MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

3 Mac 2009

Sejarah dicipta : Sidang DUN Tergempar di bawah pokok





Mahkamah Tinggi Ipoh sedang mendengar hujah plaintif - Menteri Besar Perak dan enam Exconya - yang mengemukakan permohonan baru pagi ini untuk memperoleh perintah injuksi melarang mana-mana pihak mengadakan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) secara tidak sah.


Permohonan relief sampingan itu merupakan tuntutan tambahan daripada saman yang difailkan petang semalam.


Sesi itu bermula pukul 2.30 petang tadi.


Mahkamah mendengar hujah tersebut selepas pukul 10.30 pagi tadi menolak pasukan peguam swasta dilantik Speaker, V. Sivakumar untuk mewakilinya.


Malah pada waktu serentak sebelah pagi tadi, Dewan Undangan Negeri (DUN) mengadakan sidang tergempat dengan meluluskan tiga usul termasuk meminta pembubaran DUN.


Sidang tergempar itu diadakan di tepi jalan sebatang pokok di kawasan Medan Istana, yang terletak kira-kira 50 meter dari bangunan SUK.


Selain syor pembubaran DUN, dua usul yang lain menyatakan sokongan kepada Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar dan mengesahkan keputusan Speaker V. Sivakumar melarang Menteri Besar, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan enam anggota exco kerajaan negeri daripada menghadiri persidangan dewan.


Persidangan itu, yang berlangsung selama 30 minit bermula 10.20 pagi, dihadiri semua 27 ADUN PAS, DAP dan Parti Keadilan Rakyat.


Usul pertama dibentangkan oleh wakil rakyat Titi Serong, Khalil Idham Lim, usul kedua oleh ADUN Teja, Chang Lih Kang, dan satu lagi oleh ADUN Pantai Remis, Datuk Ngeh Koo Ham. Mesyuarat itu ditangguhkan pada 10.33 pagi.


Persidangan yang dipanggil oleh Sivakumar itu diadakan di situ selepas polis menghalang beliau dan 27 ADUN pembangkang daripada memasuki Dewan.


Persidangan yang berlangsung sambil wakil-wakil rakyat terbabit berdiri dan ia dijalankan dengan bantuan Setiausaha Dewan yang baru dilantik semalam, Mohd. Misbahul Munir Masduki, dengan penggunaan alat pembesar suara.


Kawasan persidangan yang berlangsung di sebuah lorong itu dipagari oleh sekumpulan penyokong pembangkang manakala lebih 200 orang berada di sekitar kawasan berkenaan.


Ia disusuli sidang akhbar di pejabat DAP Perak yang terletak berhampiran.


Pada sidang akhbar itu Mohammad Nizar berkata beliau akan memohon perkenan untuk menghadap Sultan Perak Sultan Azlan Shah secepat mungkin bagi mempersembahkan keputusan Dewan hari ini untuk membubarkan DUN Perak.


Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir dan Setiausaha Dewan, Abdullah Antong Sabri berkata, persidangan itu tidak sah kerana tidak mendapat perkenan Sultan Perak.


Ketika ditanya apakah tindakan seterusnya jika Sultan Azlan enggan memperkenankan pembubaran DUN, Nizar berkata, jika pembubaran dewan tidak dilaksanakan, ia akan hanya menyebabkan krisis perlembagaan kini berpanjangan sekaligus menjejaskan kestabilan politik, ekonomi dan sosial di Perak.


"Jadi, kami menyampaikan hasrat rakyat Perak agar Tuanku mendengar suara rakyat dan membubarkan dewan," katanya.


Apabila diberitahu bahawa beberapa ADUN dari Barisan Nasional mendakwa tidak menerima sebarang notis daripada Setiausaha Dewan mengenai persidangan hari ini, Nizar berkata, Speaker telah memaklumkannya kepada semua ADUN.


Ngeh pula meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Zambry supaya bersetuju dengan pembubaran dewan kerana, menurutnya, itu adalah satu-satunya penyelesaian segera terhadap masalah dan krisis yang berlaku kini.


Beliau berkata, laporan polis akan dibuat terhadap polis, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Abdul Rahman Hashim serta kakitangan awam yang terlibat menghalang sidang tergempar hari ini, kerana menghina.


Dalam pada itu, Keputusan penolakan itu dibuat oleh Pesuruhjaya Kehakiman, Ridwan Ibrahim selepas menemui kedua-dua pasukan pembela dan plaintif kira-kira 30 minit di kamarnya.


Alasan yang diberikan Ridwan adalah pasukan peguam yang dilantik Sivakumar tidak layak untuk mewakili Speaker tersebut.


Perkara itu diumumkan oleh ketua pasukan peguam Sivakumar, Tommy Thomas.


Kata beliau, mahkamah memutuskan bahawa di bawah peruntukan Akta Tatacara Kerajaan, Speaker hanya boleh diwakili oleh Penasihat Undang-undang Negeri atau Jabatan Peguam Negara.


Dalam hal ini katanya, Speaker akan diwakili oleh Penasihat Undang-undang Negeri Perak, Datuk Ahmad Kamal Md. Shahid.


Dalam pada itu, sidang tergempar yang diadakan di kawasan lapang berdekatan bangunan SUK telah meluluskan tiga usul.


Usul-usul tersebut adalah berkaitan Datuk Seri Mohamad Nizar Jalamaluddin kekal sebagai Menteri Besar dan memohon Sultan untuk membubarkan DUN.


Kedua-dua perkembangan ini berlaku serentak kira-kira pukul 10 hingga 10.30 pagi.




2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Gila dan sui punya orang, buat kerja tak tentu arah. Hilang pedoman kut.

Truth prevails berkata...

Gosh!!!

Was it for real???

Another good reason to believe that those PKR's leaders are ridiculous, insane and recalcitrant!