MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

18 Jan 2009

Amerika taja Mahmoud Abbas menentang Hamas




Amerika taja Mahmoud Abbas menentang Hamas


Amerika telah menarik balik embargo (larangan mengeksport barang dagangan) terhadap kerajaan baru Palestin yang dipimpin oleh Mahmoud Abbas selepas dia membubarkan kerajaan yang dipimpin oleh Hamas.

Sebagai langkah pertama dalam pendirian terbaru pentadbiran Bush, Setiausaha Negara Condoleezza Rice berkata pada Isnin, dia akan meminta Kongres untuk mengkaji semula permintaan bantuan $86 juta yang telah diluluskan untuk kerajaan pimpinan Abbas, AP melaporkan.

“Kami memfokuskan pada hari ini dan akan datang untuk membantu kerajaan baru ini untuk mencari bertapak dan mula bekerja,” Rice memberitahu wartawan.

Langkah untuk menyambung pembayaran bantuan terus kepada kerajaan Palestin di Tebing Barat adalah bertujuan untuk memantapkan kedudukan kuasa Presiden Abbas dalam usahanya terhadap satu kumpulan yang dengan kuat enggan memihak kepada kepentingan Amerika.

Ini berlaku dua hari selepas Abbas membubarkan kerajaan yang dipilih secara demokratik dan menyingkirkan Perdana Menteri, Ismail Haniya dalam apa yang dijelaskan oleh Hamas sebagai coup d'etat (rampasan kuasa) terhadap demokrasi.

Keputusan Abbas diikuti dengan pengambilalihan Gaza selepas ia memaksa pengusiran pasukan Fatah yang setia kepada Abbas.

Dengan sokongan antarabangsa yang cepat dan meluas, Abbas membubarkan kerajaan dan mengangkat sumpah dalam kabinet 12 menteri yang diketuai oleh Salam Fayyad pada Ahad lalu.

Tetapi Hamas menolak kabinet baru sebagai tidak sah. “Kerajaan ini tidak sah,” kata jurucakap Hamas Sami Abu Zouhri, menambah, “Satu-satunya pengesahan adalah ia dengan bangga dalam menghargai pentadbiran Amerika dan penjajahan Israel.”

Kumpulan Hamas lebih dipilih rakyat Palestin berbanding dengan Fatah pada 18 bulan lepas enggan mengiktiraf Israel dan ini dianggap melanggar syarat untuk dunia Barat mengaturkan penglibatan diplomatik serta bantuan.


AIDC menterjemah artikel presstv.ir. Artikel asal klik di sini

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Amat menyedihkan menjual negara kerana wang dan kuasa..

kat Malaysia ada sorang..