MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

12 Okt 2009

Bagan Pinang : PAS kalah faktor Anwar Ataturk ?



Oleh Tomyampoktek, AIDCclub

Bagan Pinang petang Ahad 11 Oktober 2009 seperti dijangka memang dilanda gempa bumi dengan skala richter 7.9 menyamai apa yang berlaku di Padang Indonesia.

Sangkaan Anwar Atarturk ramai ahli UMNO akan mati dengan kejadian gempa tersebut, namun yang berlaku adalah sebaliknya. Menurut pihak berkuasa yang ditugaskan ahli PAS ramai yang tumbang dan mati kerana terkejut dengan gegaran gempa tersebut.

Gempa yang dinamakan Gempa ISA itu telah menyebabkan Parti PAS terpaksa meraih hanya 2,578 undi sahaja berbanding dimiliki UMNO/BN - 8013 undi dalam pilihanraya kecil di Bagan Pinang.

Majoti besar 5435 yang dimiliki ISA itu seakan memberi petunjuk bahawa UMNO BN dalam proses memperbetulkan kembali tonggak rumah mereka, sesudah tahun 2008 dikejutkan dengan tsunami politik.

Di pihak PAS, mereka secara keseluruhan menyalahkan undi pos sebagai punca parti tersebut gagal meraih undi sekurang-kurangnya menyamai keputusan pilihanraya lalu.

Seharusnya dalam kekalahan ini PAS dapat meninjau kembali kenapa orang Melayu dan pengundi secara total kembali kepada jaluran asal mengundi UMNO/BN. Jika sebelum ini PAS telah memenangi 3 peti undi di kawasan tersebut namun semalam kesemua peti undi telah dimenangi semula oleh calon UMNO/BN.

Kalau kita urutkan keputusan pilihanraya kecil sebelum ini bermula di Bukit Gantang hinggalah ke Manek Urai dan Permatang Pasir, undi untuk PAS dalam setiap pilihanraya tersebut sebenarnya semakin menurun dan Bagan Pinang sebenarnya kemuncak turunnya sokongan undi kepada Parti islam tersebut.

Sewajarnya kepimpinan PAS, bermuhasabah diri kenapa orang islam menolak kempen PAS semenjak hari pertama proses penamaaan dilakukan lagi. Janganlah UMNO dikambinghitamkan kerana cuba untuk menutup kelemahan diri.

Dalam konteks kemenangan Tan Sri Isa Samad ini, adalah mungkin segala yang dirisaukan oleh Pesuruhjaya PAS Selangor YB Hassan Ali ini ada kebenaran dan kewajaran.

Sebelum ini Hassan Ali dilaporkan kurang selesa dengan beberapa tindakan Parti DAP yang dilihat terlalu dominan menguasai Kerajaan Selangor sehingga mengenepikan suara PAS didalam kerajaan negeri.

Difahamkan PAS Selangor amat risau sekiranya pengundi Melayu di Selangor akan kembali mengundi BN dalam pilihanraya akan datang. Jesteru itu mereka meminta agar hak-hak orang Melayu dan islam dijaga dan tidak diusik di negeri Selangor.

Namun kritikan dan pandangan Hassan Ali telah menyebabkan wujudnya krisis diantara DAP dan PAS di Selangor hingga terpaksa diselesaikan melalui sidang meja bulat untuk menyelesaikan konflik diantara dua parti tersebut. Dalam masa yang sama parti pimpinan Anwar atartuk, PKR dilhat gagal memainkan peranan menjadi orang tengah.

Campur tangan Khalid Samad yang mengkritik Hassan Ali juga dilihat tidak wajar oleh ahli PAS Selangor kerana dilihat tidak wala kepada kepimpinan PAS negeri dan pandanganya terlalu condong kepada pemikiran PKR.

Dalam blognya, Khalid Samad dilaporkan telah mempertikai sistem wala yang diamalkan oleh Parti PAS dan mengkritik tindakan Hassan Ali dalam memberi pandangan isu Selcat.

Keangkuhan Khalid Samad dalam melontar pandangan menyebabkan jurang antara kepimpinan PAS Selangor dengan Khalid Samad semakin melebar dan menggugat perpaduan parti.

Walaupun PAS menyalahkan undi POS sebagai faktor mereka kalah dalam pilihanraya tersebut, namun kalau dihitung kira kembali jumlah undi yang dimiliki Isa, tanpa undi Pos pun UMNO/BN akan memenangi kerusi tersebut.

Kalaulah PAS jujur dalam membuat analisis punca kekalahan pilihanraya mereka. Bukankah lebih baik sekiranya Salahudin Ayub dan PAS menuding jari menyalahkan Anwar Ibrahim sebagi punca mereka gagal meraih undi lebih tinggi.

Seperti kata MSO sejak PAS berkawan dengan PKR, tindak tanduk PAS pun seakan sudah berubah dalam melakukan kerja-kerja strategi pilihanraya, merujuk lapuran berita ahli PAS cedera parah dipukul oleh ahli UMNO.

Polisi-polisi Anwar yang tidak pro Melayu dan Islam dilihat menyebabkan PAS terpalit sama, sehingga orang Melayu terpaksa berfikir dua kali untuk memberi undi kepada PAS.

Jika sebelum ini undi untuk negara islam selalu dijual PAS, namun semenjak adanya PAS dalam Pakatan Rakyat yang selalu dijual kepada orang Melayu ialah kuasa rakyat, hak asasi dan demokrasi.

Sikap kepimpinan PAS yang membiarkan tokoh agama dan organisasi islam dihentam oleh pemimpin DAP dan PKR menyebabkan ia diperhatikan secara sinis dan mendalam oleh orang islam.

Siapa sangka Ustaz Redzuan Tee dibelasah teruk dengan kata makian tanpa mendapat pembelaan pemimpin PAS, NGO Islam dilabel teroris dan Mufti Perak telah dicerca pelacur oleh pimpinan PKR. Di Selangor hal ehwal orang islam cuba dicampuri , manakala isu kuil tidak ditangani dengan baik hingga orang islam dihina. Natijah ini menyebabkan keluarnya slogan take beer dikalangan umat islam kepada PAS dan mereka melihat PAS gagal menjaga hak orang Melayu dan islam.

Rel yang dilalui PAS kini semakin hari semakin membengkok, sama dengan status yang ada pada Anwar Atartuk yang sejak dulu hingga kini kekal bengkok dan bukan straigh seperti lelaki normal lain.

sumber - tomyampoktek


Tiada ulasan: