MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

1 Apr 2009

Mana bukti PAS nak melaksana Negara Islam ? -Nizar



Kempen pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang yang memasuki hari ketiga semakin menarik kerana selain poster, risalah turut diedarkan ialah rakaman-rakaman video dalam bentuk cakera padat.


Daripada beberapa cakera padat yang diedarkan, rakaman perbahasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak ketika Datuk Seri Nizar Jamaluddin masih bergelar Menteri Besar, amat menarik kerana secara jelas Nizar mencabar supaya dibuktikan PAS hendak menubuhkan sebuah negara Islam.

Berdasarkan rakaman tersebut, isu berkenaan dibangkitkan oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohd Tajol Rosli yang menyatakan PAS kini sudah lari daripada matlamat asal mereka untuk menubuhkan Negara Islam.

Nizar yang mendengar kenyataan Tajol itu, bangun meminta penjelasan.

“Di manakah dalam mana-mana transkrip PAS yang menyatakan bahawa PAS nak melaksanakan negara Islam. Saya minta pandangan dan minta jawapan di manakah dalam transkrip PAS, dalam memorandum ke ...dalam Perlembagaan PAS ... ada menyatakan PAS nak melaksanakan negara Islam,” tanya Nizar.

Jawapannya itu disambut oleh Tajol dengan menyatakan, “Saya tahu ramai orang PAS dalam Dewan ini tapi itulah jawapan YAB Menteri Besar (mengenai negara Islam)”.

Malah Datuk Dr Zambry Abdul Kadir yang juga ADUN Pangkor bangun mencelah menasihati Nizar agar bertaubat . “Astaghfirullah...astaghfirullah, nauzubillahiminzaliq” kata Dr Zambry.

Rakaman sidang DUN Perak itu yang bertarikh 23 Jun 2008 tentunya menarik minat kerana secara rasmi ketika bergelar Menteri Besar, Nizar seolah-olah mengesahkan memang PAS tidak mempunyai apa-apa dokumen atau iltizam untuk menubuhkan Negara Islam.

Rakaman berkenaan yang kini tersebar luas di Bukit Gantang menjadi senjata kempen yang menyebabkan para penyokong PAS berada dalam keadaan serba salah.

Sebabnya, dalam kempen-kempen di kalangan pengundi Melayu, PAS kini tersepit kerana tidak lagi boleh menggunakan isu negara Islam sebagai pembuktian perjuangan Islam parti berkenaan kerana secara langsung Nizar sebagai pemimpin PAS telah mengesahkan tiada dokumen atau apa-apa memorandum yang membuktikan PAS berhasrat untuk menubuhkan Negara Islam.

Namun, pendirian PAS yang disampaikan oleh Nizar dalam sidang DUN Perak itu sedikit sebanyak mendapat sokongan para pengundi bukan Islam khususnya para penyokong DAP.

Ini kerana, penentangan DAP selama ini terhadap Negara Islam telah tercapai apabila Nizar sebagai salah seorang pemimpin PAS memperakui bahawa parti itu tidak mempunyai hasrat untuk melaksanakan cadangan yang selama ini menjadi senjata PAS menyerang UMNO dalam soal Negara Islam.

Untuk rekod, PAS sejak lebih dua dekad lalu menyerang UMNO kerana didakwa menentang penubuhan Negara Islam dan perlaksanaan hukum hudud. Malah UMNO pernah dikafirkan oleh PAS kerana isu berkenaan.

Namun, berdasarkan rakaman sidang DUN tersebut, PAS sedia untuk melunakkan pendiriannya kerana inigin mempertahankan kerjasama dengan DAP yang selama ini jelas menentang bukan sahaja konsep Negara Islam tetapi juga hudud. – 31/3/2009



“Penggambaran filem” Nizar bermula di Bukit Gantang


Sejak kemelut politik melanda negeri Perak, pelbagai gimik serta gerakan politik yang dibuat khususnya oleh pihak pembangkang untuk menarik perhatian umum. Bermula dengan sembah derhaka untuk tidak menuruti titah Sultan Perak, insiden baring atas jalan menghalang kenderaan Raja Muda Perak serta melemparkan kata-kata kesat dan menghina Sultan, mesyuarat bawah pokok hinggalah kepada yang terbaru semasa bermulanya kempen pilihan raya kecil Bukit Gantang.

Pengumuman bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin sebagai calon PAS sebenarnya merupakan gimik politik pertama yang dilancarkan oleh pembangkang dalam menghadapi pilihan raya kecil berkenaan.

Ini kerana walaupun DAP sebagai rakan sekongkol kuat PAS di Perak semasa membentuk kerajaan campuran selepas pilihan raya umum Mac 2008 mencadangkan Nizar sebagai calon Bukit Gantang, ia terus dibantah oleh Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Namun akhirnya pilihan DAP diterima oleh PAS. DAP memang mahukan Nizar kerana rekod menunjukkan Nizar memang mempunyai dasar yang sealiran dengan kehendak DAP termasuklah dalam soal hendak memberikan hak milik tanah 999 tahun kepada penduduk Kampung Baru sedangkan penduduk kampung tradisi serta kampung tersusun yang menempatkan masyarakat majoriti Melayu tidak menikmati keistimewaan yang diberikan itu.

Gimik susulan yang dibuat sejurus kempen bermula setelah penamaan calon selesai hari Ahad, Nizar kelihatan hadir pada majlis solat hajat dan bacaan Yasin yang dianjurkan oleh Barisan Nasional (BN) di Masjid Simpang, Taiping.

Walaupun dalam borang pencalonan Nizar mencatatkan pekerajaannya hanya ADUN dan bukan Menteri Besar tapi 'lakonan hari pertamanya' disifatkan oleh para penyokongnya sebagai kerja biasa seorang Menteri Besar.

Beberapa blog cuba menggambarkan Nizar dijemput oleh pengurusan masjid itu atas kapasitinya sebagai Menteri Besar, namun hakikatnya majlis berkenaan dianjurkan oleh BN bagi mendoakan kemenangan calon BN berdasarkan semua pemimpin utama BN seperti Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Besar Perak, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan beberapa pemimpin lain hadir pada majlis berkenaan.

Malah, pihak media telah pun dimaklumkan mengenai majlis di masjid berkenaan oleh pihak pejabat Menteri Besar Perak pada sebelah petang Ahad.

Namun Nizar yang sampai ke masjid berkenaan sejurus masuk waktu solat Maghrib terus mengambil posisi untuk mengimamkan solat tersebut. Tiada bantahan di pihak pemimpin BN dan mereka terus menunaikan solat tersebut.

Setelah selesai solat hajat dan majlis bacaan Yasin, Nizar rupa-rupanya sudah mengatur strategi kenapa menghadirkan dirinya pada majlis berkenaan.

Beliau cuba ‘merampas’ pembesar suara untuk menyampaikan ucapan pada majlis tersebut, namun tindakannya dihalang oleh pengurusan masjid kerana tidak mahu majlis yang dianjurkan dicemari oleh kempen politik.

Mengulas kejadian itu, Dr Zambry berkata, tindakan Nizar itu seperti dirancang dan jelas calon Pas itu sanggup menggunakan masjid sebagai gelanggang berpolitik untuk berceramah.

"Perbuatan Nizar sanggat menyedihkan dan satu tindakan provokatif. Saya percaya beliau, selepas ini tidak teragak-agak menggunakan pelbagai alasan untuk menjadikan masjid sebagai tempat melakukan perbuatan seumpama itu,” katanya.

Ini baru hari pertama, sama-sama tunggu apa lagi gimik yang akan muncul sepanjang sembilan hari tempoh kempen sebelum pengundian dijalankan 7 April depan.

Meminjam kata-kata Ahmad Nisfu dalam filem Tiga Abdul apabila ditanya oleh menantunya Abdul Wahib “ayahanda marah ka” jawapnya “dak...tengah dok fikir apa nak jadi pulak”. – 29/3/2009

sumber - Agendadaily





1 ulasan:

Tai berkata...

Inilah kalau dah gila kuasa.