MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

16 Sep 2008

16 Sept : Kenyataan media Anwar Ibrahim


16 Sept: Kenyataan media Anwar Ibrahim


Hari ini rakyat Malaysia menyambut Hari Malaysia - hari di mana negara kita menjadi satu dan rakyatnya bersatu. Hari ini mempunyai makna baru. Selepas bertahun berjuang, melawan sistem yang dilanda dan mengabaikan prinsip keadilan - kita sekarang berada di ambang kemenangan.

Hasrat kita untuk membina semula negara dan menyatupadukan rakyat Malaysia sebagaimana yang dicita-citakan oleh pejuang-pejuang kemerdekaan sudah semakin dekat.


Keadaan ekonomi yang merudum jatuh dengan kadar pengangguran dan inflasi yang tinggi telah menyebabkan rasa tidak puas hati rakyat yang meluap-luap.


Hubungan antara kaum menjadi tegang, diburukkan lagi dengan propaganda oleh media yang dikawal oleh kerajaan. Pentadbiran sekarang gagal untuk menawarkan jawapan buat negara kita keluar dari kedudukan sukar ini.


Pakatan Rakyat yakin dapat menyelamatkan Malaysia dari masalah ekonomi dan politik berbaur perkauman.


Kami akan melaksanakannya secara bertanggungajwab, menuruti prinsip undang-undang dan tidak akan sama sekali menjejaskan keselamatan dan kestabilan negara dan rakyat negara ini.


Pakatan Rakyat kini memiliki majoriti yang selesa untuk membentuk sebuah kerajaan baru yang stabil. Kerajaan baru yang mencerminkan masyarakat Malaysia yang majmuk.


Jesteru itu kami ingin duduk semeja dengan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk melaksanakan peralihan kuasa secara bertanggungjawab, lancar dan aman.


Hasrat ini telah kami sampaikan kepada Perdana Menteri melalui surat yang dikirimkan pukul 2.30 petang semalam.


Dengan mandat ini kami bertekad untuk melaksanakan peralihan kuasa yang aman. Kami tidak ingin berulangnya peristiwa yang berlaku sewaktu mengambil alih kuasa di negeri Perak dan Selangor, di mana dokumen milik kerajaan negeri di lupuskan oleh pentadbiran terdahulu.


Kami mengingatkan kepada elemen radikal di dalam Barisan Nasional agar tidak menyalahgunakan kuasa serta menahan para penyokong Pakatan Rakyat. Penyiasatan yang dibuat secara tergesa-gesa oleh BPR terhadap Dato Seri Yong Teck Lee selepas mengumumkan akan membuat undi tidak percaya terhadap Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi merupakan di antara taktik yang kita tolak. Penggunaan ISA terhadap Ahli Parlimen Teresa Kok merupakan contoh untuk menghalang perubahan dengan tidak mengikut lunas-lunas perundangan.


Justeru itu kami ingin duduk semeja dengan Perdana Menteri Abdullah Badawi untuk melaksanakan peralihan kuasa secara bertanggungjawab, lancar dan aman. Hasrat ini telah kami sampaikan kepada Perdana Menteri melalui surat yang dikirimkan pukul 2.30 petang semalam dan kami menuntut beliau memberi perhatian terhadap beberapa perkara seperti berikut :


1) Agar Barisan Nasional tidak menghalang ahli Parlimennya dari bertindak menurut suara hati mereka, hak yang dijamin undang-undang serta keputusan yang mereka buat tanpa paksaan.


2) BN tidak boleh menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri untuk menahan ahli Parlimen yang berhasrat untuk menyertai Pakatan Rakyat atau ahli parlimen Pakatan Rakyat yang berjumlah 82 itu.


3) Kerajaan BN tidak seharusnya menggunakan kuasa darurat, kuasa polis, atau menggantung perlembagaan mahupun membubarkan parlimen di dalam usaha mereka untuk menghalang Pakatan Rakyat dari berkuasa.


4) Dan Kerajaan Barisan Nasional tidak membuat sekatan jalan raya dan menghalang ahli Parlimen, dari memasuki Parlimen dan juga institusi-institusi kerajaan lainnya.


Kami yakin Perdana Menteri berkongsi keperihatinan yang sama terutamanya berkenaan kebajikan rakyat dan keselamatan negara. Kami percaya beliau akan memastikan Barisan Nasional bertindak mengikut Perlembagaan dan prinsip-prinsip demokratik demi memastikan peralihan kuasa yang aman, serta tiada tindakan sabotaj untuk menghalang hasrat rakyat ataupun menggunakan retorik berbaur perkauman.


Kami menyeru masyarakat di semua lapisan agar memahami hasrat kami semata-mata untuk kebaikan negara ini.


Saya juga ingin mengingatkan media massa jangan lagi berada di dalam penafian dengan meneruskan propaganda bahawa kami berbohong. Kita sekarang berada dalam era baru maka saya menyeru media massa meninggalkan tabiat lama dan mengambil iltizam untuk meningkatkan profesionalisme kewartawanan.


Selepas pertemuan dengan Perdana Menteri, kami berhasrat untuk meneruskan gerak kerja kami sebagaimana yang digariskan oleh Perlembagaan Persekutuan di dalam kami membentuk kerajaan baru dengan perkenan Yang di-Pertuan Agong.



ANWAR IBRAHIM
Ketua Pembangkang
Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat

sumber - Mstar.online

Selasa September 16, 2008

16 Sept: Tidak dedah MP BN, Anwar nafi gagal tapi mahu temui PM

KUALA LUMPUR: Tarikh 16 September datang dan berlalu!


Pakatan Rakyat yang dinanti dengan penuh debaran akan mengumumkan senarai nama Ahli Parlimen yang bakal melompat parti itu, sekali gus membentuk kerajaan baru persekutuan tidak 'menjadi realiti'.


Sebaliknya kata Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim, beliau bersedia dan hanya akan mengumumkan nama-nama Ahli Parlimen BN kepada Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad terlebih dahulu.


"Sebaik sahaja jumpa Perdana Menteri, kita akan patuh mengikut Perlembagaan termasuk mendapatkan perkenan Yang di-Pertuan Agong," kata beliau pada sidang media yang padat di Ibu Pejabat PKR di sini petang ini. Sidang media itu bermula pukul 2.25 petang dengan dihadiri pemimpin-pemimpin komponen Pakatan Rakyat - PKR, DAP dan PAS.


PAS diwakili oleh Setiausaha Agungnya, Kamaruddin Jaafar dan DAP pula Tan Kok Wai, Naib Presidennya dan Ahli Parlimen Cheras.


Isteri Anwar, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail merupakan Presiden PKR.


Katanya, tujuan beliau ingin mengadakan pertemuan dengan Abdullah adalah bagi memastikan proses peralihan kuasa dalam kerajaan berjalan dengan lancar dan aman.


"Kami tidak ingin berulangnya peristiwa yang berlaku sewaktu mengambil alih kuasa di negeri Perak dan Selangor, di mana dokumen milik kerajaan negeri di lupuskan oleh pentadbiran terdahulu.


"Kita faham bukan senang bagi Umno dan Barisan Nasional (BN) menghadapi perkara ini (perubahan kerajaan) kerana mereka sudah terlalu lama dalam kerajaan.


Sambil menambah Perdana Menteri kini berada dalam keadaan terdesak, Anwar berkata, Pakatan Rakyat akan memberikan ruang dan masa kepada beliau untuk bertindak secara bertanggungjawab dan menghormati kehendak rakyat.


Pakatan Rakyat mengumumkan sasaran membentuk kerajaan baru 16 September - sempena pembentukan Malaysia pada 1 April lalu - selepas pilihan raya umum 8 Mac.


Pada sidang media hari ini, sebagaimana dikatakan malam tadi dan beberapa kali sebelum ini, Anwar mengulangi mempunyai bilangan Ahli Parlimen yang mencukupi untuk membentuk kerajaan baru.


Kata beliau, Pakatan Rakyat mempunyai lebih daripada 31 Ahli Parlimen tambahan - daripada BN yang diperlukan bagi mencapai sasaran mereka.


"Kita dapat jumlah Ahli Parlimen yang melebihi keperluan minimum. Mereka mewakili semua kaum, kelompok dan wilayah," katanya.


Ketika ditanya butiran mengenai ahli-ahli Parlimen berkenaan, Anwar berkata: "Kalau umumkan sekarang mereka akan ditangkap kerana kita sudah tahu prosedur kerajaan."


Bagaimanapun Anwar berharap agar kerajaan BN tidak menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terhadap Ahli Parlimen yang akan menyertai Pakatan Rakyat ataupun menggunakan undang-undang darurat atau kuasa polis bagi menghalangnya menubuhkan kerajaan.


Berhubung soalan tindakan susulannya jika Abdullah enggan menemui beliau, Anwar berkata, Perdana Menteri tiada pilihan kerana ini dilakukan atas kehendak rakyat.


"Sama ada beliau suka atau tidak, yang penting kita ada jumlah yang cukup dan ini adalah kehendak rakyat, beliau tiada pilihan melainkan bersetuju mengadakan perbincangan," katanya yang mengaku tidak memberikan sebarang tempoh kepada Abdullah.


Bagaimanapun Anwar percaya Abdullah tetap akan bertemu dengan beliau sedikit waktu lagi untuk membincangkan proses peralihan kuasa dan pembentukan kerajaan baru.


Ditanya apakah janji beliau selepas ini jika beliau gagal membentuk kerajaan seperti yang diperkatakan sebelum ini, solan tersebut mengundang kemarahan Anwar.


"Janji apa? Kenapa nak sebut mengenai janji? Kita dah ada jumlah yang cukup untuk bentuk kerajaan baru," katanya dengan nada yang agak tinggi.


Anwar turut ditanya bilakah beliau akan mengadap bagi memohon perkenan Yang di-Pertuan Agong untuk membentuk kerajaan baru, beliau berkata perkara itu hanya akan dilaksanakan selepas beliau menemui Perdana Menteri.


Mengenai Kabinet baru beliau nanti setelah berjaya membentuk kerajaan, Anwar menjelaskan beliau sentiasa bersifat terbuka sama ada untuk memberi ruang kepada BN ataupun tidak.


"Saya mengambil sikap terbuka dalam soal ini, bagaimanapun ia perlu dibincangkan bersama komponen Pakatan Rakyat yang lain," katanya.


sumber - mstar.online


Surat Anwar bukan mengenai peralihan kuasa, kata Abdullah

KEPALA BATAS: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini berkata surat yang diterimanya daripada ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam bukannya berhubung peralihan kuasa.

Perdana Menteri berkata surat itu adalah berkaitan dengan situasi dalam negara dan perkara-perkara umum.

“Tidak ada satu surat pun yang dihantar yang berkaitan dengan pemindahan kuasa. Dia (Anwar) hantar surat tentang hal-hal umum yang berkaitan dengan situasi dalam negara,” katanya pada sidang akhbar pada majlis penyampaian dermasiswa dan sumbangan Hari Raya Aidilfitri di Dewan Seri Endon Yayasan Budi Penyayang di sini.


Di Kuala Lumpur, Anwar hari ini mendakwa telah menghantar surat kepada Perdana Menteri semalam untuk mengadakan pertemuan bagi membincangkan proses peralihan kuasa secara aman setelah mendakwa kononnya Pakatan Rakyat mempunyai cukup bilangan Ahli Parlimen untuk membentuk kerajaan baru

sumber - Berita Harian

3 ulasan:

Unknown berkata...

AKU MALASLAH NAK LAYAN ORANG GILA MACAM ANWAR IBRAHIM NIH.

Unknown berkata...

AKU MALASLAH NAK LAYAN ORANG GILA MACAM ANWAR IBRAHIM NIH.

Tanpa Nama berkata...

"APA PULA SELEPAS NI ANWAR OI?"

http://writtenbyhim.wordpress.com/2008/09/16/what-will-be-next-anwar/