MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

5 Mac 2009

Anwar Dalang Sidang Bawah Pokok?



Anwar Ibrahim (Ketua Pembangkang) dalam satu kenyataan dalam Utusan Malaysia, 4 Mac 2009 "Bukan kehendak Speaker untuk mengadakan sidang DUN di bawah pokok. Sidang DUN yang diadakan pada hari ini sah dan mereka mempunyai agenda. (baca sini)".

Siapa Anwar untuk sahkan sidang tersebut? Apakah kuasa Anwar melebihi kuasa Sultan? Patutlah Sivakumar berani buat begitu. Sivakumar tidak boleh membuat sidang DUN tersebut jika merujuk kepada Artikel 36 (1) Undang-Undang Tubuh Negeri Perak.

Menurut Artikel 36 (1), hanya Sultan sahaja yang boleh memberi perkenan untuk sidang DUN diadakan. Tanpa perkenan dari Sultan maka, sidang tersebut adalah tidak sah.

Tindakan ini jelas merupakan satu perbuatan derhaka kepada Sultan. Selepas Nizar menderhaka pada 4 Februari 2009 dengan mengumumkan kepada media bahawa DUN dibubarkan tanpa perkenan Sultan. Pada 3 Mac 2009, giliran Speaker pula menderhaka dengan membuat "sidang bawah pokok" tanpa perkenan Sultan.

Apakah Anwar yang menjadi pembakar semangat kepada Nizar dan Sivakumar untuk berbuat begitu? Ketua pembangkang yang berbangsa Melayu ini boleh biarkan sahaja perbuatan derhaka berlaku pada Sultan Melayu?

Tindakan tegas dari segi perundangan harus diambil terhadap Nizar dan Sivakumar. Mereka sudah jelas mempermainkan institusi raja.

AZRINIZAM IBRAHIM
Presiden Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia (GPMM)

sumber - anginperubahan





Tiada ulasan: