MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

1 Ogo 2008

Permatang Pauh: Kenapa Anwar tergesa-gesa?


Permatang Pauh: Kenapa Anwar tergesa-gesa?


"Hari ini saya secara rasmi meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh bagi membolehkan Datuk Seri Anwar bertanding dalam satu pilihan raya kecil secepat mungkin," kata Dr. Wan Azizah, dalam satu sidang media sebentar tadi.

Lantaran itu juga, Anwar Ibrahim mengumumkan akan bertanding di kawasan tersebut.

(i)

Apa yang menimbulkan tanda tanya ialah, kenapa begitu lekas Anwar mahu bertanding, sehingga tidak mahu menunggu kekosongan kerusi Kulim-Bandar Baharu? Kawasan ini selamat untuk beliau menang berdasarkan keputusan 8 Mac lalu: 22,255 undi berbanding 5,583.

Asalnya, Anwar mahu bertanding di Kulim-Bandar Baharu (bekas calon BN, Abdul Aziz Syeikh Fadzir memfailkan petisyen berikutan kegagalan MP Zulkifli Nordin membuat penyata perbelanjaan pilihan raya) - tetapi kes ini mengambil masa yang lama untuk selesai.

19 Ogos ini, kes berkenaan akan dibicarakan.

Manakala itu, selewat-lewatnya pada 18 Ogos ini, siasatan polis ke atas kes liwatnya dijangka selesai. Terdapat laporan hari ini yang menyebut siasatan polis sudah selesai dan akan dikemukakan kepada Jabatan Peguam Negara untuk tindakan lanjut, menurut Syed Hamid Albar.

1. Adakah Anwar menjangka, kes liwatnya dalam tempoh ini difahami awam sebagai satu konspirasi - yang sekali gus melonjakkan populariti beliau? Akan tetapi Permatang Pauh kerusi selamat buat beliau.

2. Ataupun, Anwar benar-benar terlibat dalam kes terbabit dan perlu bertindak segera sebelum akhlaknya mula dipersoalkan awam. Dalam pada itu juga, kalau Anwar dijatuhkan hukuman, beliau akan hilang kelayakan bertanding.

(Seseorang yang telah disabitkan dengan kesalahan oleh mahkamah di dalam Persekutuan (atau sebelum dari Malaysia di dalam kawasan-kawasan Sabah atau Sarawak atau Singapura) dan dihukum penjara selama tempoh tidak kurang dari satu tahun atau didenda tidak kurang dari dua ribu ringgit Malaysia (RM2,000) dan belum menerima pengampunan.)

3. Kita tidak dapat menjangka bila kes liwat ini habis dibicarakan. Bagaimanapun, andaikan berlaku sebarang sekatan ke atas Anwar untuk bertanding, atau yang menggugat kedudukannya setelah menang - adakah terdapat kemungkinan sentimen Reformasi akan disentuh semula hingga tercetus keadaan 1998-99 dulu? Penyokong Anwar akan benar-benar marah kepada kerajaan - atas sangkaan konspirasi tadi. Tian Chua dilaporkan meramal Anwar akan ditahan dalam tempoh 48 jam, dan akan didakwa Isnin ini.

(ii)

Mungkinkah ini boleh dikatakan petanda Anwar bakal menjadi PM dalam tempoh terdekat? Kenyataannya sebelum ini, akan berlaku lompat parti secara besar-besaran, selewat-lewatnya 16 September ini.

Anwar ada tempoh 47 hari untuk mencapai misinya menjadi pemerintah.

SPR pula perlu mengadakan pilihan raya kecil Permatang Pauh dalam tempoh 60 hari.

(iii)

Saiful nampaknya bersungguh-sungguh mengatakan beliau diliwat oleh Anwar. Bahkan beliau sedia bersumpah secara rela selepas siasatan selesai. Ditambah pula dengan dolak-dalih Anwar yang banyak dipatahkan - mungkinkah kes ini menyebelahi Saiful?

Kita tidak tahu.

(iv)

Siapakah yang bakal mengisi kekosongan posisi Ketua Pembangkang di Parlimen yang ditinggalkan Wan Azizah?

Baca artikel asal di akalmuda.blogspot.com

2 ulasan:

Unknown berkata...

Tak mungkin anuwar akan menjadi PM

Tak mungkin juga Reformasi seperti 1998 berulang lagi.Rakyat Malaysia dah makin cerdik & kenal Siapa Anuwar.Tengoklah kes dia ditahan oleh polis baru2 ini,berlaku atau tidak gelombang reformasi?Yang ramainya wartawan & jurugambar je pasal nak ambik berita.Yang ada hanya pengikut2 hardcore anuwar

Anuwar dah hilang banyak sokongan & kepercayaan orang Malaysia.Tak tahulah kalau orang India masih sokong dia lagi

MakeMoneyWithIsmail berkata...

SDR ANWAR AKAN MENJADI PERDANA MENTERI MALAYSIA...
PERCAYALAH.....

HIDUP ANWAR!!!
HIDUP ANWAR!!!