MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

14 Sep 2008

NED dan Modus operandi 'Projek Demokrasi’ dunia

Kesemua yang berada di dalam gambar di atas adalah peneraju utama NED. Dari kiri Anwar Ibrahim (Panelis/Islam), Tom Donahue (Naib Pengerusi NED), Judy Shelton (Ahli lembaga Pengarah NED) , Senator US, Bill Brock (bekas Pengerusi NED ), Lorne Craner (Presiden IRI /Yahudi), Zainab Bangura, (Panelis/Islam) , Robert Miller (Bendahari NED), Jean Bethke Elshtain (Setiausaha NED /Yahudi),Ellie Larson (Pengarah Eksekutif Solidarity Center) , John Earl Haynes (Perpustakaan Kongres Amerika, Bahagian Manuskrip), Carl Gershman (Presiden NED/Yahudi) , Howard Wolpe (ahli lembaga Pengarah NED / Yahudi) ,Tom Daschle Ahli Lembaga Pengarah NDI/Yahudi) , Gregory Meeks (ahli Lembaga Pengarah NED) , Ken Wollack (Presiden NDI/Yahudi) , John Sullivan (Pengarah Eksekutif CIPE) dan Donald Payne (bekas Ahli Lembaga Pengarah NED)

NED dan Modus operandi 'Projek Demokrasi’ dunia


oleh William Blum,

“ Banyak yang telah kita lakukan pada hari ini secara rahsianya telah dilakukan 25 tahun dahulu oleh CIA”, Allen Weinstein,telah memberikan pertolongan dalam merangka penggubalan udang-undang yang membawa kepada penubuhan National Endowment for Democracy-NED (Pembiayaan Kebangsaan untuk Demokrasi).

Pada akhir 1970-an merupakan tempoh masa yang istimewa. Didorong oleh Watergate – Jawatankuasa Gereja Senat, Jawatankuasa Dewan Puncak dan Suruhanjaya Rockefeller menyiasat CIA.

CIA telah mendapat nama yang terlalu buruk dan ianya menyebabkan kuasa yang dimiliki merupakan sesuatu yang memalukan.

Sesuatu perlu dilakukan. Pada 1983, di bawah Presiden Reagen, NED telah ditubuhkan untuk “menyokong institusi demokratik di seluruh dunia melalui usaha persendirian, bukan badan kerajaan.”


Dr. Allen Weinstein (kanan) sedang mengangkat sumpah untuk taat setia berkhidmat kepada Amerika Syarikat, di US Capitol, Februari 16, 2005. Isterinya, Adrienne Dominguez, sedang memebantunya memegang kitab Injil sebagai upacara rasmi sumpah tersebut. Allen Weinstein adalah bekas pelarian Yahudi Russia merupakan antara peneraju utama projek demokrasi Amerika. Penah menjadi Presiden The Center for Democracy (1985-2003), Ahli Lembaga Pengarah, the United States Institute of Peace, Pengerusi, the Woodrow Wilson Presidential Library's dan Penasihat Foreign Policy Association's

Allen Weinstein, Presiden dan CEO of the Center for Democracy (no 2 dari kiri) dan Hakim Mahkamah Tertinggi Amerika, Sandra Day O'Connor (no 4 dari kiri). Kedua-dua Yahudi ini merupakan tulang belakang penting kerajaan Amerika

Sandra Day O'Connor (no 3 dari kanan) dan Anwar Ibrahim (no 3 dari kiri) dalam meeting Foundation For The Future, organisasi tajaan Amerika.


Pada 1991, Allen Weinstein, yang telah memberikan pertolongan dalam merangka penggubalan udang-undang yang membawa kepada penubuhan NED, tanpa berselindung mengatakan : “ Banyak yang telah kita lakukan pada hari ini secara rahsianya telah dilakukan 25 tahun dahulu oleh CIA.” (1). Sebenarnya, CIA melaburkan wang melalui NED.




NED campur tangan di dalam hubungan di negara- negara luar dengan memberikan dana, kemahiran teknikal, latihan, bahan-bahan pelajaran, komputer, mesin faks, mesin fotokopi, dan kereta kepada kumpulan politik yang terpilih, organisasi masyarakat, kesatuan, puak penentang, kumpulan pelajar, penerbit dan akhbar, dan sebagainya.

Program NED secara umumnya menyampaikan falsafah bahawa rakyat lebih baik dilayan di bawah perniagaan bebas, kerjasama antara kelas, penawaran secara kolektif, campur tangan kerajaan yang minima dalam ekonomi dan berlawanan dengan sosialisme. Ekonomi pasaran bebas disamakan dengan demokrasi, perubahan dan pembangunan. Penghargaan pelaburan luar dititikberatkan.

Dari 1994 hingga 1996, NED menganugerahkan lebih dari $2,500,000 kepada American Institute for Free Labor Development (Institut Amerika untuk Pembangunan Buruh Bebas), yang pernah CIA gunakan selama berdekad-dekad untuk kesatuan-kesatuan progresif, bergerak secara subversif.(2)

NED telah menaja kesatuan yang mempunyai dasar sederhana dan berhaluan kanan untuk menentang kesatuan pro-pekerja militan di Perancis, Sepanyol dan di negara lain.

Di Perancis (1983-1984), NED menyokong sebuah kumpulan yang menyerupai “kesatuan pekerja” untuk menentang “organisasi profesor yang berhaluan kiri ”. Ia menaja seminar, poster, buku dan risalah. (3)

Satu program NED pada tahun 1997-1998 adalah : “ Untuk mengenal pasti halangan kepada pembangunan sektor swasta di peringkat tempatan dan persekutuan di Yugoslavia dan menekankan perubahan perundangan….[dan] membangunkan strategi untuk perkembangan sektor swasta.” (4 )

Kritikan Presiden Milosevic telah disokong oleh geran daripada NED selama bertahun-tahun.

Nicolás Ardito Barletta Vallarino ditaja oleh CIA dalam pilihanraya Panama. Bekas pensyarah Universiti Chicago, Amerika (1973-1978), bekas Naib Presiden untuk Amerika Laatin dan Caribbean di World Bank. Bertanding sebagai calon Presiden Panama mewakili parti PRD (Democratic Revolutionary Party) yang dibantu kuat oleh CIA dan Manuel Noriega (Ketua Pasukan Pertahanan Panama). Dilantik menjadi Presiden Panama pada 11 Oktober 1984 hingga 28 September 1985. Pada 13 November 1984, beliau meminjam dana IMF sebanyak US$603-million yang telah membebankan rakyat. Akibat kemarahan rakyat itu beliau terpaksa meletak jawatan sebagai Presiden.


Disebabkan kontroversi pada 1984 – apabila NED membiayai calon presiden Panama yang disokong oleh Noriega dan CIA – Kongres menggubal satu undang-undang yang melarang penggunaan dana NED “untuk membiayai kempen calon-calon untuk pejabat awam”. (5)

Ianya tidak sukar untuk mengatasi larangan ini.

CIA telah menaja Arturo Cruz dalam pilihan raya Nicaragua pada 1984. Tetapi calon tajaan itu tewas dan CIA membayar gaji bulanan sebanyak $6000 kerana sanggup menjadi proksi Amerika. Beliau berhijrah ke Amerika melanjutkan pengajian di International Relations di the Paul H. Nitze School of Advanced International Studies at Johns Hopkins University pada tahun 90-an dan pernah menjadi fellow di Hudson Institute in Washington DC.


NED berjaya mengangkat Violeta Barrios de Chamorro menjadi Presiden Nicaragua pada 1990. John Stauber dan Sheldon Rampton menulis bahawa dakam pilihan raya Nicaragua 1990 , "Presiden George H W Bush telah bersetuju NED memberi sumbangan berjuta-juta untuk kempen calon pembangkang Violeta Chamorro". Calon proksi Amerika itu menang 55 peratus undi dan berjaya dilantik Presiden melalui manipulasi ketenteraman awam



NED telah berjaya memanipulasi pilihan raya di Nicaragua pada 1990 dan Mongolia pada 1996. Ia juga membantu dalam menggulingkan kerajaan yang dipilih secara demokratik di Bulgaria pada 1990 dan Albania pada 1991 dan 1992.

Marc Bazin,bekas pegawai bank Dunia calon tajaan NED dalam pilihanraya 1990 di Haiti. NED telah melaburkan $36juta untuk membantunya. Beliau mendapat 14% daripada pengundian dan calon lawannya Jean-Bertrand Aristide memperolehi 67%. Walaupun Jean-Bertrand Aristide dipilih oleh rakyat, beliau kemudiannya digulingkan pada 1991 oleh pasukan tentera yang ditaja oleh NED dan USAID. Kerajaan sementara tentera telah melantik Marc Bazin sebagai Perdana Menteri pada 4 Jun 1992.


NED sibuk di Haiti pada 1990-an dalam mewakili kumpulan berhaluan kanan yang bergabung dalam kumpulan pembangkang kepada bekas Presiden Jean-Bertrand Aristide dan ideologinya yang progresif. (6 )

NED menyatakan bahawa misinya mengajar tentang asas demokrasi dan pilihan raya kepada mereka yang tidak tahu, tetapi di kesemua lima negara yang disebutkan di atas, mereka sebenarnya telah mengamalkan pilihan raya yang bebas dan adil.

Masalahnya pilihan raya di negara-negara tersebut telah dimenangi oleh parti politik yang tidak disenangi oleh NED.

NED masih menyatakan bahawa mereka terlibat dalam “pembangunan pembangkang” dan “menggalakkan pluralisme”.


“Kami menyokong orang ramai yang mereka tidak mempunyai suara dalam sistem politik mereka,
” kata seorang pegawai program NED, Louisa Coan.(7)

Tetapi NED tidak memberikan bantuan kepada pembangkang berhaluan kiri yang progresif di Mexico, El Salvador, Guatemala, Nicaragua atau Eropah Timur— atau di AS – walaupun kumpulan tersebut tertekan dari segi kewangan dan untuk membolehkan suara mereka didengari.

Walau bagaimanapun, kumpulan penentang dan media Cuba disokong dengan hebat sekali.

Oliver Laurence North, dari National Security Council (NSC) didapati bersalah kerana terlibat dalam kegiatan haram menjual senjata kepada Iran untuk melawan Iraq dan bantuan kewangan kepada kumpulan penentang (Contra) kepada Anastasio Somoza Debayle di Nicaragua. Aktiviti haram ini dibongkar di Amerika dan menjadi isu hangat yang dinamakan "Iran-Contra Affair". Hakikatnya pemenjaraan Oliver North sebagai kambing hitam untuk menutup rahsia penglibatan pentadbiran Ronald Reagen, Presiden Amerika menggunakan CIA dalam aktiviti jahat menumbangkan sesebuah kerajaan di negara luar. Oleh kerana operasi CIA di luar negara telah terbongkar, Reagen telah menubuhkan NED sebagai Yayasan Projek Demokrasi dan semua operasi jahat CIA sebelum ini diserapkan ke dalam NED. Maknanya NED adalah wajah baru bagi operasi rahsia CIA.


NED memainkan peranan yang penting dalam hubungan Iran-Contra pada 1980-an, membiayai komponen “Projek Demokrasi” yang bergerak secara rahsia oleh Oliver North .

Rangkaian ini menswastakan dasar luar Amerika , dengan melancarkan peperangan, menjalankan kegiatan senjata dan dadah, serta terlibat dalam aktiviti-aktiviti lain.

Pada 1987, jurucakap Rumah Putih menyatakan bahawa mereka yang berada di NED “menjalankan Projek Demokrasi” (8)

NED merupakan teraju awam untuk Projek Demokrasi, yang dijalankan secara rahsia.

Foto kiri, Ferdinand Marcos bersama isterinya Imelda Marcos. Foto tengah, Ninoy Aquino or Benigno S. Aquino, Jr ditembak mati di Manila International Airport pada 21 Ogos 1983. Ninoy adalah bekas Senator yang menjadi pengkritik paling lantang Ferdinand Marcos. Foto kanan Cory Aquino balu kepada Ninoy Aquino telah dipilih menjadi Presiden Filipina pada 1986. CIA telah memainkan peranan menaikkan Ferdinand Marcos menjadi Presiden Filipina paling lama iaitu 1965-1986. Pembunuhan Ninoy Aquino (1983) dikaitkan dengan peranan CIA melalui arahan Imelda Marcos untuk mengekalkan suaminya menjadi Presiden. Selepas pembunuhan suaminya, Cory Aquino telah berhijrah ke Amerika dengan mendapat suaka politik di negara itu. Di Amerika, Cory telah melobi kerajaan Amerika untuk membantunya menjatuhkan Ferdinand Marcos. Sekali lagi CIA telah membantu Cory Aquino memenangi pilihanraya Filipina dan dipilih menjadi Presiden Filipina baru bermula dari 1986 hingga 1992. Beliau dianggap Presiden Filipina proksi Amerika kerana kemenangannya bergantung kepada sokongan kuat kerajaan Amerika.


Wan Azizah Wan Ismail, Joseph Ekstrada, Cory Aquino dan Anwar Ibrahim. Anwar selalu berulang alik ke Filipina kerana mempunyai hubungan baik dengan bekas-bekas Presiden Filipina iaitu Ekstrada dan Cory Aquino



NED juga menjalankan satu kempen pelbagai peringkat untuk menentang pemberontakan yang berhaluan kiri di Filipina pada pertengahan 1980-an, menaja organisasi persendirian, termasuk kesatuan dan media.(9)

Ini adalah replika kepada operasi CIA yang lazim bermula dari zaman pra-NED.

Luis Posada Carriles, pengganas Cuba telah dibiaya oleh Ronald Reagen melalui dana CANF(Cuban-American National Foundation),iaitu satu yayasan khas yang ditaja oleh CIA. Amerika akan menggunakan watak yang mempunyai rekod jenayah seperti Luis Posada Carriles untuk menjatuhkan Castro


Di antara 1990 dan 1992, NED mendermakan sebanyak $ 250,000 kepada Tabung Kebangsaan Cuba-Amerika. Kumpulan anti-Castro, ultra-fanatik ini, kemudiannya menaja Luis Posada Carriles, salah seorang daripada pengganas yang produktif dan tiada belas kasihan pada zaman moden. Dia terlibat dalam letupan kapal terbang Cuba pada 1976 yang membunuh 73 orang. Pada 1197, dia terlibat dalam letupan di Hotel Havana. (10)

Nota : Terjemahan daripada rencana asal bertajuk " NED and 'Project Democracy", tulisan William Blum, I Januari 2000 . Artikel asal klik di sini

Nota kaki :

1. Washington Post, Sept.22, 1991
2. NED Annual Reports, 1994-96
3. NED Annual Report, Nov.18, 1983 to Sept.30, 1984, p.21
4. NED Annual Report, Nov.18, 1983 to Sept.30, 1984, p.21
5. Lihat NED annual reports of the 1990s
6. Haiti: Haiti Progres, May 13-19, 1998
7. New York Times, Mar.31, 1997, p.11
8. Washington Post, Feb.16, 1987; juga lihat New York Times, Feb.15, 1987, p.1
9. San Francisco Examiner, Jul.21, 1985, p.1
10. New York Times, July 13, 1998

Sumber : From Rogue State: A Guide to the World's Only Superpower, 2000

artikel berkaitan :

1. "NED,NDI & IRI, Projek Demokrasi Amerika untuk menakluk negara-negara luar", oleh Ron Paul, Ahli Republikan.

2. "NED - Projek Demokrasi Amerika & CIA kuasai dunia", oleh Hernando Calvo Ospina, wartawan dan penulis buku, Bacardi: the Hidden War.











Tiada ulasan: