.

Selaras dengan dasar-dasar kerajaan Pakatan Rakyat, katanya, rakyat termiskin di Selangor, yang sebahagian besarnya bumiputera, akan mendapat manfaat daripada faedah tersebut.

"Keturunan pengurus besar tersebut tidak patut dipersoalkan sama sekali. Adalah mengecewakan apabila bantahan (terhadap pelantikan Low), dibuat berasaskan perspektif kaum dan tidak dari segi kualitinya," kata Pua.

Dalam hal ini, beliau berharap, PAS tidak akan hanya melihat pada perkara yang kecil semata-mata, tetapi juga turut mengambil kira soal yang lebih besar daripada itu.

sumber- Malaysiakini.com




4 ulasan:

Al Haadi berkata...

Sayang, habis Perjuangan Allahyarham Dato Harun yang cipta PKNS nak meramaikan org Melayu di Bandar

Jamo berkata...

Begitu juga bakal dan sedang berlaku di Perak dengan menggunakan Nizar, silap2 PKNP bakal menjadi fasa kedua selepas PKNS. Kedua-dua negeri akan menjadi mangsa kerakusan DAP dari segi, tanah, ekonomi dan pentadbiran dan P.Pinang menjadi pusat memperkembangkan ideologi DAP. Yang sedihnya ada seekor Melayu yang menjadi ketua Pakatan Rakyat yang menyokong dan sedang cuba membinasakan hak-hak melayu dan memberi ruang membawa ideologi Islam Moderate yang akan memberi ruang kepada orang lain mempertikaikan Islam dan secara tidak langsung melemahkan dan memperlekehkan Islam dari mata kasar bukan Islam. Boleh dikatakan fahaman SYIAH juga bersangkut-paut dengan ideologi Islam moderate yang cuba diamalkan.

Tidak ketinggalan juga Gerakan & MCA juga telah terpengaruh dengan agenda DAP.. Melayu nak kata apa, bila tak bersatu.. masih dibuai dengan mimpi indah. Proses kelayakan pencalonan pun macam nak berperang.. bergaduh sana-sini demi siapa nak berkuasa. Bila mereka2 nie dicabar, tidak pulak menampakan tindakan membantah secara berkesan.. ala-kadar sahaja.. Berapa kerat sahaja yang bersuara tapi yang lainnya sedang dikerat habis-habisan..

Unknown berkata...

Melayu sudah sedar,

Pakatan Rakyat (PR) bukanlah berpihak kepada mereka. Melayu yang masih berada di dalam PR adalah anjing kepada cina-cina DAP.

Bodohnya memotong tangan sendiri dan memberi buaya darat DAP makan. Silap-silap bukan tangan yang dipotong itu dimakan, tapi seluruh badan menjadi mangsa.

Melayu macam Pak Nizar, Pak khalid, pak Nik Aziz, Pak Anwar, Pak Hadi dan seluruh Melayu yang sebanggang dengannya memang bakal membakar bangsa dengan tangan2 mereka sendiri.

Kerana PR lah.. kini nasib melayu terancam dan kaum CINA dan India makain berani menafikan hak bumiputra.

Perpaduan bagai makin dirobek2 dan ia bagai akan terungkai hanya menanti saat dan ketikanya.

semoga Allah, selamatkan melayu dan hapuskan pengkhianat bangsa yang keji itu.

Ikhlas,
tintawarisan
www.empayar-malaya.blogspot.com

HANG LEKIR berkata...

Assalamualaikum,

Sekarang ni dan dulu pun orang Melayu sudah jadi bodoh krn nak memenangi hati orang Cina.Sepatutnya lantik orang Islam jadi pemimpin sebagaimana yg diamalkan Rasulullah s.a.w