MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

15 Dis 2008

Holocaust : Gus Dur Bela Yahudi, kecam Presiden Iran, Ahmadinejad



Holocaust : Gus Dur Bela Yahudi, kecam Presiden Iran, Ahmadinejad


Dalam satu persidangan bertema "Holocaust" di Ritz-Carlton Hotel, Jimbaran, Bali, pada 12 Jun 2007, mantan Presiden Republik Indonesia, Abdurahman Wahid mengajak rakyat membela holocaust. Ada apa dengan holocaust ?

Holocaust yang selalu didakwa sebagai pembunuhan jutaan orang Yahudi Eropah dan Afrika Utara pada masa Perang Dunia II. Baru-baru lalu, Iran mengadakan persidangan kontroversi, yang dihadiri oleh tokoh-tokoh terkemuka, termasuk golongan yang membantah wujudnya peristiwa holocaust itu.

Salah satu pesertanya yang turut membantah adalah Profesor Robert Faurisson dari Prancis. Faurisson, membantah wujudnya kamar gas seperti yang didakwa sebelum ini. Kerana bantahan itu, dia dikenakan hukuman penjara tiga bulan.

Selain Faurisson, seorang lagi yang turut mempersoalkan kewujudan perstiwa holocaust adalah Fredrick Toeben, seorang tokoh "revisionis" Australia. Akibat bantahan itu, Toeben dijatuhkan hukuman penjara di Jerman selama beberapa tahun kerana dianggap menyemai kebencian kaum.

Seorang penulis Amerika bernama Kaminsky juga pernah menyatakan bahawa tidak ada bukti kongkrit wujudnya peristiwa Holocaust semasa perang dunia II.

Karminsky menuding jari kepada pemerintah Amerika yang telah bersekongkol dengan Israel dalam kes penculikan para cendekiawan yang menentang kebenaran peristiwa Holocaust itu. Bahkan menurut Karminsky, Holocaust hanya sebagai alat Yahudi untuk menekan negara-negara Barat agar dapat meminta ganti rugi.

Difahamkan, pada dekad 1960-an, dari Jerman saja, Zionis telah meminta ganti rugi sebanyak 11 million dollar. Padahal, sekarang ini, terlalu banyak bukti yang menunjukkan bahawa dakwaan "6 juta Yahudi dibunuh oleh Nazi" adalah pembohongan semata-mata.

Bukan setakat itu, para ahli sejarah Amerika juga sering ditekan Israel agar menulis artikel soal pembunuhan orang-orang Yahudi oleh Nazi. Dan kepada siapapun yang menentang soal holocaust akan disumbat ke dalam penjara.




Di tengah-tengah keraguan tokoh-tokoh Yahudi, para peneliti Barat dan Eropah, tiba-tiba mantan Presiden Republik Indonesia, Abdurahman Wahid (Gus Dur) membela Holocaust. Bersama-sama pemimpin spiritual Hindu, Sri Sri Ravi Shankar, dan Pengarah the Pardes Institute of Jewish studies, Rabbi Daniel Lande, Gus Dur terlibat sama dala persidangan "toleransi antara agama", anjuran the WAHID Institute, Libforall Foundation dan Museum of Tolerance di Bali.

”kita harus membela Holocaust ” kata Gus Dur.





Di bawah ini adalah petikan wawancaranya yang dipetik dari Radio Nederland Wereldomroep [RNW] yang telah diedit oleh redaksi hidayatullah.com.

Radio Nederland Wereldomroep [RNW]: Sebenarnya apa inti persidangan ini?

Gus Dur [GD]: Ya, seminar hubungan antara agama. Setelah selesai seminar, pagi tadi , saya kata kepada salah seorang penganjur seminar, Colin Tail, orang Amerika, bahawa kita harus buat kenyataan membela Holocaust.

Hubungan saya dengan Presiden Mahmoud Ahmadinejad baik, tetapi itu tidak bererti bahawa kita selamanya harus sependapat. Pandangan tentang itu (holocaust) saya jauh berbeza dengan dia. Saya membela, dia menentang, berbeza dari dia. Itulah kenyataannya.

RNW: Maksudnya membela holocaust? Ini bagaimana Gus Dur?

GD: Lho iya, bahawa Holocaust itu ada. Kan Ahmadinejad mengatakan tidak ada.


RNW: Kalau dia mengatakan tidak ada alasannya adalah anti Israel?

GD: Iya, tetapi yang jelas, buktinya yang ada menyatakan Holocaust itu wujud. Saya pernah ke muzium holocaust di Tel Aviv, melihat ratusan ribu kasut. Itu menunjukkan bahawa dulu kasut itu kan dipakai orang.

RNW: Tetapi apa perlunya Gus Dur mengadakan seminar seperti ini ?

GD: Seminarnya tentang masalah lain iaitu hubungan antara agama. Holocaust itu kan tambahan saja.


RNW: Kalau begitu apa perlunya menambah kes holocaust Gus Dur?

GD: Ya, untuk membela kebenaran.


RNW: Tapi pihak lain mengatakan peristiwa itu provokasi?

GD: Ya biar aja. Semasa kita membuat kenyataan, adakah kita buat kenyataan melulu atau memikir soal orang lain.

RNW: Ini baru pertama kali kalau tidak salah, begitu ramai rabi Yahudi yang datang ke Indonesia?

GD: Lha iya.. kenapa Indonesia mengadakan hubungan dengan Republik Rakyat Cina (Tiongkok; RRT) dan Soviet Union, yang mengamalkan atheismenya. Sedangkan dengan Israel tidak boleh, sedangkan Israel percaya Tuhan?

RNW: Bukan tidak boleh, tetapi Israel itu kan menjajah wilayah Palestin. Kita kan bersama dengan Palestin Gus Dur?

GD: Ah, anda percaya pada propaganda orang Palestin.


RNW: Kalau menduduki wilayah Palestin itu kan bukan propaganda, itu kan kenyataan Gus Dur?

GD: Israel itu di mana ada menjajahnya ? Saya tanya. Ramallah dan lainnya tetap mereka di situ. Daerah-daerah suci tetap di situ. Saya mahu tanya penjajahan yang mana. Anda saja yang percaya, sendirian itu. Cakap-cakap yang berbohong tak kan boleh dipercaya.


RNW: Eropah pun berdiri teguh dengan Palestin Gus Dur?

GD: Iya, kalau boleh bersatu. Kadang-kadang tidak boleh juga diperteguhkan. Saya tidak boleh menyokong orang Palestin, sebab saya berselisih pendapat dengan mereka.

[rnw/hidayatullah.com]


Ferry Nur : Kecam Kehadiran Delegasi Israel dalam Persidangan "Holocaust" di Jimbaran Bali

13 Julai 07 : Ferry Nur, Setiausaha Agung KISPA (Komite Indonesia untuk Solidariti Palestin) mengirimkan kenyataan melalui SMS kepada beberapa media dan tokoh umat tentang kedatangan tokoh dari Israel, Rabbi Daniel Landes, Pengarah the Pardes Institute of Jewish studies di Jerusalem dalam persidangan agama di Jimbaran, Bali.

Persidangan agama dengan tema ”Toleransi antara agama: Sebuah rahmat kepada semua ciptaan”, menekankan kebenaran kewujudan “Holocaust” yang dihadiri oleh Gus dur, Sinta Nuriyah Wahid, Syafi’i Ma’arif, Sri Ravisankar (tokoh Hindu India), Frans Magnis Suseno, Tjahjadi Nugraha, Yoichi Kawada, KH. Yusuf Chudlori, dan Rabi Daniel Landes (tokoh dari Israel).

Dalam SMS yang mengandungi empat kenyataan, Ferry Nur dengan tegas “mengecam keras kehadiran Pengarah Institut Ilmu Yahudi di Jerusalem, Rabbi Daniel Landes dalam konferensi “Holocaust” di Jimbaran Bali yang diadakan pada 12 Julai"

Ferry Nur “mendesak pemerintah Republik Indoensia (RI) untuk menyiasat pihak yang melepaskan orang-orang dari Israel itu kerana Indonesia tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel".

“Mengingatkan kepada pemerintah RI supaya tetap konsisten (sesuai pernyataan dengan perbuatan) mendukung kemerdekaan bangsa Palestin” .

Dalam ayat terakhir Ferry Nur menegaskan, “Menyeru kepada seluruh rakyat Indonesia supaya berwaspada dan berhati-hati dengan virus zionis yang telah masuk ke wilayah RI. (fn/KISPA)


AIDC menterjemah artikel swaramuslim.net. artikel asal klik di sini

1 ulasan:

Syuk berkata...

bl ak baca kenyataan2 GD nie...
ak ter pk...

ini ker Ketua Nahtadul Ulama??

GD nie dah nyanyok ke per cakap perjuangan Palestin tu Propaganda jer...

Gila la ini org tua...