MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

8 Jun 2009

Anwar, Shakespeare dan Liberalisme : Bagaimana Shakespeare Membebaskan Imaginasi Pemimpin Yang Dipenjarakan

Oleh : Melissa Western

Peranan Shakespeare dalam mengilhamkan salah seorang daripada banduan-banduan politik Asia Tenggara paling kontroversial akan dipromosi dalam satu kongres yang dihoskan oleh The University of Queensland bulan depan.

Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Profesor Datuk Seri Anwar Ibrahim, akan menjadi salah seorang ahli panel utama pada dalam Kongres Shakespeare Sedunia Kali Ke-VIII.


Mewakili suara untuk Islam sederhana dan progresif, Dr Anwar Ibrahim telah membaca hasil kerja Shakespeare sebanyak empat kali semasa dia menghabiskan masa enam tahun di penjara khas di dalam satu bilik kecil, penjara Malaysia.

Dr Anwar telah disabitkan kesalahan dan dipenjarakan akibat penyalahgunaan kuasa dan salah laku seks pada 1998. Dia telah dibebaskan pada September 2004 selepas Mahkamah Persekutuan Malaysia menggugurkan tuduhan itu.

“Saya melihat Shakespeare seperti satu tokoh utama dalam dimensi antarabangsa dan berperikemanusiaan,” Dr Anwar Ibrahim berkata.

“Dalam bilik penjara saya yang sepi, dengan jelas. Shakespeare muncul kepada saya seperti satu berlian genius untuk semua budaya"

“Saya berhutang budi kepada Shakespeare kerana saya dapat terbang jauh daripada sekatan kecil mereka melalui empat dinding semasa pemenjaraan untuk menjadi penonton utama karya lama yang genius ini.”

Dekan Eksekutif Fakulti Kesenian, Professor Richard Fotheringham, berkata amat penting Dr Anwar Ibrahim sebagai ahli panel utama dalam kongres yang pertama, 30 tahun sejarah kongres ini dilaksanakan di hemisfera selatan.

“Dr Anwar menggunakan Shakespeare sebagai satu cara untuk menghuraikan beberapa perkongsian yang amat penting antara agama-agama barat dan agama-agama timur, khususnya antara Kristian dan dunia Islam,” tambah Profesor Fotheringham.

“Disebabkan perkara ini dia berupaya untuk menghubungkan jurang budaya. Perkara ini begitu amat penting untuk kami dalam awal abad ke-21.”

Profesor Fotheringham, yang juga merupakan pengerusi Kongres berkata pengetahuan Dr Anwar Ibrahim tentang Shakespeare akan membawa ke satu tahap baru pemahaman kepada hasil kerja 'Bard' dalam abad ke-21.

“Kongres hanya diadakan setiap lima tahun, ini yang pertama sejak peristiwa malang 11 September 2001,” tambah Profesor.

“Memang yang menjadi perhatian adalah peranan Shakespeare dalam budaya yang menggunakan bahasa Arab dan meyakini kepercayaan Islam"

“Kita banyak jiran-jiran Islam dalam rantau kita, dan ia amat penting bercakap kepada mereka atas tapak kebudayaan yang biasa. Shakespeare membantu menyediakan tapak itu, ketika dia telah menjadi pengarang dunia.

Dr AnwarIbrahim juga akan memberi satu syarahan umum mengenai 'Islam dan Democracy' di UQ pada 20 Julai, 9.30am.

Hanya satu tahun sebelum dia dipenjarakan Dr Anwar Ibrahim dijangkakan akan mengambil alih kepimpinan Malaysia dan menggantikan Perdana Menteri ketika itu Mahathir Mohammad.

Dua pemimpin ini bertelagah mengenai dasar ekonomi semasa krisis kewangan Asia.

Pada September 1998, Dr Anwar Ibrahim memimpin satu demonstrasi di Kuala Lumpur mendesak pembaharuan dan telah ditangkap serta ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Dr Anwar Ibrahim kini adalah Profesor Jemputan dalam School of Foreign Service di Universiti Georgetown.

Semenjak 2004, dia juga mengadakan syaharan sebagai pensyarah di St Anthony College di Oxford dan di School of Advanced International Studies di Johns Hopkins University.

Dia seorang perunding Bank Dunia dalam pentadbiran dan akauntabiliti, pada Mac 2006 dia pernah dilantik sebagai Presiden Kehormat kumpulan London-based AccountAbility.

Mutakhir ini dia telah berucap dalam pelbagai acara termasuk dalam Presidential Fellows Lecture di Bank Dunia, ucaptama pada World Movement untuk Democracy Forum di Istanbul, ucapan berwibawa di Jeddah Economic Forum dengan bekas Naib Presiden Amerika Syarikat Al Gore, dan ucaptama untuk Institute Social dan Ethical Accountability di London.

Dr Anwar Ibrahim akan membuat satu ucaptama di Kongres Shakespeare Sedunia Kali Ke-VIII pada 9am pada hari Rabu 19 Julai di Brisbane City Hall.

Ahli panel lain untuk Kongres Shakespeare Sedunia Kali Ke-VIII termasuklah pengarang Queensland-born (dan alumni UQ) David Malouf, Pengarah Pentas Australia yang diiktiraf di seluruh dunia, Gale Edwards, Profesor University of Pennsylvania Ania Loomba dan Professor University of Auckland Michael Neill.

Kongres Shakespeare Sedunia Kali Ke-VIII akan diadakan di Brisbane City Hall, 16-21 Julai.

AIDC menterjemah artikel How Shakespeare freed a jailed leader’s imagination oleh Melissa Western,The University of Queensland. Artikel asal klik di sini










Tiada ulasan: