MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

26 Jul 2008

Tuan Guru Presiden Yang 'Disepit'


Tuan Guru Presiden Yang 'Disepit'

Menurut Abdul Rahman Koya (klik sini) "PAS may be the biggest loser in terms of sacrificing its commitment and identity so as not to offend the sensitivities of its fellow coalition members."

Waktu saya mengkritik PAS kerana gagal menjadi "king maker" dalam Pakatan Rakyat menerusi entri Bahasa Politik: Pas Sudah Kalah, ramai sekali ahli-ahli PAS menghamun marah-marah. Lapis lain posting itu gagal dibaca.

Baru, barulah Tuan Guru Presiden mahu menebus 'kesalahan' tersebut. Bersemangat Tuan Guru menyatakan PAS ada banyak kerusi negeri, tak ada siapa pun melantik 'orang itu' untuk menjadi decision maker. Tuan Guru Presiden beri warning dalam wawancara mengejutkan.

Barulah Tuan Guru Presiden beri kenyataan: "Bukan dia sahaja, kita pun berhak untuk mengadakan perundingan. Sama juga DAP. Mereka ada hak buat perundingan. Kalau KeADILan sahaja boleh jumpa Umno, PAS tidak boleh jumpa dengan Umno macam mana? Ini yang tidak betulnya. Jadi, selepas capai kemenangan perlu diambil kira peranan orang-orang PAS ini. Sebab orang PAS bukan bodoh! Jangan ketepikan peranan mereka selepas kita menang pilihan raya."

Tiba-tiba ada 'sabotaj' terhadap Tuan Guru Presiden. Tidak semena-mena ada pengkultusan berlaku.

Sabotaj itu datang menyucuk yang lebih atas. Sabotaj itu menjadikan imej Tuan Guru Presiden tidak transparen, tidak telus, malah macam tidak jujur kepada orang bawah. Sampai ada upaya hanyir untuk berdemonstrasi di Chow Kit. Kalian nak turunkan Tuan Guru Presiden, kalian gila ke?

Kasihan Tuan Guru Presiden. Tersepit sungguh (baca: disepit). Padahal Tuan Guru Presiden barulah ingin menunjukkan kebolehan. Baru masuk gear. Perwakilan kena pandai baca lapis, kena 'tangkap tukang hasut' orang atas ini. Tukang hasut ini jangan-jangan membawa 'kepentingan dari luar'. Musuh bukan dalam kalangan musuh tradisional sahaja kerana musuh dalam selimut memang telah wujud sejak Rasulullah saw masih hidup lagi. Tukang hasut ini jangan-jangan adalah suara 'mewakili' si dia.

Dan orang, betapa ramai tidak mahu menggunakan akal tetapi menggunakan keimanan palsu untuk beriman kepada tokoh. Bukan beriman kepada kebenaran. Sesekali gunalah akal, dan jangan guna emosi (klik fail pdf ini).

baca artikel asal di faisal tehrani

Tiada ulasan: