MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

20 Ogo 2008

Anwar yakin menang walaupun sakit belakang


Anwar yakin menang walaupun sakit belakang

20-08-2008 06:08:18 PM
Oleh G. MANIMARAN
"Saya OK, kecuali sakit belakang (yang masih berterusan) tetapi ia terkawal kerana saya mengambil ubat penahan sakit."

Ia antara reaksi awal Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada mStar Online ketika ditemui pagi ketika beliau menemui pengundi-pengundi di kawasan Pekan Penanti.

Beliau sekali lagi menyatakan perkara yang sama apabila bercakap dengan wartawan yang mengikuti beliau sepanjang kempen di Pekan Penanti pagi ini.

Berdasarkan sokongan yang diterima setakat pagi ini, kata Anwar, beliau mendapat dorongan untuk terus mencari sokongan sebaik yang mungkin dan undi yang sebanyak mungkin.

Bagaimanapun beliau enggan berkongsi peratusan sokongan yang bakal dicapai pada 26 Ogos ini ataupun yang dianggarkan oleh pihaknya.

"Dari sudut itu (sokongan) saya mendapat semangat dan dorongan, tapi dari segi peratusan (undi) saya tidak tahu," kata Anwar, bekas penyandang kerusi Parlimen Permatang Pauh.

Dari 1982 hingga 1999 beliau bertanding dan menyandang atas kapasiti sebagai wakil rakyat Barisan Nasional (BN). Beliau dipecat pada 1998 dan dalam pilihan raya tahun 1999 isterinya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail bertanding dalam menang.

"Saya terharu dengan sokongan yang diterima, termasuk daripada penyokong-penyokong Umno, BN. Rakyat di kawasan Permatang Pauh, OK," kata beliau sambil menambah, masalah sekarang ialah faktor tekanan luar yang datang ke Permatang Pauh. Beliau merujuk kepada jentera Umno dan BN.

"Tadi saya ada menemui ketua cawangan (Umno) di sini, mereka bersikap positif. Saya selalu menghormati keputusan mereka, mereka adalah kawan baik saya, anggota keluar yang saya tahu."

Calon BN, Datuk Arif Shah Omar Shah yang turut berkempen di kawasan Penanti juga sama-sama yakin boleh merampas balik kerusi ke pangkuan Umno dan BN.

Beliau berpegang pada tahap sokongan 45 peratus yang memihak kepada BN dengan 55 peratus kepada Anwar.

"Saya percaya boleh merampas kerusi ini (Permatang Pauh)," kata beliau, Ahli Dewan Undangan Negeri Seberang Jaya, yang menghabiskan kempen sebelah pagi di Taman Pauh Jaya dan Hospital Seberang Jaya.

Di peringkat ini. pelbagai angka diberikan mengenai trend sokongan selepas Dr. Wan Azizah menang dengan majoriti lebih 13,000 undi 8 Mac lalu.

Ramalan itu bermula daripada nisbah 60:40 peratus yang memihak Anwar dan ada juga yang mengatakan 70:30 dan 80:20 peratus.

Malah perangkaan ini berdasarkan pada trend kempen yang memasuki hari kelima hari ini.

Satu lagi statistik yang diberikan ialah 40:40:20 yang bermakna masing-masing dua calon utama tersebut memperoleh sokongan yang seimbang setakat ini manakala 20 peratus merupakan penyokong yang belum membuat keputusan.

Bagaimanapun tinjauan mStar Online di bilik-bilik gerakan Parti Keadilan Rakyat dan beberapa penyokong yang ditemui pagi ini meramalkan kemenangan besar bagi Anwar.

Anggota Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Badrul Hisham Shaharin juga meramalkan majoriti lebih besar kali ini berbanding dengan yang diperoleh Dr. Wan Azizah pada 8 Mac lalu. "Kita jangkakan majoriti besar kali, lebih daripada pilihan raya lepas (Mac)," kata beliau tetapi khuatir dengan kekuatan jentera pilihan raya BN dan penggunaan media.

Angkatan Muda PKR juga menjangkakan majoriti lebih besar dan tidak mahu memandang mudah.

Sepanjang kempen ini Anwar terus meletakkan isu-isu nasional sebagai modal kempennya.

Anwar dan Arif yakin akan mencapai kemenangan berdasarkan bilangan penyokong yang datang untuk mendengar kempen beliau dan ketika lawatan dari rumah ke rumah.

Anwar bergerak dengan satu konvoi yang besar bersama iringan penyokong yang ramai. Bagaimanapun Arif Shah masih menggunakan pendekatan sederhana dengan saiz rombongan iringan penyokong adalah terllau kecil.

Apakah ini petanda sokongan? Bolehkah kehadiran itu boleh diterjemahkan dalam bentuk sokongan pada hari pengundian.

Timbalan Pengerusi BN, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak berkata, kedatangan orang ramai ketika ceramah tidak harus dianggap sebagai indikator ataupun petunjuk sokongan.

Ketika kempen malam tadi, Najib berkata, "mungkin ada kejutan nanti", seolah-olah merujuk kepada kemenangan luar jangkaan kelak.

Anwar ketika mengulas kenyataan itu pagi ini berkata, "kita tengok, kejutan untuk siapa."

abaca artikel asal di mstar.online


11 ulasan:

cubitsikit berkata...

Biasa lah tu, minta simpati, sakit belakang, tapi bagi ceramah bagai nak tercabut khemah tak sakit. Semoga Allah beri petunjok kpd rakyat PP. Whatever, lawan cara gentlemen. Alright!

silverthana berkata...

Sakit belakang ke sakit batang,almaklum anak ikan dah lari

Panglima Perang Cyber berkata...

Ulasan lanjut isu di atas termasuk isu pilihanraya P44 Permatang Pauh di blog bawah :


http://anti-anwar-ibrahim.blogspot.com/

Unknown berkata...

Sakit belakang ANUwar tak Ok lagi? Ha...ha..ha... Jangan ANUwar sakit lubang belakang, sudah =P

wokyoh berkata...

aiiikk...bersumpah dengan nama angin,lautan dan jembalang pun masih sakit-sakit belakang...sepatutnya orang yang dirasuk syaitan ni kuat,gagah perkasa...

kalau kalah nanti..bolehlah bagi alasan..."hari tu...saya sakit belakang...tak boleh berkempen sepenuhnya...kalau saya tak sakit belakang..rasa-rasanya peratusan undi saya 113% agaknya....saya boleh menang kalau saya...bla-bla-bla-bla"

Kepoh berkata...

Bos saya sakit belakang sebab dia sudah lama tak main belakang. Lepas, keluar penjara, sakit belakang dia hilang sebab hari-hari main belakang. Bila Saiful ditangkap, dia kembali sakit belakang. Belakang hari dia menang, boleh main belakang semula. Tarak ada sakit belakang lagi di belakang hari.

Siapa yang sudi jadi doktor belakang sukarela bos saya? Sila daftar nama di belakang. Kami akan mambawa anda ke Permatang Pauh dibelakang MPV.

Sekian terima kasih.

MZ berkata...

Puas cr kt mane keb0dohan org2 umn0. Rupanya disini.
Nampak sgt korg kaki bodek dan x pernah sek0lah. Sumpah yg saiful buat tu walaupun sah disisi syariah tp ia tidak b0leh dijadikn bukti dlm kes jenayah syariah. Dia buat tu sumpah nk tolak t0hmahan je. Byk kali sumpah pun selag i mahkamah blum buktikn siapa yg brsalah, kita xleh tuduh org lain dgn sesuka hati.
Tutuplah kejahilan dan keb0dohan anda dgn bersikap open minded.

Punca kekalahan BN yg lepas salah satunya ialah ada peny0kong mcm korg ni.Hehe

Unknown berkata...

ABU = ANYTHING BUT UN-WAR

cubitsikit berkata...

Saiful did his sumpah with the name of Allah. Hormat lah sikit pada budak ni. Bebal2 dia pon dengan kesilapan lalu, sekurang2nya dia nampak ikhlas dalam hal ini. Sumpah dengan name Allah jangan buat main ye che, nak ketawa2 macam very funny sangat. Silap haribulan kalau AI jadi PM, kot adik beradik saudara-mara awak yang 'jambu' tak kira lah perempuan ke lelaki boleh apply kerja jadi coffee boy dia.

Kepoh berkata...

Bos saya kata dia tetap tak mahu sumpah cara Islam. Dia mahu sumpah dgn jembalang sebab dia sudah janji sama itu jembalang sekiranya dia menang, dia akan benarkan penubuhan kerajaan jembalang di Malaysia. Ketua, dia akan lantik itu Karpal Singh. Kerajaan jembalang akan bertindak sebagai penghapus mereka-mereka yang tidak menyokong boss saya dan orang-orangnya.

Satu Malaysia bakal jadi jembalang dengan kemenangan boss saya diPermatang Pauh.

MZ berkata...

ahaks.
sorry for that comment.
agak terkasar bahasa sikit.
aku tak sokong memana pun.
politic is liar.