MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

21 Mac 2009

Harapan baru PAS dan UMNO - Faisal Tehrani



Seorang teman saya, lewat di sebuah kedai kopi memberitahu, bahawa sebahagian besar rakyat Malaysia mengalami 'keletihan politik' yang perlu segera diubati.

Saya bertanya, cara manakah untuk merawat kelelahan politik?

"Kita pinjam istilah 'orang itu' iaitu credible partnership, mungkin nama lainnya unity government atau kerajaan perpaduan."


"Antara pihak mana dengan pihak mana?"

Jawab teman saya itu, "UMNO dan PAS. Dua parti Melayu yang telah lama bertahan. Buruk mana pun perangai kedua-duanya, kedua-duanya masih beragama Islam."

"Mengapa tidak melibatkan yang satu lagi?"

"Yang satu lagi dasarnya liberal. Juga kerana tokoh besarnya tergamak atau teringin untuk melakukan credible partnership dengan Amerika Syarikat." Kata teman saya bersungguh.

Rumusannya itu mudah, apakah yang dimaksudkan dengan “credible partnership” khususnya jika ia melibatkan Amerika Syarikat?

Ertinya, adalah untuk menjadi sekutu Syaitan Besar tersebut; mengeyakan apa sahaja titah perintah syaitan besar.

"Jadi, UMNO tidak ada hubungan dengan A.S?"




Teman saya tersenyum, "Ada, tetapi asas antara kerajaan dengan kerajaan. Itu wajar. Yang menjolok mata ialah bila tiada kerajaan tetapi macam ada jawatan dalam kerajaan. Ke sana ke mari menggunakan gelar 'mantan'. Bila tiada asasnya, tidakkah itu partnership yang dapat diragukan? Kita pun sebagai rakyat jadi takut."

"Argh, credible juga. Tapi orang bawahan PAS akan mengatakan yang UMNO parti yang korup." Saya menduga ujaran beliau, dalam benak saya terbayangkan Annapolis Summit entah kenapa.

Teman saya terus bertegas, "Yang berpakat dengannya pun sekarang sama sahaja, malah mungkin lebih buruk; jadi alang-alang PAS nak berkuasa untuk tegakkan Islam biarlah dengan yang benar-benar credible. Kita mulakan dengan Selangor. Uji keikhlasan UMNO. Beri PAS peluang melaksanakan Islam. Lantik Menteri Besar dalam kalangan PAS."

Saya membantah, "Nanti orang kata PAS mungkir janji. Khianati pakatan yang sedia ada. Dan paling keras membantah nah nakhoda kapal itu."

"Nakhoda angkuh membawa kapal ke beting pasir mesti dibuang ke laut. Tambah-tambah kalau nakhoda cepat melatah, barang tiada dikatakan ada, orang cakap lain dia faham lain. Suka bercanggah. PAS ni bukan parti tupperware, bukan parti dia. Ini parti kau dan aku juga." Teman saya mula naik darah.

"Jadi?" Saya telan air liur.

"Kalau PAS betul nak tolong ummah, PAS akan berfikir...dengan kawan yang ada sekarang hanya mendatangkan masalah."

"Beb, ini politik beb. Kadang kita menggunakan jalan konfrontasi, kadang guna jalan diplomasi. PAS kena belajar dari GMP (Gerakan Mansuhkan PPSMI) yang fleksibel; yang penting matlamat mereka iaitu pemansuhan PPSMI berlaku. Kalau perlu pentas politik maka ceramah politiklah GMP, kalau perlu muqabalah maka mereka pun bertemu. Inilah credible partnership. Dalam situasi PAS, yang penting ialah umat Islam mendapat hasilnya. Sekarang pun ada hasilkah berpakat dengan mereka? Menanggung beban biawak hidup adalah..." Teman itu menyambung lagi sungguh-sungguh.

Saya pulang agak lambat malam kelmarin. Memikirkan mungkinkah ini satu-satunya harapan baharu yang mesti dimanfaatkan sebelum keadaan memburuk selepas Julai ini?

sumber - tehranifaisal.blogspot.com


2 ulasan:

PARPUKARI berkata...

Sabtu Mac 21, 2009
Fairus letak jawatan Timbalan Ketua Menteri
PETALING JAYA: Mohamad Fairus Khairuddin telah meletakkan jawatannya Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang 1 dan ahli Exco negeri itu berkuatkusa 8 April ini.


Perkara itu disahkan oleh Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang telah pun menerima surat peletakan jawatan peletakan tersebut hari ini.


Bagaimanapun katanya, Mohamad Fairus akan kekal sebagai Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Penanti dan juga anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR).


Lim bagaimanapun enggan mendedahkan sebab peletakan jawatan Mohamad Fairus.


Semalam, Lim berkata, beliau meluluskan permohonan Mohamad Fairus atas permintaan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.


Sebelum itu, beliau menafikan desas desus kononnya timbalannya itu telah dipecat dan menegaskan bahawa buat masa ini beliau tidak bercadang untuk menukar timbalannya.

AKU DAH BUAT POSTING PASAL HAL NI SEBELUM NI...FUCKATAN RIOT KATA AKU TIPU...MUAHAHAHA, LAST2 KHALIFAH DAP YANG TIPU...MUAHAHAHAHA..MAN MAU LETAK MUKA?

http://parpukari.blogspot.com/2009/03/yb-fairus-tkm-1-pp-akan-meninggalakan.html

MESTI BACA..BEST

Suara minda berkata...

UMNO memang hina dalam politik, tetapi mereka tetap mati dalam islam, mungkin pas boleh berdakwah kepada orang UMNO ini dengan cara lebih mudah...bebanding dakwah kepada anwar yang terang dah nyata lebih berkiblatkan amerika....Nik aziz sanggup diperguna husam musa dan anwar...dah hadi awang diperlekeh oleh ahli parti...