MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

29 Mei 2009

Anwar : Sosialisme dan komunisme

Oleh x-pkr

1. Dr. Syed Husin Ali pasti tahu tentang usaha penubuhan semula Parti Rakyat Malaysia (PRM) yang dikatakan telah dibubar sebaik saja PRM bergabung dengan PKR. Namun menurut penggiat PRM, sdra Hassan Karim, PRM tidak pernah dibubarkan. Sdra Hassan Karim ialah penggiat PRM yang sama-sama berjuang dengan Syed Husin Ali, Razak Ahmad, Dr. Sanusi Osman dan Rustam Sani (almarhum).

2. Syed Husin Ali dan Dr. Sanusi mengambil keputusan bergabung dengan PKN ketika itu lalu menjadi ahli PKR. Sdra Razak Ahmad (almarhum) dan Hassan Karim tidak pernah menjadi ahli PKR serta tidak pernah meninggalkan PRM. Mereka berjuang dari zaman Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM) sehinggalah PRM berpecah menjadi PKR dan PRM.

3. AnWAR tahu PRM tidak dibubarkan secara rasmi kerana ketika penggabungan, pengumuman PRM dibubar hanya dibuat dalam Kongres Nasional PRM yang bersetuju untuk bergabung dengan PKN (ketika itu). Hingga sekarang pun AnWAR masih melayan sdra Hassan Karim yang aktiif dalam PRM w/pun kurang disenangi Syed Husin Ali.

4. Ketika AnWAR mahu meletakkan Syed Husin bertanding di parlimen Kota Bharu pada p/raya 2004 (AnWAR masih dlm penjara tika itu), cadangan AnWAR dibantah keras oleh YAB Datuk Nik Aziz dengan satu kenyataan keras! Datuk Nik Aziz menyatakan orang sosialis ni sama dengan KOMUNIS, w/pun dah tak pakai nama sosialis, dia tetap sosialis dan sosialis ini sama seperti KOMUNIS!

5. Itulah kenyataan keras Datuk Nik Aziz. Ketika itu juga seluruh warga PAS menyokong Nik Aziz dan sebagai bantahan PAS terhadap cadangan AnWAR, PAS mengambil kembali kerusi Parlimen Kota Bharu yang dimenangi oleh Ustaz Ramli Ibrahim dari PKR pada 1999. AnWAR ketika itu juga terpaksa akur kerana beliau masih dalam penjara dan kumpulan Erdogan juga masih belum timbul ketika itu.

6. Oleh itu, PRM juga perlu diawasi dari segi perkembangan ideologi komunis ini, bukan hanya parti 'chauvinis' Cina yang kian mendapat sokongan PAS sekarang. AnWAR pasti menggunakan PRM kerana setakat ini pimpinan atasan PRM lebih ramai dari kalangan melayu. Pastinya dakyah AnWAR lebih mudah jika beliau 'menunggang' PRM kerana PRM tidaklah kuat dan sepopular mana.

7. W/pun tidak kuat dan popular, ideologi sosialis tetap terpahat di hati penyokongnya dan mereka bergerak secara senyap. Ditambah pula dengan ahli PKR dari PRM yang tetap berpegang kepada sosialis, perkembangan ideologi ini jangan dipandang enteng! AnWAR pasti akan memanfaatkan fahaman ini bagi kepentingan politiknya.

8. AnWAR tidak punya ideologi. Beliau boleh menjadi apa saja mengikut kesesuaian tempat dan masa. Hati-hatilah dengan manusia ini, dan buat semua, ingatlah kata-kata Datuk Nik Aziz - SOSIALIS TETAP SOLSIALIS BIAR NAMA BERTUKAR, SOSIALIS ITU SAMA SEPERTI KOMUNIS!! (harap Datuk Nik Aziz masih berpegang dengan kenyataan beliau ini)

sumber - x-pkr

Tiada ulasan: