MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

18 Jun 2008

Amerika sokong Israel kini & selamanya



APA ITU AIPAC?
AIPAC = American Israel Public Affairs Committee (Jawatankuasa Hal Awam Amerika Israel). Jawatankuasa pelobi bagi pastikan dasar - dasar Pro-Israel di dalam Kongres dan Kumpulan Eksekutif di Amerika Syarikat. Jawatankuasa ini adalah paling konsisten dan berpengaruh di antara banyak badan pelobi di Amerika.
AIPAC ialah badan bukan perniagaan / keuntungan. Ahli - ahli terdiri daripada Parti Demokrat, Republikan dan bebas. Sumber kewangan AIPAC daripada ahli - ahlinya.


SEJARAH AIPAC
Tubuh pada 1953 oleh Isaiah L. 'Si' Kenen. Nama sebenar AIPAC ialah American Zionist Committee for Public Affairs (Jawatankuasa Zionis Amerika untuk Hal Awam). Menurut Steven Spiegel (Profesor Sains Politik dan Pengarang UCLA)nama AIPAC ditukar kerana terdapat desas - desus mengatakan Pentadbiran Eisenhower akan siasat American Zionist Council akibat daripada hubungan tidak baik dengan penyokong Israel. Setahun kemudian,satu badan pelobi telah dibentuk dan diberi nama AIPAC.

Dalam bukunya tentang sejarah AIPAC, Kenen mengatakan bahawa keputusan ahli Eksekutif AIPAC untuk tukar nama dari American Zionist Comittee kepada American Israel Public Affairs Committee adalah untuk menambah sokongan dan kedudukan jaringan di negara tersebut.

Tiada ulasan: