MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

23 Ogo 2008

Siapa Gus Dur Mahu Ajar Kita ?


Siapa Gus Dur Mahu Ajar Kita?


KUALA LUMPUR, 22 Ogos (Bernama) -- Beberapa hari lepas, bekas presiden Indonesia Abdurrahman Wahid tiba-tiba saja muncul di Malaysia dalam apa yang dilihat sebagai cubaan untuk membantu kempen Parti Keadilan Rakyat dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh.

Namun, untuk PKR bergantung kepada seorang personaliti yang bercelaru dan tidak lagi berwibawa, adalah sesuatu langkah yang dianggap kurang wajar.

Ramai masih ingat, Abdurrahman atau lebih dikenali sebagai Gus Dur, presiden keempat Indonesia, merupakan seorang yang pernah menikmati sokongan politik pelbagai pihak tetapi kemudiannya ditentang oleh pakatan ahli politik sehingga menyebabkan beliau berundur dalam keadaan yang memalukan.

Sepanjang 18 bulan berkuasa, beliau menimbulkan huru-hara di Indonesia. Banyak kejadian bantahan politik secara ganas dilaporkan berlaku. Begitu juga ketegangan kaum dan agama serta kebangkitan puak pemisah di beberapa wilayah.

Rakyat Indonesia juga sengsara akibat kejatuhan nilai rupiah semasa pemerintahan beliau.

Gus Dur melepaskan jawatan pada Julai 2001, dengan maruahnya tercemar dek amalan yang dikenali di Indonesia sebagai KKN (korupsi, kolusi dan nepotisme).

Menteri Luar Datuk Seri Dr Rais Yatim menyifatkan Gus Dur sebagai seorang yang telah hilang sokongan walaupun di negara sendiri, dan rakyat Malaysia tahu reputasinya.

Dalam satu sidang akhbar di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya beberapa hari lepas, Gus Dur mempersoalkan kewajaran Akta Keselamatan Dalam Negeri dan berkata sistem perundangan di Malaysia tidak demokratik.

Di penghujung perkhidmatannya, segala nilai beliau yang pada mulanya disanjung, akhirnya membawa padah kepadanya -- keazamannya dilihat sebagai kedegilan dan kelantangannya dianggap bahaya daripada segi diplomatik sehingga menimbulkan kemarahan beberapa negaera asing.

Beliau bukannya dilihat sebagai contoh seorang pemimpin diplomatik tetapi sebagai seorang yang autokratik dan tidak mengendahkan pendapat orang.

Gus Dur menganggap Parlimen Indonesia sebuah tadika.

Beliau juga dikaitkan dengan skandal rasuah selepas tukang urut peribadinya melesapkan wang kerajaan sebanyak US$4 juta.

Gus Dur sendiri dituduh menyalah guna sumbangan US$2 juta daripada Sultan Brunei selain terlibat dalam pengeluaran dan pengagihan 35 bilion rupiah (US$3.7 juta) daripada Agensi Logistik Kebangsaan untuk rakan-rakannya.

Beliau juga dikritik oleh Parlimen walaupun beliau menafikan sebarang perbuatan salah laku.

Ramai yang menganggap beliau sebagai pemimpin yang gagal memenuhi mandat rakyat untuk melakukan pembaharuan dan yang gagal menentukan bahawa undang-undang harus dihormati dan yang gagal mengekalkan perpaduan negara.

Julai 2001 adalah kemuncak kepada pertelagahan antara Parlimen Indonesia dan Gus Dur. Beliau enggan dihadapkan ke Parlimen dan cuba membubarkannya bagi membolehkan pilihan raya baru diadakan.

Enam menteri meletak jawatan. Parlimen kemudian meluluskan sebulat suara usul memecat beliau kerana rasuah dan tidak cekap.

Walaupun kuasanya ditarik balik, Gus Dur enggan meninggalkan istana presiden. Ini berlarutan selama tiga hari sebelum beliau sedar rakyat tidak lagi mahukannya dan membuat keputusan untuk keluar.

Akibat keadaan yang tegang ketika itu, beliau meninggalkan Indonesia.

Gus Dur, yang terkenal dengan kelakuan bercelaru dan kenyataan yang bercanggah, cuba berbaik-baik dengan pertubuhan Yahudi walaupun beliau mempunyai latar belakang agama yang kuat.

Orang seperti inikah yang boleh memberi perangsang kepada kita rakyat Malaysia?

baca artikel asal di mykmu.net





5 ulasan:

abe MIE 'TERJAH' berkata...

http://pkrpasdap.blogspot.com

macam pinang dibelah dua.

Dia lagi baik daripada Anwar sebab tak main lelaki. Kalau ada tak tahu lah.

agaknya, masuk belakang dan masuk depan dia tahu tak? kan dia tak nampak.

Stan berkata...

Kalau main lelaki pun tak apa...Si siapa pun main dan mengebom

wokyoh berkata...

gus dur?????
sia-sia saja berbaiah dengan sheikh nazim alhaqqani...buat malu orang-orang naqsyabandi je....

dia pun satu...banyak kepercayaan karut...pada kubur-kubur lama dan sebagainya....
dia pun kuat tidur jugak....
dia pun kaki lari jugak...macam anwar...kalau terdesak...lari ke kedutaan turki...pengecut...lepas tu suruh bini buat sidang akhbar...orang tak jemput pun ke kedutaan turki tu.....buat malu penyokong pkr je...

Ameera berkata...

Bila saya baca article yang ditulis oleh Greg Barton, dalam The Review ( Australia/Israel Jewish Affairs Council), mereka beria-ia mempertahankan Gus Dur dan memuji beliau sebagai pemimpin Islam yang memperjuangkan konsep pluralism dan toleransi terhadap kaum Cina, penganut Kristian dan kumpulan2 minority di Indonesia. Dia juga dikatakan sebagai pemimpin Islam yang modern dan liberal, tidak out of date.

Macam pernah dengar kan, ada orang seperti itu di Malaysia.....

Kepoh berkata...

Kedua-duanya amatlah tidak menyelerakan.