MODERATOR AIDC

AIDC NORA ZEK LADY
FAIZAL OM 300 QASEH
UDIN KMBG GLORY CKIAH
DRASEREMANG PISAU ABU

PANAS! DI AIDC GROUP

Anwar, International Crisis Group & Annapolis Summit : Klik di sini


NOTIS

Sesiapa yang mempunyai salinan pita rakaman mesyuarat MT berkenaan pemecatan Anwar pada tahun 1998, diharap dapat menghubungi saya via ym aidceditor atau email aidceditor@yahoo.com

7 Jun 2008

Yayasan Hantu : Foundation For The Future


Pengkaji barat melabelkan Foundation for the Future (FFF) sebagai Yayasan Hantu . Yayasan itu menjalankan operasi sulit untuk menumbangkan sesebuah negara (Istilah neocon : Regime Change) menggunakan modus operandi 'Projek Demokrasi'

Catatan dairi ditulis oleh Converger dalam Daily Kos dan laporan oleh Steve Clemons dalam The Washington Note mengupas tentang misteri 'kewujudan'Foundation for the Future (Yayasan Masa Depan).

Di sinilah tempat bekerjanya buah hati Paul Wolfowitz iaitu Shaha Riza dibayar gaji AS$200,000 setahun tanpa cukai, melalui tabung Bank Dunia.

Biar saya tambahkan sedikit fakta hasil penyelidikan awam berhubung dengan yayasan yang amat diselubungi misteri itu.

Sebelum Shaha Riza bekerja di Bank Dunia, beliau pernah bertugas di National Endowment for Democracy (NED),instrumen warisan peninggalan Ronald Reagan, yang menjadi badan perantara penaja usaha demokrasi dalam beberapa perubahan kerajaan (Regime Change )dunia termasuk parti-parti politik negara luar yang mempunyai hubungan rapat dengan Amerika Syarikat.

Menurut laman rightweb:

Pengerusi NED ialah Vin Weber, bersama ahli lembaga NED, Francis Fukuyama dan bekas ahli lembaga, Paula Dobriansky serta Paul Wolfowitz (kedua-duanya menyertai pentadbiran Bush II pada 2001), telah menandatangani kenyataan bersama tentang penubuhan Project for the New American Century.


Paul Wolfowitz, Yahudi neocon Amerika sampai bila-bila perjuangkan falsafah "We Stand With Israel". Itulah slogan pegangan kumpulan yang dakwa 'bangsa pilihan Tuhan'.Tidak akan berubah hingga kiamat seperti yang termaktub di dalam Al Quran. Jadi Yahudi neocon akan terus memperalatkan aktivis-aktivis Islam yang rela jadi tali barut mereka semata-mata untuk mendapat wang dan kuasa!

Bill Berkowitz, seorang pemerhati pergerakan konservatif, mendalami kajiannya ke atas NED:

Menurut penulis William Blum, NED telah membiayai "komponen penting komplot rahsia Kolonel Oliver North, iaitu rangkaian 'Project Democracy,' yang berkaitan dengan dasar luar Amerika Syarikat, mencetuskan perang, menyeludup senjata dan dadah, selain menjalankan pelbagai aktiviti hitam lain.Pada 1987, seorang jurucakap White House menyatakan bahawa mereka di NED ' menguruskan Project Democracy.' Kenyataan ini tidak benar, kerana apa yang nyata, NED adalah cabang awam untuk Projek Demokrasi, manakala, Oliver North mengendalikan operasi-operasi covert (tersembunyi) berkaitan dengannya. Walau bagaimanapun, kenyataan tersebut tidak memeranjatkan kerana perkara seperti itu sudah diketahui umum bahawa CIA pernah menjadi dalang di sebalik operasi tersembunyi (covert) itu."



Gambarajah di atas menerangkan susur galur operasi Shaha Riza melalui Projek Demokrasi. Agent terlatih itu dipergunakan oleh dua instrumen US iaitu NED (overt) dan USAID & CIA (covert). Operasi terbuka (overt) akan disusuli dengan operasi tersembunyi (covert). Operasi tersembunyi(covert) akan menyeludup masuk dalam operasi terbuka (overt)sehingga yang muncul pada diri agent itu adalah badan rasmi, NED, Bank Dunia dan Jabatan Kerajaan Amerika. Agent ini ditugaskan menjalankan Yayasan Hantu (FFF) yang tidak mempunyai pejabat dan no telefon.

Sebelum mengadakan hubungan sulit dengan Paul Wolfowitz, Shaha Riza pernah berkahwin dengan Bulent Aliriza. Bekas suaminya itu, berbangsa Turki, seorang pakar di Center for Strategic and International Studies.

Setelah dipindahkan dari Bank Dunia, Shaha Riza bekerja mengendalikan projek-projek demokrasi di Jabatan Negara Amerika di bawah Elizabeth Cheney (anak kepada Naib Presiden Amerika,Dick Cheney)


Condoleeza Rice, Elizaberth Cheney dan Shaha Ali Riza. Liz Cheney adalah Principal Deputy Assistant Secretary of State Near Eastern Affair dan Coordinator for Broader Middle East and North Africa Initiatives (BREMA).Liz adalah bos Shaha. Tetapi kedudukan Shaha Ali Riza di Jabatan Negara menjadi 'misteri' kerana tiada dalam struktur pentadbiran. Sudah tentu modus operandi 'agent' tidak mempunyai jawatan dalam struktur pentadbiran tetapi wujud wataknya untuk menjalankan operasi-operasi tersembunyi. Paul Wolfowitz sengaja 'meletakkan' Shaha Ali Riza di Jabatan Negara US untuk memudahkan operasi khas. Memang sudah diketahui, semua ini 'komplot' Paul Wolfowitz dengan Dick Cheney (Naib Presiden US) yang bersama-sama dalam rangkaian neocon"

Pada November 2005, Elizabeth Cheney dan Condoleeza Rice (Setiausaha Negara Amerika), berada di Bahrain melancarkan Foundation for the Future.

Mereka tiba di Jeddah setelah menghadiri Forum of the Future di Bahrain, yang menyaksikan pelancaran dua institusi. Pertama adalah Fund of the Future yang bernilai AS$100 juta bagi membiayai modal perniagaan kecil dan sederhana. Kedua adalah Foundation for the Future bernilai RM55 juta untuk membiayai beberapa NGO dan projek penajaan kebebasan akhbar dan demokrasi.


Condoleeza Rice merasmikan Forum of the Future di Bahrain, November 2005. Pada majlis inilah Setiausaha Negara Amerika itu melancarkan 'Fund of the Future' dan Foundation for the Future'

Foundation for the Future ditubuhkan dengan modal bernilai AS$35 sumbangan daripada Jabatan Negara Amerika, sementara Bahrain menyumbangkan kira-kira AS$11 juta dan selebihnya daripada beberapa sumber lain. Sepertimana yang ditulis oleh Steve Clemons bahawa Jabatan Negara Amerika sendiri dalam satu sidang media baru-baru ini, tidak dapat memberitahu secara tepat dimanakah letaknya pejabat yayasan tersebut. Jabatan itu juga tidak begitu pasti apakah peranan Shaha Riza ditugaskan di sana. Di dalam laman web yayasan itu tidak dinyatakan tempat pejabat dan nombor telefon yayasan itu.


Maklumat pendaftaran domain foundationforfuture.org adalah seperti berikut:

Admin Name: BMENA Foundation for future
Admin Organization: BMENA Foundation for future
Admin Street1: 1350 Connecticut Ave
Admin Street2: Suite 1000
Admin Street3:
Admin City: Washington
Admin State/Province: DC
Admin Postal Code: 20036
Admin Country: US
Admin Phone: +1.2022347370...
Admin Email:nstormer@hotmail.com

Alamat tersebut sama dengan alamat Eurasian Foundation. Yayasan tersebut mempunyai seorang Pengurus Projek bernama Neil Stormer. Nombor telefon yayasan itu ialah (202) 234-7370.


Peranan Eurasian Foundation adalah menaja gerakan demokrasi di negara-negara bekas Soviet Union. Ahli jawatankuasa eksekutifnya termasuklah tokoh-tokoh terkemuka US seperti Madeliene Albright (bekas Setiausaha Negara Amerika di bawah Bill Clinton), James A. Baker (ketua Staff Pentadbiran Presiden Ronald Reagan), Lawrence Sidney Eagleburger (diplomat Amerika di bawah Bush), dan Frank C. Carlucci III (salah seorang ahli lembaga pengarah NED). Yayasan ini dibiayai oleh United States Agency for International Development (USAID).USAID memang diketahui umum dijadikan topeng kepada operasi-operasi covert CIA.


Presiden Foundation for the Future ialah Bakhtiar Amin. Beliau bekas pelarian Iraq, berketurunan Iraq-Kurdish yang sebelum serangan US ke atas Iraq pernah mempromosi tentang bahaya ancaman senjata pemusnahan besar-besaran kepunyaan Saddam Hussein. Setelah US berjaya menakluk Iraq, beliau dipilih menjadi Menteri Hak Asasi Manusia dalam pentadbiran Bremer/Allawi. Allawi pernah berkhidmat untuk CIA. Isteri Bakhtiar Amin, Safia Taleb al-Suhail pula pernah menjadi tetamu Laura Bush (isteri George Bush) semasa majlis ucapan State of the Union pada Februari 2005.

[Nota : Pengerusi Foundation for the Future adalah Anwar Ibrahim. Setelah Bakhtiar Amin meletak jawatan sebagai Presiden yayasan itu, Anwar memegang dua jawatan sekaligus iaitu Pengerusi dan Presiden Foundation For the Future]


Fungsi Anwar Ibrahim turut menjadi 'misteri'.Yahudi neocon, Paul Wolfowitz terpaksa mem'plan' seorang lagi 'agent' daripada bekas aktivis Islam yang menyusup masuk dari dalam. Sudah diketahui umum modus operasi CIA akan meletakkan 'agent' di mana-mana NGO menggunakan jawatan rasmi lain seperti pensyarah pelawat John Hopkins University atau profesor pelawat Georgtown University supaya gerakannya tidak dapat dikesan. Tetapi hakikatnya 'agent' itu menjalankan tugas-tugas khas Jabatan Negara US untuk mencapai objektifnya atas nama 'Projek Demokrasi'

Foundation for the Future setakat ini belum lagi membelanjakan wang untuk sebarang tajaan – yang sepatutnya dilakukan - tetapi telah mengadakan tiga mesyuarat eksekutif ahli lembaga pengarah yayasan itu yang menelan perbelanjaan tinggi.

Manakala Eurasian Foundation mendakwa yayasan mereka telah membelanjakan AS$360 juta untuk projek demokrasi di negara-negara bekas Soviet Union.

Kenyataan media Foundation for the Future pula berbunyi:

Foundation for the Future akan menyokong rakyat negara-negara Timur Tengah dan Afrika Utara dalam usaha mereka memperjuang dan mengukuhkan amalan demokrasi dan kebebasan.

Dengan ini jelaslah matlamat kedua-dua yayasan ini mempunyai tugas yang sama, tetapi di wilayah yang berlainan. Mungkinkah tidak lama lagi kita akan menyaksikan berlaku 'Demokrasi Revolusi Unggu' di Arab Saudi atau 'Revolusi Kuning di Bahrain'? Saya tidak terfikir akan berlaku...

Maklumat Soalan Lazim (FAQ) dari laman web Foundation for the Future :

"Yayasan tersebut adalah sebuah badan yang bebas."

Sejauh manakah "kebebasan" yayasan itu kerana sebahagian besar daripada laman webnya masih mempunyai lokasi dalam laman web Jabatan Negara Amerika?

FAQ juga menyebut:

"Ibu pejabat yayasan itu sedang dalam perancangan akan diwujudkan di Beirut, Lubnan"

Di sini saya sedikit keliru. Dengan Bahrain sebagai penyumbang besar, kenapa tidak Manama dijadikan pusat Foundation for the Future untuk operasinya di Timur Tengah?

Nampaknya bukan saya sahaja yang terkeliru. Dalam komen kepada laman Daily Kos, Billmon (seorang blogger berhaluan kiri terkemuka dunia) menulis :

Ok, sila kaji persoalan ini dengan laporan terkini Seymour Hersh (seorang wartawan penyiasat terkemuka Amerika) berhubung sokongan gelap CIA kepada kumpulan-kumpulan militan anti-Hezbollah Sunni di Lubnan. Selepas menghayatinya, sila renungkan kembali dengan mendalam mengenai skandal Iran-Contra dan pengunaan yayasan-yayasan kebajikan palsu sebagai topeng untuk usaha gelap menyalurkan wang kepada pihak Contra DAN membiayai beberapa tokoh neocon

Nampak tak agenda tersembunyi?

Itulah yang uniknya tentang tokoh-tokoh neocon : Apabila mereka melakukan suatu dan mendapati tidak berjaya, tetapi mereka masih terus menggunakan kaedah yang sama..


Apa yang terlintas di fikiran saya setelah membaca komen Billmon adalah kebenaran apa yang diutarakannya, tetapi tidak tepat tentang negara sasaran. Apa yang saya perhatikan di sini, perkara itu bukannya berkaitan dengan Lubnan tetapi Palestin, apabila Hamas memenangi pilihanraya sudah tentu menuntut tajaan perbelanjaan "demokrasi" yang lebih tinggi.


Kumpulan Hamas memenangi pilihanraya umum di Palestin.Sudah tentu berita ini tidak menyenangkan hati regim Israel. Barangkali peranan yayasan hantu perlu dipertingkatkan untuk promosi 'projek demokrasi' di Palestin untuk melegakan semula hati regim Israil dan neocon Amerika yang telah gundah gulana. Adakah penyaluran wang dan senjata oleh Yayasan Hantu itu kepada Kumpulan Abbas sebahagian daripada usaha melemahkan kumpulan Hamas ?

Rejim penjajah Israel telah kembali menyokong pelan awal Amerika Syarikat untuk melatih dan membekalkan senjata kepada kumpulan Abbas, walaupun pada mulanya Kongres Amerika menyekat pembiayaan tersebut. Tetapi sekarang Kongres telah bersetuju membekalkan senjata kepada kumpulan Abbas bertujuan untuk menentang kumpulan Hamas (yang memenangi pilihan raya tersebut).

Agaknya inilah usaha 'projek mengembangkan demokrasi" dengan menggunakan senjata AK-47. Mungkin sekarang ini tiada lagi keperluan untuk wang gelap di sana dan ada kebenaran pada jangkaan Billmon bahawa sasaran terkini ialah Lubnan.

Oleh itu kemungkinan besar Shaha Riza, CIA dan Foundation for the Future yang didalangi mereka akan beroperasi ke arah untuk membinasakan kumpulan Hezbollah.

Seperti kata Billmon: "ia tidak mungkin berlaku, tetapi mereka akan meneruskannya."

*************************


Nota : Terjemahan anwaribrahimdotcom dari artikel asal website moon of Alabama, bertajuk Wolfowitz, CIA, Lebanon - Get the picture?”,

Maklumat tambahan 1 : Sila baca artikel bertajuk " Soal Jawab Anwar Ibrahim dan Foundation for the Future"

Maklumat tambahan 2 : Sila tonton video bertajuk "Skandal Wolfowitz, Shaha Riza & Anwar Ibrahim" seperti dilampirkan di bawah :




4 ulasan:

Panglima Perang Cyber berkata...

mantoop....keep it up bro !

redbox berkata...

bagus2 buat lagi byk kejutan utk anwar..satu lagi ko mintak la tlg admin blog ni supaya perhebatkan seo korang dlm search engine..baru mantap..senang org carik korg dlm google..yahoo..msn n even dlm youtube..barulah maklumat dpt disampaikan secara cepat n tepat.

AIDC berkata...

to Nyemah Mulya...

boleh bantu ??? bantuan sukarelawan amat diperlukan..hehe

Nizam Gtz berkata...

Selamatkanlah kedaulatan Negara Islam kita... Sedunia.

Buangkanlah sikap liberal dan sosialis dalam jiwa ummat islam, gantikan dengan cahaya keimanan...