MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

5 Nov 2008

Apa konspirasi Anwar Ibrahim & Amin Rais, produk Amerika ?

Amien Rais jemput Anwar Ibrahim ke Indonesia bagi melancarkan buku terbarunya bertajuk "Selamatkan Indonesia". Begitu akrab hubungan antara kedua tokoh ini hinggakan hendak melancarkan buku pun tiada tokoh Indonesia yang berkaliber hingga terpaksa jemput tokoh dari seberang..



Apa konspirasi Anwar Ibrahim & Amin Rais, produk Amerika ?


Ketika bahang rusuhan Anwar 1998 mulai dinyalakan, antara tokoh luar yang berperanan adalah Amien Rais namanya. Selepas dua hari Anwar Ibrahim ditahan pihak berkuasa, pada 5 September 1998, Datin Seri Wan Azizah menyatakan Amien Rais adalah antara yang terawal menghubunginya, selain bekas Presiden Filipina, Maria Corazon Aquino ketika ditanya oleh wartawan Time.

Kasihnya Amien terhadap temannya itu berterusan. Ketika menjadi Ketua Majelis Permusyawaratan Rakyat (MPR), isu cadangan hukuman sebat terhadap pendatang asing tanpa izin menjadi bahan kritikan kerasnya terhadap kerajaan Malaysia yang disifatkan oleh seorang bekas pegawai Jabatan Hal-Ehwal Luar Indonesia sebenarnya atas dasar sentimen peribadinya yang anti-Mahathir, sekaligus cubaan untuk menggugat hubungan dua hala antara Presiden Megawati dengan Dr. Mahathir, ketika itu Perdana Menteri Malaysia. Itu sekitar tahun 2002.

Sesudah itu, selepas dibebaskan pada 2 September 2004, Anwar yang berangkat berubat (berehat) istimewa di Jerman (tanahair Yahudi selain Amerika Syarikat) juga didatangi oleh Amien Rais, BJ Habibie dan Gus Dur. Di kalangan mereka berempat termasuk Anwar, hanya Habibie dan Gus Dur yang pernah digilirkan sebagai No. 1 negara masing-masing.

Dan sebagai balasnya, pada 10 Disember 2004, sesudah di Jerman, selesai pulang re-orientation di Georgetown University dan John Hopkins University, Anwar telah ke pasentran politiknya, Indonesia.

Dalam ceramahnya, bagai mencurah semula minyak, isu yang dimomokkan Amien Rais sebelumnya menjadi bahan cercaanya di hadapan rakyat Indonesia.

Hari tersebut juga, Tempo melaporkan, “Anwar Ibrahim melihat umat Islam Indonesia mempunyai potensi yang sangat hebat dengan tegaknya demokrasi….yang demokratik adalah Indonesia, negara yang menghormati kebebasan pers (persatuan), kebebasan berpendapat, berdakwah dan berpolitik adalah Indonesia… Tidak ada negara Islam yang mencapai rekor (rekod) ini selain Indonesia, kata mantan Deputi Perdana Menteri Malaysia usai shalat Jumat di Masjid Agung Al-Azhar, Jumat”.




Amien Rais pernah bersama Senator Kraisak Choonhavan and Anwar Ibrahim dalam forum Reformasi Politik di Asia Tenggara pada Mei 2005, di Kuala Lumpur.

Itulah Amien Rais, peroleh ijazah Sarjana daripada Notre Dame Catholic University, Indiana, USA (1974) dengan thesisnya, “Egypt's President Anwar Sadat's foreign policy” dan Ph.D Sains Politik daripada Chicago University, Chicago, USA (1984) dengan thesisnya, "The Moslem Brotherhood in Egypt:Its Rise, Demise and Resurgence" dan pasca kedoktoran di George Woshington University pada tahun 1988-1989.

Chicago University adalah pusat kelahiran dan perkembangan neocon, juga tempat pemuka utama Jaringan Islam Liberal (JIL), Nurcholis Madjid (Allahyarham) dan bekas Duta Amerika Syarikat ke Indonesia, Paul Wolfowitz..

sumber- Idealis-Mahasiswa

Tiada ulasan: